پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شهید سید عارف حسینی

حوزه/ علی محتشم مستند ساز پاکستانی الاصل و سازنده مستند "فرزند امام" ضمن اشاره به بزرگی و برجستگی شخصیت شهید عارف حسینی انگیزه و دشواری های ساخت مستند این شهید را بیان کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، علی محتشم مستند ساز پاکستانی الاصل و سازنده مستند "فرزند امام" ضمن اشاره به بزرگی و برجستگی شخصیت شهید عارف حسینی انگیزه اصلی خویش برای ساخت این مستند را چنین بیان می کند: انگیزه تولید این مستند از نامه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به جوانان اروپایی آغاز شد و ما با مطالعه این نامه، از این که رهبری خطاب به جوانان پاکستانی نامه ای ننوشته اند غمگین بودیم، اما به یکباره متوجه نامه مشهور امام خمینی(ره) به ملت پاکستان به مناسبت شهادت شهید عارف حسینی در حدود 30 سال پیش شدیم.

پس از آشنایی با این نامه در آن برهه ی زمانی یک فرایند تحقیقاتی در مورد تحلیل این نامه را شروع کردیم که خودش یک پروسه خیلی طولانی بود. سپس تصمیم گرفتیم مستندی در این مورد بسازیم.

برنده ی جایزه بخش بیداری اسلامی درباره علت نام گذاری مستند مشهور خود به نام "فرزند امام" گفت: اما در مورد اینکه چرا اسم این مستند "فرزند امام" شد باید بگویم در نامه ای که امام (ره) به مناسبت شهادت مرحوم شهید عارف حسینی خطاب به ملت پاکستان نوشتند چنین اصطلاحی توسط شخص ایشان به کار برده شد که: «اکنون فرزند عزیزی را از دست دادم».

محتشم در ادامه منطقه ی شبه قاره را سرشار از سوژه های گوناگون برای تولیدات فرهنگی می داند اما وی از ایرانیان به دلیل کمبود اطلاعات در خصوص همسایه مسلمان و شرقی خود گله مند است در حقیقت این مستندساز جوان، شخصیت های پاکستانی و به ویژه شهید عارف حسینی را شخصیت هایی بین المللی می داند  و در باره بعد بین المللی شخصیت این رهبر شهید شیعیان پاکستان این گونه اظهار نظر کرد که: در مورد ابعاد بین المللی شخصیت شهید می توان گفت آن شهید بزرگوار به حدی در زمینه ی بین المللی فعال بود که همین مسئله موجب توطئه علیه ایشان و شهادتش را فراهم آورد در حقیقت ایشان در حال سازمان دهی یک  شبکه بین المللی از لبنان تا عراق بود که یک زنگ خطر برای استعمار محسوب می شد. و این جمله ی امام خمینی که: «شخصیت و فکر این شهید را زنده نگاه دارید» مؤید این مطلب است و با توجه به این عبارت هر چقدر در مورد ایشان کار شود کم است.

وی در مورد مشکلات پیش روی خویش در فرایند ساخت مستند "فرزند امام" این چنین گفت: فرایند ساخت مستند در کل دو سال طول کشید و با توجه به این که متن مکتوب چندانی در مورد شهید وجود ندارد و آنچه هست سخنرانی های پیاده شده ی ایشان است، سختی های ساخت مستند بیشتر شد. متأسفانه به طور کلی یک کتاب در مورد زندگی شهید عارف حسینی وجود دارد که ظاهراً به فارسی نیز ترجمه شده است و قرار بر این بود که انتشارات سوره ی مهر آن را چاپ کند که گویا هنوز تمام نشده لذا، مجبور بودیم که تحقیقات میدانی انجام دهیم که باید به پاکستان سفر می کردیم. بنابراین ما برای ساخت فیلم دوبار به پاکستان سفر کردیم که به طور ویژه سفر اول به دلیل حساسیت های علما روی این موضوع بسیار سخت بود و در سفر اول از ما استقبال نشد، اما در سفر دوم به یاری خدا توانستیم مصاحبه های خوبی از بزرگان پاکستانی بگیریم که باز هم به دلیل سنگینی پروژه فواصل زمانی زیادی در طول کار داشتیم.

این کارگردان در ادامه درباره عدم همراهی شخصیت های برجسته ایرانی که در نگارش نامه امام(ره) به مناسبت شهادت علامه عارف حسینی نقش داشتند این گونه شرح می دهد. البته خیلی دوست داشتیم که شخصیت های ایرانی در این مستند حضور داشته باشند که متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به شخصیت هایی مثل آیت الله جوادی آملی، آیت الله جنتی و دکتر علی اکبر ولایتی این امکان میسر نشد با این حال ما بسیار علاقه مندیم که شخصیت های ایرانی در این مستند حضور داشته باشند؛ چرا که به دلیل کم کاری برخی دوستان در ایران و پاکستان کار ما ضعف های فراوانی دارد که در صورت نبود این قبیل کم کاری ها مستند فرزند امام می توانست بهتر از این باشد.

این فیلم ساز پاکستانی در معرفی برجسته ترین ویژگی های شهید عارف حسینی گفت: بارزترین ویژگی های شهید از دید بنده  توکل و قاطعیت ایشان در امور بود. ایشان همواره بر اساس توکل بر خداوند متعال تصمیم می گرفت و قاطعیت ایشان در تصمیم گیری به حدی بود که به عنوان رهبر شیعیان پاکستان اجازه دخالت در امور شیعیان را به احدی نمی داد که این امر موجب ناراحتی بسیاری از بزرگان پاکستانی شد.

محتشم درباره برنامه های آینده ی خویش و میزان استقبال از مستندش نیز گفت: در مورد کارهای آینده ای که در دست اقدام دارم باید بگویم من ساخت مستند در مورد شخصیت دیگری را مد نظر ندارم، اما خیلی دوست دارم در مورد این شهید عزیز انیمیشن و فیلم داستانی کار کنم و البته کارهایی نیز در این زمینه انجام داده ام، اما چون مجموعه ی ما حمایت مالی چندانی ندارد این کار کند پیش می رود. برای پخش فیلم ما آن را روی یوتیوب قرار دادیم که 5 تا 6 هزار بازدید کننده دارد که البته چندان زیاد نیست، اما پس از پخش فیلم متوجه شدیم که مردم به صورت خودجوش اکرانهایی از این فیلم را در مدرسه ها و حسینیه ها برپا کرده اند. نسخه اردوی فیلم طولانی و حدود 80 دقیقه است و دوستانی که در انگلیس هستند در خواست دریافت نسخه انگلیسی را کرده اند که نسخه ی انگلیسی و عربی مستند در حال آماده سازی است.

وی افزود: پس از برنده شدن در بخش بیداری اسلامی جشنواره عمار، شبکه های لبنانی نیز از مستند استقبال کردند. دوستانی نیز از پاراچنار و برخی مناطق پاکستان که دسترسی به اینترنت ندارند سفارش دریافت مستند از طریق دریافت آن به شکل DVD را دارند و پس از اکران در جشنواره ی عمار امیدواریم مستند در سراسر ایران پخش شود. هدف ما اکران فیلم در حوزه های علمیه است که پیگیر این مسئله از طریق خبرگزاری حوزه بوده ایم و نیز دوست داریم اکران‌های خصوصی برای شخصیت هایی مثل آیت الله جنتی و آیت الله جوادی آملی داشته باشیم و امیدواریم این مصاحبه ما  را در راه برگزاری اکران‌های خصوصی یاری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha