جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 482511
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
حجت الاسلام رضایی

حوزه/مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و ۶۱۰ برادر و شش هزار و ۱۳۲ خواهر در ۱۸۳ مسجد در سطح استان خراسان جنوبی برای اعتکاف فعال بودند گفت: امسال ۱۹۲ مسجد آماده پذیرایی از معتکفین هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین احمد رضایی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی امروز در نشست خبری اعلام برنامه های ایام اعتکاف اظهار داشت: اعتکاف یک فرصت بسیار استثنایی و  ویژه برای عبادت کردن و خلوت با خدا و تفکر و مناجات با خداست.

وی افزود: وقتی انسان وارد اعتکاف و خانه خدا می شود دنیا را پشت در مسجد قرار می دهد و از همه چیز رها می شود و به خدا پناه می برد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعتکاف بهترین بازگشت به سوی خداست گفت: وقتی انسان معتکف می شود به دامان خدا پناهنده می شود و بهترین فرصت برای نیایش، دعا، تلاوت قرآن، خودشناسی و خودیابی است.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه انسان از خودشناسی به خداشناسی می رسد اظهار داشت: اعتکاف فرصتی است برای شناخت خودش و اینکه برای پیدا کردن خودش فکر کند و بهترین فرصت برای اینکه پاسخ سوالات خود را پیدا کند، می باشد.

وی عنوان کرد: اعتکاف فرصت کوتاهی برای محاسبه نفس و خودسازی است که این فرصت 3 روز طول می کشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: سالیان سال است که در ایران اسلامی سنت حسنه اعتکاف راه اندازی شده و جمعیت معتکفین هرساله افزایش می یابد.

پیش بینی افزایش معتکفین نسبت به سال گذشته

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه امسال اعتکاف ویژگی منحصربفردی دارد که هم در سال 97 و هم در سال 98 واقع شده، گفت: در سال گذشته چون که در ایام تعطیلات عید نوروز اعتکاف برگزار شد در سراسر خراسان جنوبی هفت هزار و 700 نفر شرکت کردند.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به اینکه اعتکاف در آغازین روزهای سال است پیش بینی این است که نٌه هزار نفر در اعتکاف شرکت کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه لحظه تحویل سال یک لحظه بیادماندنی برای همه است و خیلی از خانواده ها مقیدند در جوار امامزاده و اماکن مذهبی باشند، بیان داشت: امسال همه معتکفین میهمان خدا هستند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و 610 برادر و شش هزار و 132 خواهر در 183 مسجد در سطح استان خراسان جنوبی برای اعتکاف فعال بودند اعلام کرد: امسال 192 مسجد آماده پذیرایی از معتکفین هستند.

بیش از 60 درصد از معتکفین را جوانان تشکیل می دهند

وی تصریح کرد: نکته قابل توجهی که در اعتکاف وجود دارد این است که جمعیت غالب معتکفین، جوانان و نوجوانان هستند و بیش از 60 درصد از معتکفین را جوانان تشکیل می دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال باید نذر اعتکاف را برجسته کنیم و از سوی خودمان بانی اعتکاف و حامی معتکفین شویم، مطرح کرد: کسانی دوست دارند معتکف شوند اما زمینه برایشان نیست اما می توانند با پرداخت هزینه افرادی که تمایل دارند اما از نظر اقتصادی مشکل دارند کاری کنند که از فیض اعتکاف بهره مند شوند.

حجت الاسلام رضایی ابراز داشت: هزینه اعتکاف با مشورت آشپزهای مساجد تعیین شده و در مرکز استان 60 هزار تومان است اما در بعضی از شهرستان ها کمتر است چون بعضی از شهرستان ها بانی ثابت دارند.

۱۲ مسجد در مرکز استان آماده پذیرش معتکفین

وی در خصوص نحوه ثبت نام عنوان کرد: غالبا به صورت سنتی و حضوری انجام می شود اما چهار مسجد امام هادی(ع)، محمد رسول الله(ص)، جوادالائمه(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ثبت نام می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: 10 مسجد در مرکز استان برای خواهران است و 2 مسجد برای برادران است، اما آمار دقیق را از ظهر روز اعتکاف می توان ارائه کرد.

حجت الاسلام رضایی اعلام کرد: شروع ثبت نام در مرکز استان از روز پنجشنبه آغاز شده و ثبت نام در شهرستان ها هم 10 روز مانده به اعتکاف آغاز می شود.

تشکیل حلقه های معرفتی و بصیرتی تمرکز برنامه های فرهنگی اعتکاف امسال است

وی در خصوص برنامه های فرهنگی اعتکاف تبیین کرد: امسال برای بحث های فرهنگی بیشتر روی حلقه های معرفتی و بصیرتی برنامه ریزی داریم، اما حضور مشاورین مذهبی، جزء خوانی قرآن، تصحیح قرائت نماز، مباحثی در رابطه با سواد رسانه، سوگواره حضرت زینب و اعمال ام داوود در روز پایان نیز جزو برنامه های سه روزه اعتکاف می باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: امسال از ظرفیت اساتید و روحانیون قم و مشهد هم استفاده می شود و در سطح استان 500 نفر از مبلغین در این ایام حضور خواهند یافت.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه در سال 96 بیش از 20 هزار نفر شرکت کننده در مراسم معنوی اعتکاف داشتیم، گفت: با توجه به اینکه به ایام عید نوروز خورد افت چشم گیری داشتیم، اما بعد از گذر از این بازه عید دوباره افزایش خواهیم داشت.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha