جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار رئیس جامعةالمصطفی با اسقف اعظم گرجستان

حوزه/ در دیدار رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه با ایلیای دوم، اسقف اعظم گرجستان، بر توسعه روابط ديني دو كشورو ضرورت همبستگی رهبران دینی در مبارزه با افراط گرایی تأكيد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دیدار هيأت ديپلمات و دانشگاهي با ایلیای دوم، اسقف اعظم گرجستان عصر روز دوشنبه 13 اسفندماه با حضور، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه و قنبری، معاون ارتباطات امور بینظالملل اين دانشگاه، داوود زارع، نماینده جامعه المصطفی(ص) در گرجستان و قوام‌شهیدی، سفیر و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان انجام شد، طرفين در اين ديدار در خصوص روابط دینی، گفت‌وگوی بین ادیان اسلام و مسیحیت و ضرورت مقابله با تروریسم گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار ایلیای دوم، اسقف اعظم گرجستان با اشاره به اینکه روابط ایران و گرجستان در طول تاریخ در حال گسترش بوده، ابراز امیدواری کرد؛ مناسبات دوستانه همچنان ادامه داشته و در مسیر توسعه و پیشرفت باشد و حضور چنین هیأت‌هایی در حوزه مروجین معارف دینی بین دو کشور نیز بتواند به توسعه پیوندهای دو ملت کمک کند.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی، به روابط تاریخی ایران و گرجستان در هزاران سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایران و گرجستان علاوه بر نزدیکی جغرافیایی، به لحاظ فرهنگی نیز اشتراکات عمیق و فراوانی دارند که رویکرد حمایتی و مثبت اسقف اعظم به روابط دوجانبه می‌تواند این اشتراکات را ارتقا و قوت بخشد.

وی افزود: ما از دغدغه‌های شما در خصوص آسیب‌ها و تهدیدهای امروز جهان کاملاً آگاهیم و در این دغدغه‌ها با یکدیگر اشتراک نظر داریم. یقیناً مذهب نقش مؤثری در صلح و امنیت بین‌الملل دارد و ضرورت دارد ما و شما از طریق تداوم گفت‌وگو های دینی، این دغدغه‌ها را مرتفع سازیم.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالميه تأکید کرد: یکی از این تهدیدها مسأله افراط‌گرایی دینی است که ضرورت دارد یک جبهه مشترک از ادیان الهی برای مقابله با اين جریان شکل بگیرد.

رهبران مذهبی باید در برابر افراط گرایی متحد شوند

در ادامه اسقف اعظم گرجستان با بيان سخناني دوباره در این خصوص اظهار كرد: ما در جهان امروز با یک تهدید جدی روبرو هستیم که اگر با یکدیگر همکاری نکنیم، این تهدیدها به جنگ تمام‌عیار تبدیل خواهد شد. بنابراین رهبران مذهبی وظیفه دارند برای مقابله با تهدیدها با یکدیگر اشتراک مساعی داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه رشد عملیات تروریستی در جهان گسترش یافته و باید برای جلوگیری از وقوع خطرات آن، بیشتر تلاش کنیم.

همچين معاون امور بین‌الملل کلیسای گرجستان نیز در اظهاراتی با اشاره به سفر اسقف اعظم گرجستان به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری، این دیدار را تاریخی خواند و اظهار كرد: دیدار با رهبری ایران منشأ گسترش روابط ایران و گرجستان بود و همگان آن را مثبت ارزیابی کردند.

وی سپس با اشاره به نقش رهبران دینی جامعه و اعتماد مردم به آنها تأکید کرد که از طریق همکاری و گفت‌وگوی ادیان باید با چالش‌ها و تهدیدات نوظهور جهانی مقابله کنیم.

دیدار با رئیس آژانس دولتی ادیان گرجستان

دیدار با رئیس آژانس دولتی ادیان گرجستان، ديگر برنامه رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه در سفر به گرجستان بود.

دیدار با آقای زازا واشاقمادزه، رئیس آژانس دولتی ادیان گرجستان با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، قوام‌شهیدی، سفیر و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، شیخ رامین ایگید‌اف، رئیس اداره مسلمانان گرجستان، قنبری، معاون ارتباطات امور بین‌الملل جامعه المصطفی(ص) العالمیه و داوود زارع، نماینده جامعه المصطفی در گرجستان انجام شد و طي آن طرفین در خصوص موضوعات فرهنگی و دینی بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی با تمجید از همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در گرجستان گفت: وضعیت ادیان در ایران نیز همواره خوب بوده و پیروان ادیان مختلف به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.

وی با اشاره به حضور جریان‌های افراط‌گرای دینی در منطقه بر لزوم استفاده از تجارب مشترک در زمینه مبارزه با این تفکر تأکید کرد.

رئیس جامعه‌المصطفی(ص) همچنین با اشاره به حضور گسترده گردشگران ایرانی در گرجستان، از مسئولان دولتی گرجستان خواست تسهیلاتی از قبیل نمازخانه و شرایط تأمین آسان غذای حلال را برای آنها فراهم کنند.

قوام‌شهیدی، سفیر کشورمان در گرجستان هم در این دیدار گفت: آزادی‌های مذهبی در گرجستان می‌تواند فرصت خوبی برای کشورها و ملت‌های دیگر به ویژه ایران، فراهم کند.

وی با اعلام اینکه مذهب همان گونه که می‌تواند موتور محرکه توسعه و رشد جامعه باشد، می‌تواند ابزاری برای سوء‌استفاده دشمنان دین، یعنی افراط‌گرایان نیز باشد، افزود: گفت‌وگوی پیروان ادیان و همکاری آنها می‌تواند مانع از رشد تفکر افراط‌گرایی باشد.

زازا واشاقمادزه، ريیس آژانس دولتی ادیان گرجستان نیز در این دیدار گزارشی از سیاست‌های دولت در قبال مسلمانان ساکن در این کشور ارايه داد.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ تفاهم‌نامه همکاری‌های دینی و مذهبی بین آژانس ادیان گرجستان و جامعه المصطفی(ص) و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها وابسته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضا برسد و برگزاری کنفرانس بین‌المللی مبارزه با افراط‌گرایی مذهبی و گفت‌وگوی بین ادیانی اسلام و مسیحیت ارتدکس در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha