جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سومین نشست تخصصی نخبگان تبلیغی کشور در قم

حوزه/ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به احصاء ۱۲۰۰ نیّت وقف در سراسر کشور خاطرنشان کرد: ۱۲۰ نیّت با حجم حدود ۶۰ درصد موقوفات ایران مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) و کمک به زائران حسینی هستند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی در هم‌اندیشی با نخبگان و سخنرانان مطرح کشوری که در مرکز اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امورخیریه در قم برگزار شد، اظهار کرد: ۱۹۰ هزار موقوفه در سراسر کشور شناسایی شده که بر اساس نظر کارشناسان، به همین تعداد موقوفه هم در ایران وجود دارد که هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی افزود: اعتمادسازی بیشتر در مورد فعالیت‌های سازمان اوقاف، موجب افزایش تعداد موقوفات ثبت شده خواهد شد، اعتمادی که در طول زمان مخدوش شده و باید جبران شود.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بر اساس قانون، آیین‌نامه‌ای در مورد ضم امین تصویب و ابلاغ شده است گفت: این آیین‌نامه در راستای اجرای امینانه نیت واقفان و جلب اعتماد عمومی تصویب شده است.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار رقبه در کشور وجود دارد که از یک درخت تا زمینی چند هزار هکتاری را شامل می‌شوند.

خاموشی با بیان اینکه سرمایه‌های گرانقدری در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد عنوان کرد: زمین‌های بایر موقوفه‌ای داریم که اگر بتوانیم فعالیت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهیم، می‌توانیم به کشت گیاهان دارویی بیابانی بپردازیم یا نیروگاه‌های تولید انرژی آفتابی را در آنها راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه موظف هستیم به سمت اینگونه فعالیت‌ها حرکت کنیم گفت: بر اساس تفاهمی با سازمان منابع طبیعی، چند صد هزار هکتار زمین تحویل سازمان اوقاف شده و در حال حاضر نیازمند ورود نخبگان و متخصصان برای بهره‌برداری بهینه از آنها هستیم.

وی ادامه داد: موقوفات دارای مزیت‌های نسبی خوبی هستند که با تکیه بر آنها می‌توان اقدامات گسترده‌ای را در سطح ملی انجام داد.

خاموشی با بیان اینکه هیچ موقوفه‌ای به طور مستقیم در اختیار رئیس سازمان اوقاف وجود ندارد، گفت: دستور داده که در ادارات فقط بر اساس مناقصه، واگذاری امور صورت بگیرد و ترک تشریفات به هیچ وجه وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به احصاء ۱۲۰۰ نیت وقف در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: ۱۲۰ نیت با حجم حدود ۶۰ درصد موقوفات ایران مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) و کمک به زائران حسینی هستند.

وی عنوان کرد: عمده موقوفات حوزوی دارای نیت‌های خاص هستند و موقوفه عام حوزوی کمتر وجود دارد البته برخی دیگر از موقوفه‌ها با همین نیت وجود دارند که به دنبال احیای آنها هستیم.

خاموشی با بیان اینکه ۶۱۴۴ مدرسه در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است گفت: نظارت بر این مدارس موقوفه باید دارای تعریف خاصی باشد که در تفاهم با وزارت آموزش و پرورش به دنبال تحقق این مسئله هستیم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: موقوفات درمانی ویژه‌ای هم در جای جای ایران وجود دارند که بر زمین مانده‌اند، به همین دلیل به دنبال احیاء و فعال‌سازی آنها هستیم.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترویج وقف دانش خاطرنشان کرد: موقوفاتی در کشور وجود دارند که عواید آنها برای پرداخت وام شرافتی به دانشجویان و محققان استفاده می‌شود؛ حسین علی البرز در دهه ۴۰ همه اموالش را به این ترتیب وقف کرده، او بعد از انقلاب در نامه‌ای به امام خمینی(ره) ۱۲۵ میلیون تومان اموالش را به سازمان اوقاف سپرد که به دنبال اهدای جایزه از محل آنها به مخترعان و مکتشفان و نیز طلاب نخبه هستیم چرا که نیت واقف، اهدای جایزه‌های علمی بوده است.

خاموشی اضافه کرد: در شرایط کنونی که دارای مشکلات اقتصادی هستیم و تحریم‌های خارجی علیه ایران جریان دارند، می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود اوقاف استفاده کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حدود ۷ تا ۱۰ درصد عواید موقوفات به صورت سالانه در این سازمان رسوب می‌کند گفت: عنوان کرده‌ایم که حاضریم از این ظرفیت به حمایت از پروژه‌های دانش‌بنیان و اختراعات گوناگون در حوزه‌های گوناگون پزشکی، صنعتی و زیست محیطی بپردازیم و اقدامات بسیار خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: الکتروموتورها آینده تولید انرژی در سطح بین‌المللی هستند که مزایای بسیاری از جمله کاهش چشمگیر آلودگی هوا را در پی دارند، نخبگان دانشگاه صنعت شریف به تولید این نوع موتورها روی آورده‌اند و سازمان اوقاف نیز قصد حمایت از آنها و مشارکت در تولید را دارد.

خاموشی به دیگر پروژه‌های دانش‌بنیان مورد حمایت سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: تولید ایمپلنت‌های دندانی و استخوانی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود که از طریق عواید یک وقف درمانی در شیراز صورت می‌گیرد.

 

حوزه علمیه نقطه استراتژیک نبرد با دشمن است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب نیز در این نشست تخصصی گفت: امروز حوزه علمیه نقطه استراتژیک نبرد با دشمن است. معتقدیم نیرویی که غدیر و فاطمیه را توضیح دهد، دچار چالش شود.

این کارشناس فرهنگی افزود: باید پول ها به کمک نیروهای فرهنگی بیاید تا بتوان فرهنگ از دست رفته دوباره احیاء شود، حوزه های علمیه بیش از گذشته برای احیاء فرهنگ نیازمند به حمایت می باشند.

رئیس قرارگاه فرهنگی عمار بیان داشت: سازمان اوقاف وامور خیریه می تواند نقش مهمی در احیاء فرهنگ داشته باشد، اگر سازمان اوقاف از حوزه حمایت مالی کند تا حوزه بتواند در تربیت مبلغین قدم قوی تری بردارد، قطعا حوزه می تواند گام های قوی تری در عرصه فرهنگ بردارد.

 

برای تقویت مبلیغین کارگاه های اعتقادی برگزار شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نیز در این نشست  گفت: معتقدم مبلغین در مسائل پاسخ گویی به شبهات، بحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی ضعف هایی دارند و باید برای تقویت مبلغین در این موضوعات برنامه ریزی و دوره های کارگاهی گذاشته شود.

این کارشناس فرهنگی افزود: امروز شبهات متعددی از سوی وهابیت در فضای مجازی نشر پیدا می کند، همین مسئله نیاز به پاسخ گویی از سوی مبلغین دارد، ولی این درحالی است  که دست مبلغین هم خالی است.

وی عنوان کرد: برگزاری کارگاه ها پاسخ گویی به شبهات دینی و ولایت فقیه و آموزش این مسائل نیاز جدی مبلغین است، نباید در این موارد کوتاهی شود.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: سازمان اوقاف  در این مسائل می تواند برای برگزاری دوره های آموزشی و کارگاهی کمک و حمایت جدی انجام دهد.

 

اوضاع فرهنگی کشور نگران کننده است

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی از دیگر مبلغان نیز در این نشست گفت: اگر زیارت قبور امام زادگان به عنوان مهمترین حقوقی که اهل بیت(ع) به گردن شیعه دارند، پرداخته شود، می تواند در ترویج شعائر الهی در جامعه بسیار اثرگذار باشد.

این کارشناس فرهنگی افزود: باید کاری کرد این مسئله درکنار امامزادگان طوری ترویج شود تا مردم به سمت امام زادگان بیایند چون مردم احترام خاصی برای اهل بیت(ع) قائل می باشند.

وی عنوان کرد: اگر گزارش های که ازسوی نهادهای فرهنگی داده می شود، درست باشد، نباید اوضاع فرهنگی کشور، این گونه نگران کننده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میر لوحی با بیان اینکه حرف ها در شعار مانده ولی درعمل فرهنگ رها شده است، افزود: مسئله دیگر این است نباید نیت وقف در مسیر سکولار قرار گیرد. بعضی ها دنبال این هستند وقف هایی که به نام اهل بیت(ع) است، را کنار بزنند و اسم های دیگر را جایگزین آن کنند.

وی عنوان کرد: هزار سال مردم برای ماندگاری اسلام و دین خون دادند، اما امروز دست هایی در کار است و به دنبال از بین بردن نام و آثار اهل بیت(ع) می باشند.

 وقف نیازمند تمدن سازی و گفتمان سازی است

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میر باقری نیز در سومین نشست تخصصی نخبگان تبلیغی کشور،‌ گفت: مسئله که باید دقت شود، بیانیه رهبر انقلاب در مورد دهه 5 انقلاب است. نباید این موضوع به این سادگی از بین برود، باید کارهای عمیقی صورت گیرد تا ماندگار شود.

این کارشناس فرهنگی افزود: باید موضوعات فرهنگی و مذهبی را درمقیاس انقلاب و تمدن ساز افزایش داد. مسئله موقوفات همین است، اگر مقیاس مسائل فرهنگی درمقیاس انقلاب اسلامی و در فکر ایجاد زمینه تمدن سازی و گفتمان سازی وقف باشیم، توانسته ایم گام مهمی در مسائل فرهنگی و احیاء وقف برداریم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی عنوان کرد: معتقدم مسئله غدیر و فاطمیه موضوع مهمی در اسلام است و باید برای تثبیت آن تلاش ها از سوی مبلغین و سازمان اوقاف وامور خیریه دو چندان شود.

 

موقوفات حوزه برای رشد حوزه احیاء شوند

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی نیز در این نشست  گفت: یکی از ضررهای که بر حوزه وارد شده، کمک مالی به حوزه از سوی دولت بود. این مسئله از سوی دولت برای تشویش اذهان مردم نسبت به حوزه رقم خورد و اتفاقات بدی هم به همراه داشت.

این کارشناس فرهنگی افزود: باید برای از بین بردن این مسئله مهم، موقوفات حوزه، احیاء، تقویت و دراختیار حوزه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: وقف هایی در جامعه وجود دارد که هنوز در دست مردم است و احصاء و احیاء نشده و مخفی مانده است، اگر احیاء شود، می تواند کمک خوبی  به رشد و تقویت حوزه های علمیه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین راشدیزدی گفت: نباید از افتخارات شیعه که راه اندازی حوزه های علمیه است و از ممر مال دولتی استفاده نمی کنند، از بین برود.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: معتقدم  بزرگداشت غدیر، فاطمیه و اعتکاف که اساس شیعه می باشند باید تقویت شوند.

 

نیم درصد طلاق ها  در جامعه عاطفی است

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در نشست تخصصی نخبگان تبلیغی کشور گفت: امروز نیم درصد طلاق ها در جامعه اسلامی به سمت طلاق های عاطفی رفته و این موضوع بسیار نگران کننده است و نباید دراین شرایط حساس و مهم از بحث خانواده و فقر غفلت کرد. اگر غفلت کنیم باید منتظر عواقب خطرناک آن باشیم.

این کارشناس فرهنگی افزود: معتقدم به موضوع خانواده با نگاه دینی پرداخته نشده، در این رابطه سازمان وقف به کمک بیاد و کاری کند وقف به سمت تقویت خانواده سوق پیدا کند.

وی عنوان کرد: باید سازمان اوقاف طوری برنامه ریزی کند تا موضوع خانواده و مسئله تربیت در جامعه تقویت پیدا کند.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: خانواده نقش مهمی در تربیت جامعه سالم دارد. اگر خانواده تقویت و حمایت شود و در پی آن فرزندان سالم تربیت شوند، جامعه از هر لحاظ شکوفاتر خواهد شد.

 

 

با محوریت حوزه، مبلغین توانمند  برای  پاسخ به شبهات تربیت شود

در ادامه این نشست تخصصی، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری نیز در سخنانی گفت: یکی از مشکلات نیروهای فرهنگی این است که کارهای خوب اطلاع رسانی نمی شود. باید بعضی از خبرها به موضوعات وقف اختصاص پیدا کند.

این کارشناس فرهنگی افزود: اگر مردم در جریان خبرهای وقف قرار گیرند، اعتماد آنها به سازمان اوقاف برای وقف گذاری بیشتر خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره موسسه سیره شهدا گفت: مسئله دیگر حمایت از حوزه، مبلغین، احیاء مساجد، بزرگداشت ایام  فاطمیه و غدیر است. باید با محوریت حوزه، مبلغین توان مند و پاسخ به شبهات تربیت شوند تا به خوبی بتوانند مبانی دینی و ارزشی مانند غدیر را ترویج و پاسخ قانع کننده به شبهه های اعتقادی وکلامی دهند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر جامعه نیاز به 70 هزار مسجد و 70 هزار مبلغ توانمند و عالم دارد تا بتوانند با بیان خوب وقوی پاسخ گوی نیازهای فکری و عقیدتی جامعه باشند.

 حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: باید مبلغین عالم و توان مند تربیت شود تا بتوانند به احیاء گر مسجد باشند، در این مسئله اوقاف می تواند کارهای بسیار خوبی کند.

این کارشناس فرهنگی افزود: تا فهم دینی مردم افزایش پیدا نکند، دین نمی تواند در بین مردم شکوفا شود، مردم تا از نتایج و آثار دینی اطلاع نداشته باشند، خود را برای دین هزینه نمی کنند. در همین رابطه کسی اقدام به وقف نمی کند. در همه این مراحل مبلغین می توانند نقش آفرین باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: سازمان اوقاف می تواند در نشر فرهنگ دینی و تربیت مبلغ دینی پاسخ گو و توانمند کمک بسیار مفید و مؤثری به حوزه کند.

وی عنوان کرد: مسئله دیگر احیاء راهیان نور و حمایت از این ظرفیت مهم برای نشر ارزشهای دینی است، در این مسئله مبلغین می توانند اثرگذار باشند. معتقدیم راهیان راهیان نور، ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج دین و فرهنگ است. اوقاف دراین مسئله هم می تواند نقش آفرین باشد.

 

 

کاروان های شادی در غدیر راه اندازی شوند

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد نیز در این نشست گفت: معتقدم باید طرح های گذشته که از سوی مدیران و مسئولین سابق سازمان  اوقاف کشور برنامه ریزی و انجام شده، حمایت و پشتیبانی کرد.

این کارشناس فرهنگی افزود: مسئله بعدی تبلیغ، بحث غدیر است. غدیر موضوع مهم در دین است، باید این مسئله از سوی مبلغین در جامعه فرهنگ سازی شود تا به فراموشی سپرده نشود. در همین رابطه لازم است کاروان شادی ایجاد کرد چون معتقدم جامعه نیاز به شادی دارد.

این کارشنان مسائل مذهبی عنوان کرد: مسئله دیگر تبدیل شدن امام زادگان به قطب فرهنگی و احیاء مناسبت های تبلیغی است، اوقاف در این رابطه می تواند همکاری خوبی کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد گفت: باید با انجام کارهای فرهنگی، جوانان را به میدان آورد. اگر جوانان در این میدان قرار گیرند، به سمت مسائل دیگر نمی روند.

 

 

سازمان اوقاف برای تقویت حوزه های علمیه به میدان بیاید

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان نیز در این نشست در سخنانی گفت: بعضی موقوفات متولیانی دارد، ولی مشکل این است بعضی امامزادگان در میان مردم و مسلمانان غریب و مظلوم مانده اند.

این کارشناس فرهنگی افزود: باید سعی کرد برای امامزادگانی که غریب مانده اند،متولی منصوب کرد.

وی عنوان کرد: مسئله دیگر تقویت و حمایت نیروهای انقلابی و جهادی در سازمان و جلوگیری از برخوردهای غیر مسئولانه بعضی مسئولین و کارشناسی غیر کارشناسی شده، باید برای رفع این مشکلات فعالیت های جدی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: مسئله دیگر تقویت و آموزش مبلغین برای پاسخ گویی به شبهات و رفع آسیب های اجتماعی به کمک شبکه تبلیغی است. سازمان اوقاف می تواند برای تقویت  حوزه برای انجام بهتر رسالت های تبلیغی، مبارزه با آسیب های اجتماع و آموزش مبلغین نقش مهمی ایفاء کند.

این کارشناس فرهنگی افزود: سازمان اوقاف همچنین می تواند در عرصه جریان سازی تلاش کند، مانند جریان سازی در بحث اربعین می شود آثار خوبی از خود به یادگار بگذارد.


 

 

مسائل فرهنگی جامعه وضعیت مناسبی ندارد
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد از اساتید و خطبای حوزوی نیز در سومین نشست تخصصی نخبگان تبلیغی کشور گفت: امروز 6 هزار مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته و اوضاع فرهنگی نامناسب است، بهتر است مدیریت آن به عهده سازمان اوقاف باشد تا جلوی آسیب های اجتماعی گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرشفیعی نیز  از دیگر خطبا در این نشست گفت: معتقدیم وقف از ابتدا متمرکز در فرهنگ کشور شده و نظر بعضی علما این است کشور در بحث فرهنگی در وضع بحران قرار دارد و اعتقاد مردم رو به ضعف است. بهتر است در این شرایط حساس فرهنگی، اعتقاد مردم را تقویت کرد.

این کارشناس فرهنگی افزود: اگر اندوخته های وقف صرف تقویت اعتقادات و فرهنگ کنیم، جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی گرفته می شود.

وی عنوان کرد: مسئله بعدی این است باید دید چه عواملی باعث بدبینی مردم نسبت به وقف شده، درهمین رابطه یکی از موضوعات گرانی قبر است و باید برای آن فکرکرد.

این کارشناس فرهنگی افزود: موضوع دیگر حمایت از مبلغین است. در گذشته بوده و لازم است این موضوع را هم تقویت کرد.

وی عنوان کرد: از جمله مسائل دیگر که می تواند برای موقوفات تهدید باشد، حبس موقوفات است.

 

 

خطر فضای مجازی و ترویج فرقه های نو ظهور جدی است

حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی نیز در این نشست تخصصی، بابیان این که مسئله غدیر و فاطمیه می تواند کشور را از خطرات بیمه کند، گفت: اوقاف در این رابطه خوب وارد شده است و کارهای مفیدی انجام داده ولی انتظارات بیشتر از این ها است.

این کارشناس فرهنگی افزود: مسئله دیگر خطر فضای مجازی و آسیب های آن، تبلیغ و ترویج فرقه های نو ظهور و مشکلات فرهنگی بسیار جدی است. ماهواره برای تخریب  فرهنگ به جد درحال فعالیت می باشد.

وی عنوان کرد: از دیگر خطرات ترویج شبهات فرهنگی و اعتقادی در فضای مجازی است. در این رابطه سازمان اوقاف باید وارد شود، شبکه های مانند ولایت راه اندازی کند.

این کارشناس فرهنگی افزود: اگر جلوی این نوع جریانها گرفته نشود، مبارزه نشود، دیگر وقفی باقی نمی ماند.

وی عنوان کرد: مسئله دیگر راه اندازی مساجد بین راهی و رسیدگی به آن است. باید به مساجد بین راهی رسیدگی و زیبا سازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی گفت: مسئله دیگر تخریب مساجد به بهانه های مختلف است. این مسئله هم نیاز به رسیدگی جدی دارد.

 

جایگاه وقف از سوی نخبگان تبلیغی ترویج شود

 حجت الاسلام عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف وامور خیریه  هم در سخنانی گفت: مسئله ای که مهم است درمورد آن بحث کرد، وقف است، ظرفیت نخبگانی تبلیغی کشور می تواند به فرهنگ سازی این مسئله درجامعه کمک کند.

وی بیان داشت: واگذاری حداکثری امور بقاع متبرکه و موقوفات به مردم، تشکیل مراکز فرهنگی اجتماعی با هدف شناسایی محرومین و پرداختن به موضوعات اجتماعی، تبلیغ و ترویج به خیرین به وقف های دانش بنیان، استفاده از ظرفیت وقف برای بحث وقف های دانش بنیان و موضوع فضای مجازی، آسیب شناسی و راهکار مناسب برای این موضوع مهم از جمله برنامه آتی این سازمان است.

حجت الاسلام عادل گفت: معتقدیم شبکه بزرگ نخبگانی مبلغین کشور ظرفیت بسیار خوبی برای بیان جایگاه وقف در جامعه می باشند و در این عرصه می توانند به کمک این سازمان بیایند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha