پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی راد

حوزه/مسئول نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از تمدید فراخوان مقالات نخستین همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی خبر داد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین  علی راد روز دوشنبه سیزدهم اسفند ماه در گفت وگو با اصحاب رسانه با اعلام این خبر اظهارکرد: با توجه به استقبال محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، زمان دریافت مقالات نخستین همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی تا 31 فروردین 98 تمدید شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: همایش اول با محوریت الگوی مفهومی عفاف جنسی در تابستان ۱۳۹۸ با هدف استخراج الگوی مفهومی عفاف و زمینه سازی برای کشف الگوی زندگی عفیفانه در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

استاددانشگاه با اشاره به شش محور اصلی این همایش گفت:«فلسفه عفت جنسی: تبیین عفاف در مکاتب مختلف فلسفی؛ تطبیق مفهوم عفاف در مکاتب مختلف فلسفی»، «تعریف عفاف جنسی: مفهومی(عمومی و تخصصی)؛ عملیاتی(بیان ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخصه‌ها)»، «انواع عفاف جنسی: فردی- اجتماعی»، «رابطه عفاف با مفاهیم مرتبط»، «مفهوم عفاف از منظر ادیان، علوم و مکاتب» و «الگوی مفهومی عفاف» از جمله محورهای این همایش است.

حجت الاسلام و المسلمین  راد با بیان اینکه هدف از برگزاری همایش استخراج الگوی مفهومی عفاف و زمینه سازی برای کشف الگوی عفیفانه است، ابراز کرد: در شرایط فعلی موضوع عفاف و حجاب از مسائل مهم و ضروری جامعه است که باید بیش از پیش نسبت به آن ملزومات آن شناخت پیدا کرد.

مسئول نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این همایش به دنبال تبیین فلسفه عفاف از منظر ادیان و مکاتب مختلف و نگاه حقوقی جامعه شناختی به موضوع عفاف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اگر در شرایط کنونی بخواهیم عفاف راتبیین کنیم، لازم است درگام اول فلسفه چیستی عفاف را مشخص کنیم، در این گام بدانیم عفاف چه ضرورتی در جامعه دارد، بعد از مشخص شدن این مسئله، باید ابعاد دیگر عفاف مانند شیوه های فرهنگ سازی عفاف هم روشن شود.

دانشیار و مدیر گروه علوم قرآن حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: هدف بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری همایش احیاء علمی روشمند و مستند آموزه عفاف بر پایه منابع اسلامی وترویج  و اشاعه گفتمان پژوهی است.

وی اضافه کرد: هنوز بر این باور هستیم که در مورد عفاف، گفتمان غالب شکل نگرفته است، اما شورای علمی در تلاش است با برگزاری این همایش به این هدف مهم برسد، لذا برای تبیین زوایای موضوع همایش عفاف، پیش نشست هایی علمی و مصاحبه هایی از اساتید و پژوهشگران گرفته شده و برگزار کننده گان در این مصاحبه ها، به دنبال رسیدن به مدل مفهوم عفاف می باشند. تا کنون 4 نشست علمی و کرسی ترویجی و چندین مصاحبه با صاحب نظران عرصه عفاف انجام شده که در بخش ویژه همایش در سایت بنیاد پژوهش های اسلامی قابل بازیابی است.

حجت الاسلام و المسلمین  راد در پایان تاکید کرد: علاقه‌مندان جهت شرکت در این همایش می‌توانند چکیده مقالات خود را تا پایان فروردین ماه (31/1/98) و اصل مقالات خود را تا ۳۱ خرداد ۹۸ به پست الکترونیکی efaf@islamic-rf.ir یا به دبیرخانه همایش واقع در نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به نشانی قم – ابتدای خیابان صفائیه(شهدا) پلاک 604 ارسال کنند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha