جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اجرای طرح ازدواج آسان در روستاهای شهرکرد

حوزه/ در راستای اجرای منویات رهبر انقلاب، یک تفاهم نامه اجتماعی نوشته شد و با حضور نمایندگان اهالی ۲۰ روستا، هیئتی به عنوان هیئت مرکزی تشکیل و سپس در هر یک از آن روستاها نیز هیئتی ایجاد گردید که یکی از اعضای اصلی آن، عضو هیئت مرکزی بود ...

حجت الاسلام قاسم حاجی حسنی در گفت و گو  با خبرگزاری«حوزه» در شهرکرد با اشاره به شرکت در طرح هجرت در منطقه روستای چولان، سربنه و کلمی استان چهارمحال وبختیاری اظهار کرد: در راستای اجرای منویات رهبر انقلاب و طرح ازدواج آسان و انجام فعالیت های فرهنگی در منطقه، از سال 90 هیئتی تحت عنوان خادمین قرآن و عترت میانکوه تشکیل شد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که از طریق این هیئت پیگیری می شود اجرای طرح ازدواج آسان و برچیدن رسم و رسومات اشتباهی است که درباره مراسم های ازدواج و عزا در منطقه وجود داشت. بر همین اساس یک تفاهم نامه اجتماعی نوشته شد و با حضور نمایندگان اهالی 20 روستا، هیئتی به عنوان هیئت مرکزی تشکیل و سپس در هر یک از آن روستاها نیز هیئتی ایجاد گردید که یکی از اعضای اصلی آن، عضو هیئت مرکزی بود.

این مبلغ طرح هجرت اضافه کرد: طی این تفاهم نامه اجتماعی سقفی برای مقدار مهریه مقرر شد و علاوه بر آن در مورد جهیزیه، مراسم ولیمه و حتی سرویس طلا و جواهر نیز مفادی در تفاهم نامه تعیین شد.

این روحانی  طرح هجرت با تاکید بر استقبال اهالی منطقه از این طرح، تصریح کرد: بیش از 90 درصد اهالی به این تفاهم نامه پایبند بوده اند و غالب مردم از این طرح راضی هستند، از سال 93 که اجرای تفاهم نامه عمومی شد، تمام ازدواج هایی که در این 20 روستا انجام شده بر اساس مفاد همان تفاهم نامه بوده است.

 

وی خاطر نشان کرد: این هیئت در راستای اصل آسان سازی ازدواج و یا همان ازدواج آسان در منطقه شکل گرفت، لذا با توجه به این که منطقه ای که در آن قرار داریم منطقه محرومی می باشد پیگیری هایی برای جلب و جذب کمک انجام  شد.

حجت الاسلام حاجی حسنی با بیان این که از سه سال پیش با همکاری یکی از فرهنگیان انقلابی و ولایی منطقه اقدام به راه اندازی خیریه آبشار عاطفه ها کرده اند، گفت: در این خیریه در زمینه محرومیت زدایی، کمک به دانش آموزان نیازمند، مبارزه با اعتیاد و تهیه جهیزیه اقداماتی تاکنون انجام شده است.

وی افزود: در همین راستا با همکاری سپاه استان، برای تهیه50 دست جهیزیه جهت نوعروسان میانکوه مبلغ 3میلیون تومان به ازای تعداد زوجین و برای خرید 11 قلم از ضروریات و وسایل زندگی مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، یک تخته فرش، سرویس چینی و قابلمه و ساعت دیواری اختصاص داده شد.

این مبلغ طرح هجرت هم چنین به تهیه بسته های فرهنگی، چمدان، پتو، سرویس سفره و آشپزخانه توسط این خیریه نیز اشاره کرد و ادامه داد: مراسم جشن ازدواج این 50 زوج میانکوهی برگزار گردید و باید این را اضافه کنیم که سن ازدواج در منطقه بالای 28 سال بود و در برخی موارد حتی بیش از این نیز بوده است، اما با اقداماتی که انجام شد، به جرأت می توان گفت که سن ازدواج پایین تر آمده است.

 

وی در توصیه ای به دیگر مبلغین طرح هجرت که خواهان اجرای چنین طرح هایی می باشند گفت: طرحی هایی که می خواهد اجرایی شود، بایداز دل مردم باشد و فقط از چهره های خاص استفاده نشود، یعنی روحانی مشارکت مردم را جلب کرده و ضمن مدیریت کار، اقشار مختلف و همه طیف ها و مجموعه ها را پای کار آورد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن طرحی که اجرایی می شود باید چیزی باشد که با نظارت و فکر روحانی انجام شود، اما با پیشنهاد و نظر مردم اجرایی گردد، چرا که اگر طرحی با پیشنهاد مردم باشد قابلیت اجرایی پیدا می کند.

این روحانی مبلّغ طرح هجرت ادامه داد: به عنوان نمونه درمورد اجرای این طرح در برخی از جلسات تا 200 نفر از اهالی روستاها نیز شرکت می کردند و مشارکت داشتند و چون کار را مردمی کردیم و کار از دل مردم درآمد، پذیرش آن آسان تر شد.

 حجت الاسلام حاجی حسنی تاکید کرد: روحانیون خود را جدای از مردم ندانند و باید بدانند هر کاری که بخواهند برای این مردم انجام دهند، باید از دل خود مردم باشد تا قابلیت اجرایی داشته باشد، در بحث تبلیغ نیز مسئله مهم این است که روحانی با مردم زندگی کند و دغدغه مردم را بفهمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha