پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با ایام البیض که با آغاز سال نو مقارن شده است، مراسم معنوی اعتکاف در بیش از ۱۰۰ مسجد استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، امروز در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی خراسان شمالی که با محوریت اعتکاف برگزار شد، بر همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در راستای برگزاری هر چه شایسته‌تر این مراسم معنوی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه امسال مراسم اعتکاف در بیش از 100 مسجد شهری و روستایی خراسان شمالی برگزار می‌شود، افزود: مراسم اعتکاف از بیست و نهم اسفندماه جاری مصادف با سیزدهم رجب شروع شده و با عید نوروز مقارن شده است.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه علی‌رغم افزایش قیمت ارزاق عمومی، امسال مبلغ دریافتی از معتکفان استان افزایش نیافته، گفت: امسال هم همانند سال گذشته از هر فرد معتکف مبلغ 25 هزار تومان برای خدمات‌دهی به مدت سه شبانه‌روز دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال با مساعدت استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی برنج و گوشت با تعرفه دولتی در اختیار مساجد میزبان معتکفان قرار داده می‌شود، اضافه کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های دیگر هم هر کدام خدمات مورد انتظار را به معتکفان ارائه دهند.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه مراسم اعتکاف امسال با محوریت مساجد و مردمی برگزار می‌شود، افزود: با توجه به تقارن اعتکاف با ایام سال جدید، مراسم تحویل سال نو در مساجد برگزار و دعای تحویل سال در حین اعتکاف قرائت می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال عبارت «تدبر، تحول و تبسم» به‌عنوان شعار آیین اعتکاف در نظر گرفته شده است، گفت: توزیع جزوات مربوط به اعتکاف، برپایی حلقات قرآن و نماز، سخنرانی، پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات شرعی و ... برخی از برنامه‌هایی است که برای ایام اعتکاف در استان پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: در مراسم اعتکاف امسال جلسات گروهی و جمعی نسبت به سنوات قبل محدودتر شده تا بیشتر معتکفان در حال و هوای عبادی خود باشند؛ اما با وجود این سعی شده حد اعتدال عبادت فردی و جمعی در مراسم اعتکاف رعایت شود.

وی ادامه داد: در این زمینه روحانیان مبلغ خواهر و برادر به‌عنوان متصدیان فرهنگی در مساجد حضور داشته و خدمات فرهنگی و مذهبی مختلفی را به‌صورت انفرادی به معتکفان ارائه می‌دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: افزون بر این جلسات جمعی و محافل مختلفی هم با حضور اساتید و بزرگان حوزوی در مساجد میزبان معتکفان در استان برگزار می‌شود.

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha