جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر محمد رجبی

حوزه/ دکتر رجبی گفت: باید توجه داشت که منظور از فرهنگ فقط لباس و مد نیست، بلکه همه ابعاد و شئون زندگی بشری را شامل می شود. متاسفانه ما از درون خود دور شده ایم طوری که می بینیم آمار عمل زیبایی در کشور ما بالاترین آمار در جهان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر محمد رجبی، در همایش سالگرد بزرگداشت تاریخ نگار و پژوهشگر معاصر ایران مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی ابوالحسنی که در محل بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد، اظهار داشت: باید بررسی دقیقی داشته باشیم که چه شده است مسلمانان در طی این سال ها آن فرهنگ و عزت نفس خود که الگویی برای تمام مردم شرق و غرب جهان بود، اکنون دچار این وضعیت نابسامانی سلطه استکبار شده اند.

وی افزود: در حال حاضر این برای ما یک آفت بزرگ است که از فرهنگ اصیل خود دور شده ایم. باید توجه داشت که منظور از فرهنگ فقط لباس و مد نیست، بلکه همه ابعاد و شئون زندگی بشری را شامل می شود. متاسفانه ما از درون خود دور شده ایم، طوری که می بینیم آمار عمل زیبایی در ایران بالاترین آمار در جهان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در اول انقلاب شعار «نه شرقی و نه غربی» می دادیم و این فقط در بحث سیاسی بود و تا حدودی هم عملی شد، ولی درست است که با استکبار جهانی آمریکا ارتباط نداریم، ولی با اعوان و انصارش ارتباط داریم و مجبور هستیم با اطرافیان اسکتبار ارتباط داشته باشیم. کشور های نظیر پاکستان و ترکیه که پایگاه آمریکا هستند.

وی اظهار کرد: در متن کتب ادبیات ما ضد غرب زدگی حرف هایی زده شده است که شاخص ترین این کتب مقاله های غرب زدگی جلال آل احمد است، در صورتی که این نویسنده هم معنای غرب زدگی را درست تفهیم نکرده است و فقط بحث لباس غربی و کراوات را به عنوان غرب زدگی بیان می کند که اصلا شاخص درستی برای تبیین معنای غرب زدگی نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر ما با این کت و شلوار و بدون کروات هم لباس غربی را بر تن کرده ایم و وقتی به هند، پاکستان و کشور های عربی دقت می کنیم می بینیم، اینها از جهت پوشش در حفظ ظاهر بومی خود مقید تر از ما بوده اند.

 رجبی عنوان داشت: در تعریف غرب زدگی باید بر درون انسان ها دقت کرد که چرا افرادی در عین داشتن لباس غربی، شعار ضد غربی هم می دهند، در صورتی که به عمق مسئله غرب زدگی توجه ندارند.

وی گفت: در متون دینی ما از غرب به جایی تعبیر شده است که در آنجا نوری نباشد و نماد و حقیقت ظلمات و تاریکی است، لذا برای مقابله با پدیده غربزدگی باید به درون انسان ها متوجه شد و اگر این درون انسان از نفس اماره رهایی پیدا کند از آن غروب خود به سوی نور در حرکت خواهد بود.

استاد و پژوهشگر تاریخ معاصر خاطر نشان کرد: اگر این اتفاق بیافتد همان دورانی که در سال های قبل بود، اتفاق خواهد افتاد. دورانی که وقتی تجار مسلمان ایرانی برای تجارت به شرق آسیا مسافرت می کردند و مردم از عمل این تجار مسلمان ایرانی مسلمان و شیعه می شدند و حتی مساجدی در شرق آسیا داریم که بر روی کتیبه های مسجد اشعار ایرانی حک شده و این یادگار و نتیجه همان طلوع نفس انسانها و غروب رذیلت های انسانی است.

 رجبی تاکید کرد: در گذشته رذیلت هایی بود و نکته قابل توجه اینکه این رذیلت ها اگر در فردی و یا جایی بود سعی می شد، پوشیده و مخفی باشد، ولی در حال حاضر غرب و استکبار جهانی از رذائل اخلاقی گذشته و شروع به عادی سازی این رذیلت ها شده است و مرحله بعد این کار ضد ارزش، ارزش جا داده می شود. ازدواج با حیوانات از جمله این قبح شکنی غرب است.

وی خاطر نشان کرد: نفوذ استکبار به دو طریق صورت می گرفت، اول با لشکر کشی و زور می توانستند یک کشور را مستعمره خود کنند. دوم و مهمتر از مورد اول با ایجاد جذابیت و کشش از طریق علم و تکنولوژی و هنر و مناسبات اجتماعی که از جمله طرقی است که غرب توانسته فرهنگ مبتذل خود را به مسلمانان تحمیل کند.

 رجبی گفت: کتاب فرهنگ اسلام در اروپا نوشته یک خانم پروفسور آلمانی است. در این کتاب ذکر شده پادشاهان اروپایی در قرون وسطی وزیران مسلمان برای خود انتخاب می کردند.

وی در پایان افزود: تنها راه برون رفت ما از غرب زدگی رجوع به فرهنگ ناب و اصیل اهل بیت(علیهم السلام) است.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha