سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کاظم صدیقی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در ششمین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی ازمنکر دستگاه های اجرایی کشور و تشکل های مردمی، با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر پایه و ستون دین است، گفت: این فریضه الهی سابقه تاریخی در ادیان گذشته دارد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، پیش از ظهر امروز در ششمین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاههای اجرایی کشور و تشکل های مردمی که صبح امروز در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر پایه و ستون دین است، گفت: این فریضه الهی سابقه تاریخی و اسلامی در ادیان گذشته دارد و اینکه سرنوشت جوامع در صورت عدم این فریضه چگونه شد. 

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: مطالب مختلفی در بحث امر به معروف و نهی منکر گفته شده است، ولی باید تکرار شود، زیرا این سلاح و دارو و اکسیر است و از این دژ باید محافظت کرد.

عضو شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر سابقه در قرآن دارد و در سوره لقمان سخنانی از جناب لقمان در بیان نصیحت و امر به معروف و نهی منکر وارد شده است و قرآن حضرت لقمان را معلم معرفی میکند و این در حالی است که تا آن زمان پیامبر و امام نبوده است.

وی افزود: قرآن قول او را حکمت معرفی می کند لذا این مباحث یک امر ریشه ای در تاریخ دارد. همچنین در آیاتی در قرآن اشاره به علمای یهود می کند و این ها را مورد تنبه قرار می دهد که چرا به وظایف و تکالیف خود در جامعه کوتاهی کردید که جامعه مبتلی به رذیلت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تاکید کرد: در قرآن کریم پیامبر(ص) را با دو خصوصیت معرفی می کند، اول اینکه امّی بودند و دوم این که تامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر است.

وی ابراز کرد: خداوند پیامبر را در بحث امر به معروف این طور معرفی می کند که دارای روحیه قوی برای مقابله با بدی های فردی و اجتماعی را دارد و برای رفع موانع رشد جامعه تلاش فراوانی میکند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: بحث امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر جزء دین بودن یک امر دیگری است، به این صورت که این مورد ستون بقیه موارد دین است، اگر نماز ستون دین باشد این امر به معروف و نهی منکر پایه آن است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران اشاره کرد: اگر این بحث در جامعه کم رنگ شود طبق فرمایش شریعت باید منتظر تسلط اشرار بر جامعه و مومنین خواهیم بود و اینکه دیگر خداوند برای این جامعه حساب باز نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: در بحث امر به معروف باید فقط خدا و اخلاص را در نظر گرفت. در روایت ذکر شده که  پیامبر  چقدر سختی ها و ناراحتی های روحی و جسمی را تحمل کردند، در حالی که از خدا فقط رضایت و انجام تکلیف را مسئلت می کند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان تاکید کرد: سیدالشهدا علیه اسلام در هیچ یک از دستگاه های دولتی و ستادی نبود، ولی توانست با حرکت خود تاریخ را عوض کند به طوری که با تمام وجود و امکانات خود وارد این امر به معروف و نهی از منکر شد.

وی افزود: امام راحل وقتی وارد ایران شد کل فضای کشور را تعییر داد و طوری شد که اشرافیت در جامعه رذیلت شد و دیگران خود را شبیه امام می کردند تا در این فضا بتوانند راحت زندگی کنند.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha