جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی کشوری

حوزه/ حجت الاسلام کشوری گفت: اگر آموزش نظام سازی در حوزه های علمیه جدی گرفته شود می توانیم یک دهه آینده، حوزه علمیه بالنده تر از وضعیت فعلی در اختیار داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علی کشوری، ظهر امروز در نشست تبیین الگوی پیشرفت 50 سال آینده انقلاب اسلامی با محوریت بررسی نظریات بخشی از الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، در سالن همایش آستان قدس رضوی با بیان اینکه بیش از صد نظریه در این باره در حوزه علمیه قم استخراج شده است، گفت: در این صد نظریه که مواجهه با نظرات غربی بوده است، هر نظریه دارای سه قسمت است از جمله؛ پژوهش، پرورش و پردازش است که به دنبال سود ارتباطی هر یک از این نظریات به این سه روش هستیم.

دبیر راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: مهم ترین بخش نظریه پژوهش است، لذا به دنبال این هستیم که مجموعه روایات، استحضارات و نحوه استنطاق را از بخش اول هر نظریه  به دست آوریم که در این باره از صد دسته آیات و روایات تبویب می کنیم.

حجت الاسلام کشوری با اشاره به مسئله تبویب گفت: کتاب های شیعه مانند وسائل الشیعه، اصول کافی و.. زیاد هستند، ما در تبویب به دنبال آن هستیم که از درون روایات، نیازهای جامعه را پاسخ دهیم، به همین خاطر باید مدل رساله نویسی تغییر کند، با توجه به شرایط نوشته شود.

وی بابیان اینکه در حوزه علوم انسانی، حوزه علمیه و پژوهش های صورت گرفته، خیلی قوی تر از استنفورد و سایر پژوهش های غربی است، به بخش پردازش در نظریات اشاره کرد و افزود:در پردازش باید مدل اجرایی ترسیم شود؛ در سال 97 پژوهش های خوبی در حوزه علمیه اتفاق افتاده است، اما متاسفانه هیچ پرورش و پردازشی ندارد، جامعه بیرونی نمی بینند، لذا با ارائه الگوی ساخت این مسئله بر طرف می شود .

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: در بخش اول نظریه پردازی به دنبال مبانی برنامه ریزی که بتواند سود ارتباطی داشته باشد، و در بخش دوم  نظریه پردازی به دنبال دعوت به فهم و بکارگیری الگوی ساخت، بررسی الگوی نظام سازی و برنامه ریزی  اسلامی هستیم .

حجت الاسلام کشوری در ادامه به ارائه 9 نظریه پرداخت و دعوت کرد که حوزه علمیه و  سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره به بحث و تبادل و نظر بپردازند و افزود: نظریه اول تحکیم شهری محله محور که منجر به ارتباط سودآوری می شود، نظریه پیشگیری ساختاری در حوزه سلامت است، نظریه آموزش و پرورش آینده به ویژگی های آموزش و پرورش مطلوب می پردازد و  نظریه تعرُف، محرومیت زدایی را  چطور مدیریت کنیم، از جمله این نظریات است .

وی افزود: نظریه مدرسه اقامه به تبیین حوزه علمیه مطلوب و تراز نسبت به وضعیت فعلی را مطرح می کند، همچنین بررسی الگوی جدید از نگهبانی نظام، الگوی تنظیم و تهیه خبر صداوسیما و رسانه ها را چطور مدیریت کنیم، نظریه علم آینده و نظریه نهم الگوی تولید خانوادگی است.

دبیر راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار کرد: اداره جامعه از منظر الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی برمبنای سود ارتباطی پایه ریزی می شود، این در حالی است که اداره جامعه براساس دیدگاه غربی بر اساس سود اقتصادی و منافع شخصی است .

وی خاطرنشان کرد: الان پژوهش های زیادی در حوزه علمیه قم موجود است که بخش قابل توجهی قابلیت استفاده در اداره جامعه را دارند، ولی به دلیل غفلت نظریه پردازان از نحوه پرورش و پردازش نظریه ها عملا در کتابخانه ها باقی مانده اند.

حجت الاسلام کشوری به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و افزود: اگر آموزش نظام سازی در حوزه های علمیه جدی گرفته شود ما می توانیم در یک دهه آینده یک حوزه علمیه بالنده تر از وضعیت فعلی در اختیار داشته باشیم.

وی تاکید کرد: چهل سال گذشته در حوزه های علمیه کارهای خوبی انجام شده، ولی بخش عمده ای از این کارهای خوب، پرورش نیافته است، برنامه ریزی و تفاهم ایجاد نشده و به طریق اولی برنامه پردازشی و اجرایی هم پیدا نکرده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: علمای بلاد باید پیش قدم بشوند و روش نظام سازی در آموزش های حوزه را توسعه بدهند.  

وی در ادامه ارائه طرح نظریه مدیریت شهری و محله محور گفت:ما معتقدیم شهر اسلامی مجموعه ای از محلات است،  شهر را نمی شود به عنوان یک واحد متمرکز اداره کرد، محله همان تصویری نیست که من و شما در ذهن ما هست در بحث محلات و شهر با توجه به روایات باید بحث های تفضیلی کرد در گذشته نیز علمای دینی به شهر اسلامی و محله با رویکرد اسلامی توجه ویژه داشتند.

حجت الاسلام کشوری با طرح این سوال در مدیریت شهر محله باز تعریف می شود، افزود: در تعریف ما  یک اصولی وجود دارد،  منجر به این می شود که روابط انسانی  که مبنای کلیه نظریات بخشی است  آنجا به یک اصلی به اسم تعرُف  برسیم  که با توجه به آیات قرآن کریم به دنبال شناخت گسترده و طرفینی است ،که نتیجه آن  شناخت انسان ها از یکدیگر  است ، که به سبک زندگی اجتماعی منجر می شود .

وی بابیان اینکه در حال حاضر در کلان شهرها شاهد گسترش پدیده گمنامی هستند، به عوارض آن اشاره کرد و افزود: وقتی شناخت نباشد، نحوه ارتباط انسان ها بایکدیگر تغییر می کند،به عنوان نمونه برای و برای انتخاب همسر  به سراغ فضای مجازی می روند، سایت های همسرگزینی  برخی ترویج می دهندزیرا در بین انسان ها تعرُفنیست، به همین خاطر   برای انتخاب همسر به سراغ مدل های مجازی می روند، فضای مجازی  جایی برای شناخت انسان حقیقی و واقعی نیست .

حجت الاسلام کشوری افزود:یکی از کارکردهای تعرُف  انتخاب دقیق همسر است،  یکی دیگر از کارکردهای تعرُف امنیت است  وقتی آدم ها خود را می شناسند خود کنترلی افزایش پیدا می کند ولی اگر گمنامی گسترش پیدا کند ، روابط انسانی را به چالش خواهد کشید.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  با اشاره به اینکه الگوی پیشرفت به دنبال  پیشگیری از درمان است، افزود: وزارت بهداشت به تقلید who  مهم ترین هدف خود را  پوشش همگانی سلامت  بیان کرده است ،و تلاش می کند با توسعه بیمارستان ها، مراکز درمانی و داروخانه ها در سراسر کشور به این هدف برسد .

وی ادامه داد: در صورتی براساس فقه شیعه ماپیشگیری از بیماری هستیم و دفاع فقهی در این زمینه داریم، حتی جمع زیادی از پزشکان مدرن در گفتگو حوزویان قبول دارند که طب اسلامی  چه اندازه مفید است

وی همچینین درباره نظریه سوم آموزش و پرورش آینده گفت:  به تربیت فرزند اشاره کرد که در خانواده و از همان آغاز نطفه برمی گردد،  چهار دسته روایات داریم که  مربوط به انعقاد نطفه است که اگر این مطالب تبیین شود در جامعه اسلامی شاهد  نقص عضو و مشکلات پوستی نخواهیم بود.

حجت الاسلام کشوری خاطر نشان کرد: این مجموعه که از اهل بیت علیهم السلام به دست ما رسیده است با استفاده از این این روایات و استخراج مطالب  به بیان امروزی  برای سنین مختلف نه مثل سند2030 بلکه براساس موازین شرعی اسلام در اختیار مردم قرار گیرد، تولد و تربیت نسل سالم در جامعه خواهیم بود.

وی درباره نظریه مدرسه اقامه که پیرامون حوزه های علمیه  است، گفت: تبلیغ دین  غیر از اقامه دین است باید مورد ،توجه قرار گیرد در صورتی که اجرا شود حوزه های علمیه در آینده بالنده تر و کاربردی تر نسبت به امروز در جامعه فعالیت خواهند کرد.

حجت الاسلام کشوری بااشاره به نظریه الگوی جدید از نظام باتوجه به الگوی پیشرفت باید تکامل پیدا کند، افزود:همچنین درباره تنظیم و تحلیل خبر ، در تعریف خبر تعمیم ایجاد کردیم ارزش های خبری را دست کاری کردیم ارزش هایی خبری از نظر ما که باعث تأمل مخاطب بشود نه ارزش بازنشر داشته باشد  خبر ابزار تحریک فکر است نه چارچوب انتقال اطلاعات طراحی شده است .

وی در پایان افزود: لازمه اجرایی شدن این 9 نظریه پژوهش ،پرورش و پردازش است ، زیرا با تأمل و تعمق در آیات و روایات و استخراج آنها ،  سبک زندگی و اجتماعی  ما  در مقابله با  غرب پیشرفت خواهیم کرد، نه تنها به توسعه و پیشرفت کشور کمک خواهد کرد، بلکه الگویی برای سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی خواهد شد  .

در پایان این نشست که با حضور برخی از نمایندگان ولی فقیه  استان های کشور، نمایندگان مجلس ، نخبگان حوزوی و دانشگاهی مشهد برگزار شد ، سوالاتی پیرامون مطالب مطرح در این نشست بیان شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha