جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عابدی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه فارس گفت: در بیانیه ای که مقام معظم رهبری تحت عنوان گام دوم انقلاب اسلامی صادر کرده اند حوزه به عنوان نقش اول است و وظیفه حوزه اقتضا می کند که نقش اساسی خود را نشان دهند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، با اشاره به وظایف حوزه های علمیه پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: ارتباط و تناسب حوزه های علمیه با بیانیه گام دوم انقلاب دارای ابعاد مختلفی است.

وی سرچشمه گرفتن انقلاب از حوزه علمیه را یکی از ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب دانست و افزود: همانطور که بزرگان و مقام معظم رهبری بارها فرموده اند انقلاب، فرزند حوزه است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس تصریح کرد: اگر بنا است فرزند حوزه رشد کند به سرپرستی حوزه نیاز دارد اکنون پس از گذشت چهل سال از انقلاب این فرزند رشد کرده و بالغ شده، اما بلوغ و رشد مرزی نمی شناسد.

وی با تاکید بر اینکه بر اینکه رشد و بلوغ مرزی ندارد تا هنگامی که انسان بتواند به آنچکه که خالق هستی برای او خواسته جامعه را پیش ببرد، عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب بر روی مراتب رسیدن به این درجه و کمال که از خودسازی فردی بوده بسیار تاکید شده است.

 حجت الاسلام المسلمین عابدی با بیان اینکه جریانات حوزه است که می تواند فرد را از نظر فکری و انگیزه ای بسازد، خاطرنشان کرد: پس از آن جامعه است که از این افراد تشکیل می شود.

وی حوزه علمیه را در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب بسیار موثر دانست و ابراز کرد: در این موضوع مبانی فکری، اندیشه و انگیزه ای باید این امور را بابد بسازد، مقام معظم رهبری نیز این مسیر را در گام دوم تبیین کرده اند.

مدیر حوزه علمیه استان فارس علم و پژوهش را دو عنصر کاربردی در بیانیه گام دوم انقلاب دانست و اضافه کرد: علم برای نظام و انقلاب اسلامی در این جهت بسیار کارگشا است و منظور از آن نیز علمی است که ارزش های دینی و اسلامی حقیقت های خود را نشان دهد و آن از هیچ نهادی غیر از حوزه ساخته نیست چراکه مدارس علمیه هستند که علم دینی و آسمانی را منعکس می کنند.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی هر شخصی دارای دو بعد روحی و جسمی، معنوی و ظاهری است که به تناسب این موضوع که علم و پژوهش است نقش اساسی حوزه ها در تربیت روحانی افراد بسیار موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید داشته اند موضوع معنویت اخلاق است، آن چیزی که تناسب دارد با حوزه های علمیه همین مسئله اخلاق است که یکی از ارکان اصلی مجموعه دین علاوه بر اعتقادات اخلاق است.

وی به نقش حوزه های علمیه در اخلاق و رفتار انسان و جامعه اشاره کرد و بیان داشت:  این حوزه  علمیه است که نقش نخست را در نوع اخلاق و رفتار  های اسلامی فرد، جامعه یا تمدن اسلامی دارد، همچنین موضوع اقتصادی نیز اینگونه است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس عنوان کرد: بنا به توصیه ای که مقام معظم رهبری در این بیانیه می کند این است که فرد و تمدنی می تواند منویات خود را منعکس کند که دارای اقتصاد قوی باشد، اقتصاد در مجموعه های مختلف به نظام فکری باز می گردد که آن را حوزه ها تبیین می کنند.

وی در پایان ابراز کرد: در بیانیه ای که مقام معظم رهبری تحت عنوان گام دوم انقلاب اسلامی صادر کرده اند حوزه به عنوان نقش اول است و وظیفه حوزه اقتضا می کند که نقش اساسی خود را نشان دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha