شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: ما طلاب و روحانیان باید بکوشیم کارکردهای مختلف دین را به اقشار مختلف جامعه گوشزد کرده و از سوی دیگر خود در عمل به آموزه‌های دینی پیشگام باشیم تا تبلیغ و انذار ما بر مردم اثر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، به تبیین کارکردهای دین و دین‌شناسی در جامعه اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه دین انسان را از مبدأ خاکی به مقصد الهی می‌رساند، افزود: دین برای اینکه انسان را به مقام انسانی برساند کارکردهای مختلفی دارد، زیر انسان منهای دین حیات طیبه و انسانی ندارد، بلکه تنها از حیات نباتی و حیوانی برخوردار است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی کارکرد دین این است که ابزار بالا رفتن است، افزود: یکی از کارهای مهمی که دین می‌کند تا انسان در خاک نمانده و خداگونه شود، این است که به انسان ابزار تعالی می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: خدا به وسیله عبادات فرصت پرواز انسان را میسر می‌کند؛ ازاین‌رو می‌گوییم عبادت‌ها مانند نماز، روزه، حج و ... مطلوب به ذات نیستند، یعنی نماز برای نماز نیست، بلکه برای معراج و پرواز است.

وی با بیان اینکه عبادت‌ها ابزارهای اوج‌گیری و پرواز الی الله هستند، ازاین‌رو قیمت هر عبادت متفاوت است، خاطرنشان کرد: البته باید مراقب باشیم عبادت‌های ما در جا زدن نباشد؛ یعنی نماز و روزه ما نماز و روزه درجا زدن نباشد؛ بلکه نمازی قرب آفرین و روزه‌ای معراج آفرین باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارکردهای دین معرفی موانع است، افزود: در صراط مستقیم راهزن وجود داشته و این جاده بدون راهزن نیست، بلکه دشمن وجود دارد، دشمنی که «قَالَ فَبِمَا أَغْوَیتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَک الْمُسْتَقِیمَ» و خطاب به خداوند قسم‌خورده به سبب آنکه من را به بیراهه افکندی من هم برای فریفتن آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: در مقابل خداوند 70 بار به ما یاد داده با این راهزنان چگونه رفتار کنیم تا از مسیر مستقیم منحرف نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه کارکرد نهایی دین نتیجه آن است، خاطرنشان کرد: کارکرد نهایی دین است که اگر از صراط مستقیم آمدیم به بهشت می‌رسیم و بالعکس اگر راه انحرافی را رفتیم به جهنم خواهیم رسید، ازاین‌رو ما طلاب و روحانیان باید بکوشیم کارکردهای مختلف دین را به اقشار مختلف جامعه گوشزد کرده و از سوی دیگر خود در عمل به آموزه‌های دینی پیشگام باشیم تا تبلیغ و انذار ما بر مردم اثر داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha