شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نوفرستی

حوزه/رئیس حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی برای سال آینده ۱۷ کاروان حج با ظرفیت ۲ هزار و ۳۰۰ زائر در نظر گرفته است، گفت: ثبت نام از دیروز جمعه آغاز شده و تا پنج روز ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، ابوالفضل نوفرستی رئیس سازمان حج و زیارت خراسان جنوبی امروز در نشست خبری، اظهار داشت: خراسان جنوبی برای سال آینده 17 کاروان حج با ظرفیت 2 هزار و 300 زائر در نظر گرفته است که در مرحله اول این ظرفیت در اختیار زائرین قرار گرفته و در حال ثبت نام هستند.

وی افزود: از دیروز جمعه که آغاز ثبت نام بوده تا امروز حدود 500 زائر تاکنون جذب شده اند و در سامانه ثبت نام کرده اند و این ثبت نام تا پنج روز ادامه دارد.

رئیس حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ظرفیت های کاروان ها 160، 135 و 85  نفره است که 2 کاروان متعلق به اهل سنت است و مابقی به اهل تشیع است.

نوفرستی بیان داشت: امسال سعی شده است تا باتوجه به طرح ارتقای مدیران تلفیقی از مدیران با تجربه و مدیران طرح ارتقا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه استان خراسان جوبی در حوزه مدیریت کاروان های زیارتی در عرصه عتبات و حج جزو جوان ترین استان های کشور محسوب می شودف گفت: طبیعی است که نیروهای جوانی که در خدمت کاروان ها قرار می گیرند هم در مجموعه ها و هم درکاروان های زیارتی انگیزه خوبی برای خدمت رسانی به زائران دارند.

رئیس حج و زیارت خراسان جنوبی عنوان کرد: در مرحله اول ثبت نام کلیه کسانی که قبوض ودیعه گذاری حج تا 30 بهمن ما سال 85 و ماقبل را دارند از روز جمعه در حال ثبت نام هستند که برای این مرحله پنج روز فرصت در نظر گرفته شده است.

نوفرستی متذکر شد: اگر این افراد به هر دلیلی مراجعه نداشته باشند اولویت بعدی که تا 15 اسفندماه 85 است فراخوان می شوند و برای تکمیل ظرفیت ثبت نام به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه هزینه سفر در طی 2 قسط دریافت خواهد شد گفت: قسط اول 15 میلیون تومان با احتساب اصل ودیعه و سودهایی که تعلق گرفته و قطعی شدن ثبت نام منوط به انجام معاینات پزشکی است.

رئیس حج و زیارت خراسان جنوبی مطرح کرد: با توجه به اینکه میانگین سن زائران حج تمتع 60 سال است طبیعی است که سفر حج تمتع خاص و ویژه است و نیاز به آمادگی جسمانی افراد است که پزشکان این وظیفه را برعهده دارند که نسبت به تأیید سلامت جسمانی اظهار نظر کنند.

نوفرستی با اشاره به اینکه افرادی که تاکنون تکمیل اطلاعات در سامانه را نداشته اند در این فرصت باقی مانده این کار انجام دهند، اعلام کرد: تمامی کاروان های  براساس درخواست زائران، مدینه قبل هستند و بعد از زیارت مدینه به مکه مشرف می شوند که البته در سال های قبل مدینه بعد بوده اند.

نقل و انتقال فیش های حج تمتع مشکلی ندارد

 وی با بیان اینکه پروازها از فرودگاه استان انجام می شود، یادآور شد: نقل و انتقال فیش های حج تمتع مشکلی ندارد منتها باید نقل و انتقال مربوط به فیش هایی باشد که در استان صادر شده است که انتقال دهنده و گیرنده مراجعه می کنند و فرم های مربوط را تکمیل می کنند و باید بدون واسطه صورت بگیرد.

رئیس حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در این زمینه بیشتر دریافت کننده فیش حج است تا انتقال دهنده.

نوفرستی اعلام کرد: هزینه حج تمتع در استان خراسان جنوبی به طور میانگین از 22 تا 28 میلیون تومان است که تفاوت قیمتی فقط به نوع مسکن برمی گردد و بقیه هزینه ها مشترک است.

وی در خصوص دلایل تغییرات مدت زمان سفر گفت: بسته به شرایط پروازی فرودگاه های کشور میزبان، این طول سفر اتفاق می افتد و طول سفر وابسته به طول پروازها است و در هزینه تمام شده تاثیری نخواهد گذاشت.

۳۵ کاروان از خراسان جنوبی در نوروز به عتبات عالیات اعزام می شود

رئیس حج و زیارت خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به سفر عتبات نوروزی بیان داشت: این دوره از سفرها از 24 اسفند 97 تا 9 فروردین 98 خواهد بود و 35 کاروان براساس درخواست به صورت هوایی و زمینی درنظر گرفته شده است.

نوفرستی با اعلام اینکه یک هزار و 400 نفر تا کنون در استان خراسان جنوبی ثبت نام کر ده اند، متذکر شد: برای این کاروان ها هم مدیران هتل و هم کاروان ها ازبین افراد مجرب و آموزش دیده اننتخاب شده اند.

وی اظهار داشت: در کاظمین در ایام شهادت امام موسی بن جعفر(ع) همچون اربعین مردم پیاده به زیارت می روند و تغییراتی احتمالی ممکن است صورت گیرد که از یک روز قبل تا یک روز بعد انجام می شود.

توجه به زائربران غیرمجاز

رئیس حج و زیارت خراسان جنوبی عنوان کرد: زائربران غیرمجاز افرادی هستند که با تبلیغ فراوان با عناوینی مثل اعزام ارزان زائرین قراردادهایی وسوسه انگیز با بعضی از معتمدین در روستاها را داشته اند و قول اعزام بعضی از  را معتمدین داده اند  و موارد زیادی کلاهبرداری صورت گرفته و متواری شدند.

نوفرستی اضافه کرد: بعد از اینکه زائران از سفر بازگشت می کنند و مقایسه را با مبالغ دریافتی دارند می بینند که فریب خورده اند و تا الان هم مواردی از این شکایت داشته ایم و به موارد ذیصلاح ارائه دادیم که 16 پرونده در دادگاه های استان خراسان جنوبی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این سفر اتفاقی صورت بگیرد چون زائران بیمه مناسبی ندارند به مشکل برخورد می کنند درحالی که سازمان حج و زیارت امکانات مناسبی دارند و تمهیدات لازم در موارد مختلف اندیشیده شده است.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha