شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی

حوزه/ امروزه تعلیم و تربیت با روش‌های سنتی اثر خود را از دست داده است و در حال حاضر برای فهم بسیاری از مسائل، ابزارهای زیادی همچون تلویزیون، شبکه‌های مجازی اینترنت و... وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش، در دومین نشست علمی کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، به موضوع مفاهیم تربیت دینی و قرآنی پرداخت و گفت: باید پس از گذراندن دوران ابتدایی درک دینی را در کودکان توسعه دهیم و احساس را به درک دینی منتقل کنیم.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش افزود: انسان با تلاوت آیات قرآن جایگاه خود را می‌شناسد و هدف این است که در مقام تزکیه خود را رشد دهد، و در جایگاهی قرار گیرد که فضایل را افزایش و رذایل را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه پیامبران آیات الهی را در برابر رویت فکری انسان قرار دادند تا جایگاه خود را در نظام آفرینش بشناسد، اظهار کرد: آیات الهی معرفت و شناخت خداوند است و نخستین موضوعی که در تعلیم و تربیت دینی و ادیان ابراهیمی مطرح شده است، مبحث خود شناسی و خداشناسی است.

تعلیم و تربیت با روش‌های سنتی اثر خود را از دست داده است

حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس مجتمع آموزشی هدایت میزان نیز در این نشست به تبیین تجربیات روش تربیت دینی در مجتمع هدایت میزان پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر شاهد تغییر در حوزه تعلیم و تربیت هستیم و اگر ما متوجه این امر نشویم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: امروزه تعلیم و تربیت با روش‌های سنتی اثر خود را از دست داده است و در حال حاضر برای فهم بسیاری از مسائل، ابزارهای زیادی همچون تلویزیون، شبکه‌های مجازی اینترنت و... وجود دارد.

رئیس مجتمع آموزشی هدایت میزان تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت دیگر اطلاعات مهم نیست، بلکه پردازش اطلاعات و قدرت استفاده از مطالب دینی و علمی اهمیت دارد، آمار بیکاری ما ناشی از نبود سواد مالی، مدیریت و حقوقی است.

وی، یکی از آسیب‌های آموزش و پرورش فعلی را وجود گزینه‎های فراوان برای کودکان دانست و گفت: ما به جای اینکه تمام فشارهای خود را بر ارائه یک امر مناسب علمی بگذاریم، باید تمام تلاش خود را صرف این موضوع کنیم که فرزندان ما قدرت انتخاب مناسب را داشته باشند. این کار نیاز به تمرین دارد و می‌بایست در دوران تحصیل شرایط این انتخاب برای آنان فراهم شود.

اصول یازده‌گانه روش‌های جدید در حوزه تعلیم و تربیت

رئیس مجتمع آموزشی هدایت میزان در ادامه به اصول یازده‌گانه روش‌های جدید در حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: اصول تقید به ارزش‌های دینی و التزام به مناسک مذهبی هویت ملی، کرامت انسانی، پرورش خلاقیت، کشف و پرورش خلاقیت، کشف و پرورش استعدادهای نهفته، توجه به تفاوت های فردی، یادگیری مبتنی بر تلاش، توجه به کار گروهی، توجه به انگیزه های درونی و حس مسئولیت‌پذیری، آزادی عمل حداکثری و اصل شادابی و نشاط از جمله اصول روش‌های جدید در حوزه تعلیم و تربیت است.

وی همچنین میهن دوستی و سلحشور، با شخصیت و محترم، خلاق و سازنده، مستعد و درخشنده، مستقل و خودراهبر، باسواد و ماهر، مفید و موثر در اجتماع، مسئولیت پذیر و پیگیر، آزاد اندیش و انتخاب گر و پر نشاط و پر کار را از ویژگیهای متربی دینی برشمرد.

آیت‎اللهی  به تبیین رویکرد تربیتی در دوره پیش از دبستان پرداخت و افزود: رشد و صیانت از قوای بدنی و ارتقا نظام، فعال بودن و سازندگی، رشد ذهنی، رشد و ارتقا نظام عاطفی و رفتار اجتماعی، رشد مهارتهای کلامی طیب و انس با باورها و گرایش‌های زیبا و شعائر دینی جهت آمادگی برای پذیرش آزادانه و آگاهانه دین از جمله اهداف و رویکردهای تربیتی در دوران پیش از دبستان است.

ضعف آموزش دینی موجب ویرانی‌ جامعه می‌شود

 آرش آبایی، عضو انجمن کلیمیان ایران هم در این نشست با اشاره به تربیت دینی در آیین یهودیت، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کلیمیان کتاب‌های تعلمیات دینی را به صورت نوین تدوین کردند و دو کتاب تعلیمات الهی و کتاب اختصاصی فرهنگ و آیین یهود ویژه کلیمیان تهیه شد که در حال حاضر در مدارس و آموزشگاه های کلیمیان تدریس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ضعف آموزش دینی موجب ویرانی‌ جامعه می‌شود، افزود: تربیت دینی از موضوعات بسیار مهمی است که در احکام تورات نیز به آن توجه شده است، همچنین در کتاب تورات مقام معلم نسبت به  پدر و مادر بالاتر است، زیرا معلم می‌تواند با آموزه‌هایی که به انسان می دهد او را به زندگی جاودان راهنمایی کند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha