شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس با بیان این که زیرساخت های فرهنگ دینی فراهم نشده است، گفت: در برخی موارد اعتبارات فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان به اندازه هزینه یک کنسرت نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، با توجه به کاهش بودجه نهادهای فرهنگی و دینی در کشور و آسیب هایی که این اقدام دولت در پی خواهد داشت، به بررسی بودجه یکی از این نهاد ها به نام سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس پرداخته ایم.

در این گفتگو حجت الاسلام محمد صادق مهرابی، مدیرکل  تبلیغات استان فارس نخست به فعالیت ها و برنامه های این مجموعه در ایام نوروز پرداخته و در ادامه نیز به بررسی بودجه پرداخت ایت

 آیا اداره تبلیغات اسلامی برنامه ای درخصوص بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبر فرموده اند دارد؟

ضمن تشکر از خبرگزاری حوزه بابت پیگیری هایی که در حوزه فرهنگ دینی و انعکاس مباحث و ظرفیت هایی انجام می دهد.

با توجه به اینکه موضوع چله انقلاب را در دستور کار داشته ایم و موضوع گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری فرموده اند، برنامه ها محدود به زمان و مناسبت خاصی نمی شود و نخواهد شد، بلکه سازمان تبلیغات با همه ظرفیت های خود ورود پیدا کرده که گفتمان انقلاب دوم را برای گروه های خود تبیین و تشریح کند.

سه اصل اساسی در گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تشریح شده که به نوعی وظیفه را سنگین تر می کند از این جهت که بتوانیم حرکت های موثری را در همین راستا ایجاد کنیم.

 با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز این مجموعه چه برنامه هایی را در این ایام خواهد داشت؟

با توجه به اینکه پایان سال است از جمله برنامه ای که در 22 اسفند خواهیم داشت گردهمایی روسای ادارات استان پیرامون مباحث نوروزی و اعتکاف که در واقع یکی از مهمترین برنامه های معنوی در پایان و آغاز سال جدید است انشالله در این نشست تشریح خواهد شد.

هر چند که در اواخر روز های پایان سال به سر می بریم، اما یکی از برنامه های مهم در اعتکاف امسال حضور جوانان است، البته در همین جا از همه افرادی که مایل به شرکت در اعتکاف هستند درخواست می کنیم تا حتما به اداره کل تبلیغات فارس یا هیئت محمدیه برای نام نویسی رجوع کنند.

 مراسم اعتکاف در چه مکان هایی از سطح استان انجام خواهد شد و چه برنامه هایی برای آن خواهید داشت؟

در غالب مساجد جامع سطح استان و مراکز دیگری مانند دانشگاه نیز برنامه ریزی ها جهت برگزاری اعتکاف انجام شده است.

مراسم اعتکاف در همه مساجد جامع سطح استان از جمله مسجد جامع شیراز، مسجد وکیل، مسجد شهدا، مسجد جامع دانشگاه شیراز و حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد، هر مجموعه ای که درخواست برگزاری اعتکاف را داشته باشد در لیست خواهد آمد.

همچنین اعزام مبلغین نیز در این ایام صورت خواهد گرفت و هم حضور چهره های برجسته تبلیغی در برخی از مناسبت ها و در عین حال اعزام مدحان را در مناسبت ها خواهیم داشت، از جمله برنامه هایی که در ایام اعتکاف برگزار خواهد شد، تلاوت قرآن، آموزش قرآن و روانخوانی، اقامه نماز جماعات در سه وعده است.

تعداد شرکت کنندگان در اعتکاف نسبت به سال گذشته افزایش 20 درصدی داشته است امسال نیز به دلیل تداخل با تعطیلات نوروزی ممکن است ریزش هایی داشته باشد، اما با توجه به مهمان های برجسته امید بر این است با توجه به ظرفیت ها کاهش جمعیت نداشته باشیم.

 با توجه به کمبود بودجه های فرهنگی آیا از افراد حاضر در اعتکاف هزینه ای دریافت خواهید کرد؟

در بسیاری از مراکز و مساجد جامع هزینه ای بابت حضور در اعتکاف گرفته نمی شود البته ممکن است در برخی موارد نیز هزینه های حداقلی دریافت شود.

از دیگر برنامه های ایام اعتکاف در مرکز و مساجد جامعه اعزام، مداح، قاری و سخنران است، البته خواهشم از دست اندرکاران مساجد این است که حتما بستر را فراهم کنند، از جهتی دیگر نیز با توجه به اینکه پایان سال و نوروز است حضور گردشگران را در این ایام داریم باز از متولیان تقاضا دارم درب مساجد در مناسبت های محتلف بر روی مردم باز باشد که مردم در مدت حضور خود در شیراز بتوانند از فرصت ها و معنویت ها استفاده کنند.

پیک نوروزی یکی فعالیت هایی است که در ایام نوروز در دستور کار این مجموعه قرار دارد که در اختیار مهمانان و مسافران نوروزی قرار می گیرد تا آنان از اطلس جغرافیایی استان و مراکز معنوی بهره مند شوند، شماره تماس هایی نیز در پیک نوروزی قید شده است که اگر فردی سوالی داشته باشد از این طریق پاسخگوی سوالات شرعی و شبهات در این بخش باشیم.

یکی دیگر از ویژه برنامه های این مجموعه در ایام نوروز اعزام مبلغان برجسته از دفتر تبلیغات اسلامی قم در پاسارگاد است که به صورت گفتمانی در این زمینه ورود پیدا خواهیم کرد.

سعی می کنیم در بخش گردشگری نیز مبلغیتی اعزام کنیم که به مباحث گردشگری و احکام آشنایی داشته باشند و در این جا نیز اعلام می کنیم که اگر اداراتی مانند سازمان گردشگری، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مکانی را در نظر دارند که محل رجوع مردم است این آمادگی را برای حضور ائمه جماعات و کارشناسان آشنا به حوزه گردشگری در آنجا نیز داریم که اکنون در مرودشت بخش پاسارگان نیز ورود جدی خواهیم داشت.

اعزام مبلغ به سطح استان به تناسب نیاز هایی است که به این اداره اعلام می کنند که البته هیچ گونه مشکلی برای اعزام نداریم.

چه تعداد روحانی مستقر در استان وجود دارد؟

اکنون 205 روحانی مستقر در قالب های مستقر دائم، خود استقرار، پاره وقت و به صورت هیئت امنایی در حال فعالیت هستند، اعتقاد نیز بر این است که استان فارس ظرفیت 500 روحانی مستقر را دارد که البته نیاز استان نیز است چراکه متعدد از روستا ها، بخش ها، دهیاری ها و قرمانداری ها درخواست می کنند که خانه عالم دارند اما روحانی ندارند.

متاسفانه به دلیل اینکه اعتبارات محدود است این تعداد روحانی حداکثر ظرفیت است اگر دستگاه ها، برنامه بودجه، دولت و مجموعه های مختلف کمک کنند می توانیم تا 500 روحانی را در سطح استان مستقر کنیم اما اعتقاد بنده این است که حدود یک هزار روحانی مستقر را در سطح استان نیازمندیم.

چه تعداد خانم عالم برای حضور روحانیون مستقر در سطح استان وجود دارد؟

خانه عالم نیاز جدی و ضروری امروز است که باید حداقل 500 خانه عالم را در سطح استان داشته باشیم، همه روحانیون در خانه عالم به حضور دارند، حدود 285 خانه عالم در سطح استان زیر نظر این مجموعه است که درصدی از آنان آماده و قابل استفاده است و درصدی دیگر نیز در حال اتمام است.

اکنون نیز علاوه بر خانه های عالمی که در سطح استان وجود دارد نیازمند 300 خانه عالم و 300 روحانی دیگر هستیم، هر مقدار به این ظرفیت سازی کمک شود آسیب ها کمتر و حاشیه نشینی ها کمتر خواهد شد.

هر مقداری که دولت و مردم کمک کنند ناسازگاری ها و آسیب های اجتماعی مانند طلاق نیز کمتر خواهد شد، چراکه آمار نشان می دهد هر جا روحانی ورود پیدا کرده آسیب ها کمتر شده است.

 آیا تخصیص اعتبارات حوزه فرهنگ دینی کافی است و یا زیر ساخت های فرهنگ دینی فراهم شده است؟

تخصیص اعتبارات حوزه فرهنگ دینی قابل دفاع نیست، متاسفانه در برخی موارد فرهنگ های عمومی را از فرهنگ دینی جدا کرده اند که این خود بزرگترین ضربه به فرهنگ دینی است، هر فرهنگ دیگری باید ذیل قرهنگ دینی تعریف شود.

زیرساخت های فرهنگ دینی فراهم نشده است، در برخی موارد اعتبارات فرهنگ دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان به هزینه یک کنسرت نیست، هنگامی که کنسرتی برگزار می شود می بینیم که هزینه آن چند برابر هزینه فرهنگی سازمان تبلیغات است.

 انتظار شما چیست؟

با توجه به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است و دارای هفت هزار و 800 هیئت مذهبی، 8000 کانون مداح، 7000 هزار مکان مذهبی است، انتظار ما این است که فعالیت های فرهنگی بیشتری صورت گیرد اما اعتبارات فرهنگی پاسخگو نیست.

 آیا نشست رسانه ای برای ارائه گزارشات برگزار خواهید کرد؟

اگر در پایان سال گزارش چهله انقلاب آماده ارائه شود کنفرانس خبری پیرامون چله انقلاب و حوزه های رویکردی سازمان به همراه دو موضوع تعطیلات نوروز و اعتکاف برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha