سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
عابدی مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس تبلیغ و دفاع از ارزش های دینی را از دیگر وظایف حوزه علمیه دانست و گفت: در همین راستا رسالت حوزه علمیه ادامه دهنده مسیر حرکت انبیا و اولیای الهی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، عصر امروز در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه زنده» تاریخچه حوزه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: دو بعد اندیشه و انگیزه در خلقت نظام هستی در نظر گرفته شده است، از این رو تا اندیشه ای نباشد انگیزی ای نخواهد بود.

وی با اشاره به نقش حوزه های علمیه از ابتدای خلقت، افزود: نقش حوزه های علمیه از ابتدای خلقت تولید اندیشه و انگیزه بوده است که مبتکر این حقیقت خداوند است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس به رسالت های حوزه علمیه اشاره و تصریح کرد: حوزه نهادی است که در آن مسائلی مهمی از جمله تعلیم و تربیت انجام می شود، که شاید یکی از دغدغه های مهم جوامع بشری باشد.

وی تبلیغ و دفاع از ارزش های دینی را از دیگر وظایف حوزه علمیه دانست و بیان داشت: در همین راستا رسالت حوزه علمیه ادامه دهنده مسیر حرکت انبیا و اولیای الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی تصریح کرد: حوزه های علمیه در گذشته از مدینه به بغداد و از بغداد نیز به نجف و پس از آن به حله، اصفهان و خراسان منتقل شده و امروز نیز به قم منتهی شده است، بنابراین قم مرکز و رکن اساسی مدارس علمیه است.

وی با بیان اینکه استان فارس ماهیتی دارد که سر آمد دیگر حوزه های علمیه است، عنوان کرد: استان فارس در زمینه های فلسفه، ادبیات عرب، فقه و غیره دارای عالمانی بسیار گرانقدر مانند صدر المتلمین، سیبویه و میرزای شیرازی را دارا بوده است، بنابراین حوزه استان در منزلتی است که می توان به آن افتخار کرد.

مدیر حوزه علمیه استان فارس به سطوح تحصیلی حوزه و مدارک آنان اشاره و ابراز کرد: در حوزه های علمیه دو نوع ترتیب آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت وجود دارد، در حوزه های بلند مدت طلاب باید شش سال را طی کنند تا سطح یک را کسب کنند اگر این مقدار با موفقیت پشت سرگذاشته شود مدرک تحصیلی فوق دیپلم به آنان اعطا خواهد شد، اگر سطح دو را نیز طی کنند مدت سه سال دیگر به آن شش سال اضافه خواهد شد که مدرک لیسانس  خواهند گرفت، در سطح سه نیز طلاب باید با ارائه پایان نامه مدرک فوق لیسانس دست خواهند یافت و اگر طلبه به سطح چهار رسید مدرک دکترا را خواهد گرفت و در مقام افتا، اجتهاد و استنباط قرار خواهد گرفت که یکی از رسالت های حوزه نیز همین امر است.

وی با اشاره به تصحیلاتی که حوزه در اختبار طلاب قرار می دهد تصریح کرد: منصب های بسیاری از جمله برای طلاب در جامعه وجود دارد که می توانند در آنان به خدمت مشغول شوند از این رو خانواده ها نیز نباید نگران این مسائل باشند اگرچه برخی نیز با شطینت های خود آینده طلاب و روحانیون را نامعلوم تصور می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در ادامه به نحوه پذیرش طلاب و زمان آن اشاره کرد و بیان داشت: ثبت نام طلاب از 24 بهمن آغاز و مرحله نخست تا 27 اسفند ماه ادامه خواهد داشت، در مرحله دوم از 17 فروردین آغاز تا 22 فروردین هم ادامه خواهد داشت، و افراد می توانند در سایت معاونت آموزش ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش امسال در دوره بلند مدت هزار و 300 نفر است، ادامه داد: ظرفیت پذیرش در کوتاه مدت نیز 170 نفر است که زمان آزمون آنان 30 فروردین ماه 98 روز جمعه ساعت 9 است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس به مسائل رفاهی طلاب اشاره  خاطرنشان کرد: ابتدایی ترین کارهایی که برای طلاب پس از پذیرش انجام می شود، تامین خوابگاه و حجره، کمک هزینه تحصیلی(شهریه) و یک الی دو وعده غذایی است.

وی تاکید کرد: پی بردن به منزلت و مقام طلبگی بسیار از ارزش بالایی برخوردار است، و در مقایسه با دیگر اقشار این قشر آسمانی است، در عین حال به زمین نظاره گر هستند، هر علمی به هر شکلی که باشد تا لب گور به همراه انسان است اما علمی که به حق و به دنیای دیگر می رود همین علم دین است، چراکه با روح انسان پیوند می خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha