جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب با انتخاب زود هنگام موافقت کردند

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی از ارسال نامه ای به محضر رهبر انقلاب با هدف درخواست تعیین پیش از موعد رییس جدید قوه قضاییه خبر داده بود.متن کامل پاسخ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نامه آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به شرح زیر است:

با سلام و تحیت و تبریک

با پیشنهاد به حق جنابعالی موافقم و آن را می‌پذیرم. لازم می‌دانم در پایان یک دوره پر تلاش و سرشار از اقدام و ابتکار در قوه قضاییه بار دیگر از شخص جنابعالی که بحمدالله با شایستگی‌های برجسته علمی و عملی و با مجاهدت فراوان، خدمات بزرگی به حوزه‌­های مسئولیت خود تقدیم نمودید و نیز از همکاران صمیمی و مخلص که در مدیریت سنگین قوه قضاییه در کنار شما تلاش بی وقفه و ارزشمند کردند تشکر و قدردانی کنم و از خداوند متعال دوام توفیق در مسئولیت‌های تازه را برای شما از خداوند متعال مسئلت نمایم.

 

حضرت آیت الله دستور جهاد مجازی داد

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کردند: کسی که عالم به زمانه باشد، زیر بار مشکلات مسئله ای برای او پیش نمی‌آید.حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کردند: ما می‌توانیم با تلاش عمده مشکلات را حل کنیم و دشمنان برای اینکه ضربه سنگین از ما خورده اند، از طرق مختلف سعی می‌کنند ضربه بزنند.ایشان تصریح کردند: دشمن دیگر از راه نظامی عاجز شده و از دو راه اقتصادی و فرهنگی ضربه می‌زند، خارج نشینانی که در خدمت عمال بیگانه‌اند، منافقان داخلی و از همه مهم‌تر فضاهای مجازی سه عنصری هستند که به فرهنگ ما حمله ور می‌شوند.این مرجع تقلید ابراز کردند: ما منکر اینکه با جمع شدن فضای مجازی برخی تجارت ها از بین می‌رود نیستیم، ما می‌گوییم در کنار این مزایا زهرهایی وجود دارد و مسئولین باید آن را اصلاح کنند.حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: فضای مجازی راه اصلاح داشته و می‌توان کاری کرد که از مزایای آن استفاده کرد و آفات آن را کم کرد، هیچ عزمی برای اصلاح فضای مجازی در بین مسئولان وجود ندارد.ایشان یادآور شدند: امروز یک جهادی مسلم در جامعه وجود دارد و تمام روحانیون و افراد غیر روحانی باید در این جهاد شرکت کنند.

 

IMPACT  آبروی مردمی ریاض را برد

بنیاد بین المللی سیاست های حقوق بشر(IMPACT) اعلام کرد: عربستان کشوری است که در آن برای مردم هیچ گونه نمایندگی رسمی نظیر پارلمان منتخب تعریف نشده است و شهروندان آن هیچ ابزاری برای تاثیرگذاری روی تصمیمات سیاسی در اختیار ندارند.بنیاد مذکور در این تحقیق که گام های لازم الاجرا برای بهبود اوضاع حقوق بشر و آزادی ها در عربستان برشمرده، آورده است: هنگامی که جوانان- که حدود ۶۰ درصد جمعیت عربستان را تشکیل می دهند- هیچ گونه صدای رسمی نداشته باشند و تنها وسیله آنها شبکه های اجتماعی باشد، بنابراین برای ابراز عقیده در زندگی خود و سیاست های اجتماعی، داخلی و خارجی کشور خود متمایل می شوند.قانون اساسی  عربستان در سال ۱۹۹۲م براساس تمایلات رژیم حاکم و به موجب فرمان پادشاه وقت این کشور یعنی «فهد بن عبدالعزیز» تاسیس شد اما پس از وی از سوی دیگر پادشاهان این کشور تغییراتی در این قانون ایجاد شد.براساس قانون اساسی عربستان، فرزندان «عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود» بنیانگذار آل سعود وارث حکومت در این کشورهستند و پس از آنها قدرت به نوادگانش می رسد. این در حالی است که شهروندان عربستان غیر از بندگی پادشاه و ولیعهد هیچ گونه نقشی در حکومت ندارند.براساس گزارش سازمان مذکور، شهروندان عربستانی در ساختار قانونی رژیم حاکم خواه از طریق سازمان های غیر دولتی وخواه سندیکاها فعال در زمینه حقوق بشر، هیچ گونه نقشی ندارند.

 

پایتخت به انتقال رای منفی داد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور با موضوع "انتقال پایتخت" گفت که مدیریت شهری با این موضوع مخالف است. محسن هاشمی که امروز جلسه شورای شهر تهران را برای شرکت در جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور ترک کرد با حضور در جمع خبرنگاران، گفت‌: احتمالاً موضوع جلسه با معاون اول رئیس جمهور در خصوص انتقال پایتخت خواهد بود.وی در خصوص نظر مدیریت شهری در ارتباط با انتقال پایتخت با تاکید بر اینکه با این انتقال مخالف هستیم، افزود: قطعاً هزینه‌هایی را که می‌خواهند برای انتقال پایتخت بپردازند، بهتر است به تهران اختصاص دهند تا بتوانیم تهران را ساماندهی و درست کنیم.رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: هر دولتی که در گذشته اداره امور را در دست گرفته، در خصوص انتقال پایتخت مطالعاتی را انجام داده و هزینه‌ای نیز در این رابطه پیش‌بینی کرده بود. اما نظر ما این است که هزینه پیش‌بینی شده به خود تهران اختصاص پیدا کند تا بتوانیم مشکلات آن را حل و فصل کنیم.

 

سازمان اطلاعات سپاه قاچاق سوخت را متلاشی کرد

با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه، شبکه سازمان یافته قاچاق سوخت در کشور متلاشی شد.این شبکه اقدام به جمع آوری کلان سوخت اعم از گازوئیل و نفت سفید و قاچاق آن از مبادی رسمی کشور به خارج از مرز‌ها کرده و درآمد نامشروع کلانی را به دست آورده اند.در اقدامات اطلاعاتی انجام شده بیش از ده میلیون لیتر سوخت دپوشده در مخازن سوخت در نقاط مختلف کشور شناسایی و توقیف شد.سازمان اطلاعات سپاه همچنین اعلام کرد در روزهای آینده اخبار بیشتری را از ابعاد این پرونده اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

وام ازدواج بلند مدت تر شد

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از امکان استفاده از حساب یارانه به عنوان ضمانت دریافت تسهیلات ازدواج خبر داد.محمدمهدی تندگویان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پرداخت وام بر عهده دولت و بانک مرکزی است گفت: مبلغ وام ازدواج امسال ١۵ میلیون تومان بود و دولت تا پایان سال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان وام پرداخت می‌کند.وی با بیان اینکه امسال حدود ١ میلیون نفر وام دریافت کرده اند، اظهار کرد: اگر سال آینده نیز روند پرداخت وام به همین شکل ادامه پیدا کند، دولت باید سال آینده بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص دهد چرا که رقم وام پرداختی از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان به ازای هر فرد افزایش یافته است. تندگویان در مورد تسهیلات پرداخت وام در سال آینده نیز گفت: بر اساس مصوبه مجلس، بازپرداخت وام ازدواج در سال آینده ۶۰ ماهه است و حتی عنوان شده که حساب یارانه می‌تواند به عنوان ضامن برای وام گیرنده در نظر گرفته شود.به گفته وی، ارائه وام در حال حاضر به روز بوده و در بازه زمانی کمتر از یک ماه پرداخت می‌شود.

 

واتیکان یک دیپلمات دیگر را هم از دست داد

یک دیپلمات بلندپایه واتیکان به آزار جنسی در دو کشور متهم شده است.لوییجی ونتورا که پیشتر در فرانسه به آزار جنسی یک مرد متهم شده بود، اکنون درگیر پرونده‌ای مشابه در کانادا شده است. سفارت واتیکان در اوتاوا این خبر را تائید کرده است. ونتورا اکنون سفیر نهاد کلیسا در فرانسه است و به آزار جنسی یک مرد متهم شده است.گفتنی است کاردینال جرج پل وزیر سابق خزانه‌داری واتیکان که یک استرالیایی است چند روز پیش به خاطر آزار جنسی یک کودک در دهه 90 میلادی به زندان افتاد. او بلندپایه‌ترین مقام دستگاه کلیسا است که اکنون زنده است و به دلیل آزار جنسی به زندان می‌افتد.

 

هند جماعت اسلامی کشمیر را متلاشی کرد

یک افسر پلیس هند در این باره اعلام کرد: طی این حملات، مجموعه‌ای از اسناد موجود در مقرهای حزب جماعت اسلامی کشمیر مصادره و ۶ حساب بانکی مربوط به این حزب شناسایی شد که بلافاصله از بانک‌ها درخواست کردیم که آن‌ها را مسدود کنند.حکومت هند با صدور بیانیه‌ای، فعالیت حزب جماعت اسلامی را به اتهام حمایت از افراطی‌گری و تندروی به مدت پنج سال ممنوع اعلام کرد و تعدادی از رهبران برجسته و بیش از ۱۵۰ فعال این حزب را بازداشت کرد.حزب «جماعت اسلامی» کشمیر که در سال ۱۹۴۲ میلادی تأسیس شد و مقر آن در منطقه کشمیر قرار دارد، از حمایت گسترده مردم این منطقه برخوردار است.دور جدید تنش بین دهلی نو و اسلام آباد پس از آن آغاز شد که دو هفته پیش حمله انتحاری در منطقه کشمیر تحت کنترل هند منجر به کشته‌شدن ۴۴ سرباز هندی  و زخمی‌شدن ۴۶ تن دیگر شد. گروه تروریستی «جیش محمد» مستقر در پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در خبری فوری به نقل از رسانه‌های هندی اعلام کرد که مسعود اظهار، رهبر گروه تروریستی جیش محمد  شامگاه یکشنبه کشته شده است.

 

حاشیه نشینی و فقر کشور را به مرز هشدار برد

بسیاری از افرادی که توانایی پرداخت اجاره‌بها در تهران را ندارند به اجبار به طرف حاشیه‌نشینی و زاغه‌نشینی رفته‌اند. این در حالی است که شرایط زندگی در این مناطق هم چندان مناسب نیست و ساکنانش با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. «ابتکار» در گزارشی با عنوان «بازار داغ حاشیه نشینی» نوشت: امروزه باتوجه به شرایط حساسی که در کشور حاکم شده، زندگی افراد را تحت‌تاثیر قرار داده و روند زندگی آنان را دستخوش تحول کرده است. باتوجه به این تحولات و شرایط اقتصادی کنونی شاهد مهاجرت‌های معکوس هستیم. بسیاری از کسانی که دیگر توانایی پرداخت اجاره‌بها در شهر تهران را ندارند، به اجبار به سوی حاشیه‌نشینی و زاغه‌نشینی رفته‌اند. این در حالی است که شرایط زندگی در این مناطق هم چندان مناسب نیست و ساکنانش با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. اما اگر بخواهیم از لحاظ قیمتی خانه‌های حاشیه شهر را با خود شهر مقایسه کنیم، متوجه تفاوت قیمت فاحش آن خواهیم شد.در این میان هم بسیاری از کارشناسان و مسئولان حاشیه تهران مانند پرند و پردیس را گزینه مناسبی برای زندگی شهروندان می‌دانند. به‌طور حتم اگر وضعیت بازار مسکن به همین روال پیش برود، شاهد حجم وسیع‌تری از مهاجرت‌های معکوس خواهیم بود و به نظر می‌رسد که اگر مسئولان برای سامان دادن به امور ورود پیدا نکنند با مشکلات بسیاری ازجمله معضل حاشیه‌نشینی روبه‌رو خواهیم بود و معضلاتی از جنس فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی! البته باوجود هشدارها در جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی که طی سال‌‌های گذشته داده شده است می‌بینیم که نتیجه معکوس دریافت شده و افراد باتوجه به شرایط اقتصادی تمایل بیشتری برای حاشیه‌نشینی پیدا کرده‌اند و همچنان شاهد مهاجرت از تهران و شهرهای دیگر به حاشیه شهر هستیم.

 

مافیای دخانیات جامعه را به بند کشید

«همدلی» در گزارشی با عنوان «سلامت جامعه زیر پای مافیای دخانیات» می نویسد:مجلس شورای اسلامی در شرایطی که گرانی سرسام آور کالاهای اساسی در کشور، مردم را به صف ‌های طولانی اقلام ضروری کشانده است، به پیشنهاد افزایش۱۰۰ تومانی قیمت برای هر بسته سیگار «نه» گفت، تا به این شائبه که «مافیای دخانیات در ایران می‌تواند بر رای نمایندگان نیز تاثیر بگذارد» قوت ببخشد. بسیاری از فعالان حوزه مبارزه با محصولات دخانی، معتقدند لابی قوی تولید کنندگان و وارد کنندگان محصولات دخانی مانع از تصویب طرح‌های افزایش قیمت سیگار در مجلس می‌شود. به گفته «بهزاد ولی زاده»، مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ممانعت صنایع تولید کننده سیگار و دلالان این صنعت باعث شده که تاکنون قیمت و مالیات بر سیگار افزایش پیدا نکند و همین موضوع سبب افزایش مصرف سیگار در کشور شده است.در حال حاضر۱۴ درصد یعنی۸ میلیون ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند و نزدیک به ٧ میلیون سیگاری بالای ١۵ سال در کشور وجود دارند. ٩٠ درصد کسانی که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، سیگاری هستند، سالانه ١٠ هزار میلیارد تومان فقط برای خرید سیگار در کشور دود می‌شود. حدود ٣٠ هزار میلیارد تومان نیز برای درمان مستقیم افراد سیگاری هزینه می‌شود و حدود ۴٠ هزار میلیارد تومان نیز هزینه‌های غیرمستقیم استعمال دخانیات؛ مانند از کارافتادگی، خروج از کار و زندگی توام با بیماری است. هر سال نزدیک به ۶٠ هزار مورد مرگ ناشی از مصرف مواد دخانی در کشور رخ می‌دهد که ناشی از مصرف ١٠ هزار‌میلیارد تومانی مواد دخانی در کشور است.

 

فرار مالیاتی داد کمیسیون را هم درآورد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: طرح اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.محمدرضا پور ابراهیمی افزود: بر اساس گزارش هفته پیش بانک مرکزی کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تامین شده بودند در خرده فروشی‌ها ۷۰ درصد گرانتر از قیمتی که باید به دست مردم می‌رسید فروخته شده است.وی گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع کشور برای تامین این کالاها از ترس تورم توهمی در اختیار برخی قرار داده می‌شود که این عدد را باید به صورت سرانه به طور مستقیم به مردم بدهیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که می‌توانیم آن را به حداقل برسانیم گفت: در سه چهار سال اخیر بابت کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خروجی مطالبات داشته ایم که قابل وصول نیست.

 

گردباد آمریکا را درهم کوبید

بر اثر وقوع گردباد در ایالت آلاباما در آمریکا دست‌کم ۲۳ تن کشته شدند.بنابر اعلام مقامات محلی آلاباما بر اثر این حادثه که در مناطقی از شرق این ایالت رخ داد، دست‌کم ۲۳ تن از جمله تعدادی کودک جان خود را از دست دادند.پلیس محلی ایالت آلاباما با بیان اینکه احتمال افزایش تلفات وقوع گردباد وجود دارد، اعلام کرد: تعداد حادثه‌دیدگان تاکنون مشخص نشده و کارشناسان و ماموران در حال شناسایی هویت مجروحین و قربانیان هستند.مرکز هواشناسی آمریکا سرعت وزش باد را ۲۶۶ کیلومتر در ساعت اعلام کرده‌است و به گفته پلیس آلاباما خسارت‌های به جا مانده از این حادثه طبیعی فاجعه‌بار است.بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، پیش‌بینی هواشناسی حاکی از آن است که دمای هوا در مناطق حادثه‌دیده کاهش پیدا کرده و به زیر صفر می‌رسد.

 

۹۸ دیه را ابلاغ کرد

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ قیمت دیه در سال ۹۸، گفت: دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شد.حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست امروز مسئولان عالی قضایی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس ابلاغ رئیس قوه قضاییه، دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال ۹۸، ۲۷۰ میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس، در ماه‌های حرام ۹۰ میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌شود.

 

آیت‌الله زمانی‌کیاسری دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله زمانی‌کیاسری صبح امروز پس از تحمل بیماری دار فانی را وداع گفت.آیت‌الله مهدی زمانی‌کیاسری از علمای به‌نام مازندران که نقش مهم و موثری در طول دوران مبارزات نهضت انقلاب اسلامی در مازندران ایفا کرد، صبح امروز پس از تحمل بیماری، در بیمارستان شفا دار فانی را وداع گفت.آیت‌الله زمانی‌کیاسری از روحانیون سرشناس استان و سال‌ها امام جماعت مسجد امام حسین«ع» خیابان ۱۸ دی ساری بود.

 

کار، استعفای ساختگی را تکذیب کرد

احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پی اخبار‌ منتشره مبنی بر استعفای خود اظهار کرد: این خبر صحت ندارد و بنده کماکان در امور سپرده شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش‌های مرتبط با رفاه اجتماعی مشغول به فعالیت هستم.وی افزود: این اخبار تنها شایعاتی بی اساس است که مشخص نیست با چه هدفی در فضای رسانه‌ای کشور دست به دست می‌چرخد.گفتنی است؛ پیش از این در برخی از رسانه‌ها خبری مبنی بر اینکه احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سِمَت خود به دلیل انتقاد رئیس جمهور کشور  استعفا داده است، منتشر شد.

 

گوگل آبروی اَپل را برد

یک گروه امنیتی در گوگل که برای شناسایی آسیب پذیری تولیدات شرکت‌های فناوری رقیب تلاش می‌کنند، این بار با افشای آسیب پذیری سیستم عامل مک اپل، آبروی آن را برده اند.به نقل از نئووین، گروه یادشده که به Zero team شهرت دارند علاوه بر شناسایی و اعلام وجود آسیب پذیری‌های نرم افزاری در تولیدات و محصولات شرکت‌های رقیب، همین کار را در مورد تولیدات خود گوگل هم انجام می‌دهند.اعضای این گروه بعد از کشف حفره‌های امنیتی در نرم افزارها و سیستم عامل‌های مختلف معمولاً موضوع را به اطلاع شرکت سازنده رسانده و به آنها ۹۰ روز فرصت می‌دهند تا مشکل را حل کنند. در غیر این صورت موضوع توسط این گروه به طور عمومی اعلام شده و آبرو و اعتبار شرکت سازنده نرم افزار در معرض خطر قرار می‌گیرد.سال گذشته Zero team آسیب پذیری ها و حفره‌های امنیتی ویندوز ۱۰ اس و مرورگر اج مایکروسافت را اعلام کرد و حالا از وجود یک آسیب پذیری بسیار خطرناک در هسته اصلی یا کرنل سیستم عامل مک اپل خبر داده است.آسیب پذیری در هسته اصلی سیستم عامل مک امکان تزریق کدهای مخرب را به درون محیط این سیستم عامل به وجود می‌آورد. لذا دستکاری حافظه این سیستم عامل برای سوءاستفاده‌های خطرناک ممکن است. همین مساله به هکرها و مهاجمان اینترنتی امکان می‌دهد تا بی سروصدا و بدون اطلاع کاربران سیستم عامل مک را دستکاری کنند.کارکنان گروه امنیتی گوگل این مشکل را در نوامبر سال ۲۰۱۸ به اپل گزارش کرده بودند، اما این شرکت برای رفع آن اقدامی نکرد و با توجه به اتمام ضرب الاجل ۹۰ روزه، گوگل موضوع را افشا کرده است. جالب آنکه بعد از افشای موضوع، اپل وجود چنین مشکلی را پذیرفته و از همکاری با گوگل برای رفع آن خبر داده است.

 

زاینده‌رود تا نوروز زنده ماند

در پی تاکید و دستور حجت الاسلام حسن روحانی - رئیس جمهور به رضا اردکانیان - وزیر نیرو؛ آب زاینده رود در نوروز جاری خواهد بود.همچنین چندی قبل علی اصغر مونسان - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ نیز بازگشایی دریچه‌های سد زاینده رود را از وزیر نیرو درخواست کرده بود، تا این تصمیم بتواند در آستانه سال جدید و نوروز موجب رونق گردشگری، ایجاد شادابی و شور و نشاط اجتماعی نزد مسافران و به ویژه مردم اصفهان شود.زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌ریزد.حوزه رودخانه زاینده‌رود 41٬500کیلومتر مربع است. زاینده‌رود جزو آثار طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

 

قوه قضائیه به هاتگرام و تلگرام طلایی فرصت طلایی داد

امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه به اهدافمان از فیلتر تلگرام رسیده‌ایم گفت: قوه قضائیه به هاتگرام و تلگرام طلایی فرصت داده است و درباره مسدودسازی آنها هم این قوه باید تصمیم بگیرد خوراکیان بیان داشت: یک هدف اصلی ما این بود که جلوی رشد تلگرام گرفته شود که این اتفاق افتاد. هدف دوم این بود که مردم بدانند فضای تلگرام فضای غیرقانونی و ناامنی است، چون این فضا در حال حرکت به سمت فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر بود. بحث پول مجازی و خطر جذب سرمایه‌های عمومی و پول در گردش وجود داشت که خطرات بزرگی برای اموال و دارایی‌های مردم محسوب می‌شد. این احتمال وجود داشت که در آینده اگر چنین اتفاقی رخ دهد، با جمع‌آوری پول‌های مردم و با تصمیمی مشابه تصمیم اخیر اپل، یعنی تحریم تلگرام، سرمایه‌های مردم از بین برود. پس از آن افکار عمومی این سوال را مطرح می‌کنند که اگر این فضا غیرقانونی بود چرا کسی اعلام نکرد؟ چرا همه نهادها در این فضا فعالیت می‌کردند؟ با این اعلام موضع و اتفاقی که رخ داد مردم متوجه شدند این نرم‌افزاری است که فضای قانونی و امنی ندارد. نکته سوم اینکه ترافیک تلگرام بشدت کاهش پیدا کرده است. ممکن است افرادی که قبلاً از تلگرام استفاده می‌کردند الآن هم این پیام‌رسان را داشته باشند، اما قطعاً این میزان استفاده به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

شهردار تهران تذکر گرفت

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ضمن اعتراض به تغییرات در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: مدیران پاکدست و کارآمد در شهرداری حذف و رفیق گزینی می‌شود.محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در جلسه علنی امروز شورا به شهردار تهران تذکر داد.وی با بیان اینکه تذکر بنده در چرایی تغییر معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران است، گفت: دیروز باخبر شدیم که شهردار تهران نسبت به تغییر معاون خود اقدام کرده است و این موضوع حق شهردار است.سالاری ادامه داد: متاسفانه در یک و نیم سال مدیریت جدید شهری ناخواسته و بعضاً خواسته شاهد تغییر مکرر در سطح مدیران ارشد، میانی و سایر سطوح بوده‌ایم و این در حالی است که باعث عدم تحقق برنامه‌های در حال اجرا و وعده‌هایی که داده‌ایم شده است.رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در خصوص دلیل استعفای معاون فنی و عمران شهرداری تهران، گفت: دلیل اصلی کناره‌گیری عدم همکاری و عدم تخصیص بودجه برای پیشبرد پروژه‌ها بوده است.به گفته سالاری، معاون فنی و عمران سابق شهرداری معاون پاکدست و وفادار بوده است و تذکر خود را به شهردار برای شیوه‌های غیرکارشناسی و جایگزین با رفیق‌گزینی اعلام می‌کنم.

 

دریا حیات سه‌ میلیارد انسان را تضمین کرد

مدیر اجرایی کنواسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش لاک‌پشت‌های منقارعقابی و لاک‌پشت‌های سبز گفت: زندگی سه میلیارد نفر در جهان به حیات وحش دریایی وابسته است.رضا فرجی- مدیر اجرایی کنواسیون سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) در ایران گفت: در کل دنیا سه میلیارد نفر به منابع دریایی (ماهی‌، صدف، میگو، لابستر، مرجان، علف و …) وابسته هستند. ارزش بازاری منابع ساحلی و دریایی و صنایع وابسته به آن سه تریلیون دلار در سال برآورد می‌شود و همین موضوع لزوم حفاظت از منابع دریایی را نشان می‌دهد و برای بهره‌برداری پایدار از این منابع، حتماً باید موضوع حفاظت از آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.کنوانسیون سایتیس (CITES)، کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است که در سال ۱۹۷۳ برای حفاظت از برخی گونه‌های در خطر انقراض از طریق برقراری محدودیت‌هایی در تجارت آنها در واشنگتن به تصویب رسید.این کنوانسیون یکی از مهم‌ترین کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیست در راستای حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است که تاکنون ۱۶۰ کشور را به عنوان عضو رسمی دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۵۵ به عضویت این کنوانسیون درآمد و مرجع رسمی ملی برای پیگیری مواد کنوانسیون در ایران سازمان حفاظت محیط زیست است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha