جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تقوا

حوزه/ امام باقر(علیه السلام) فرمود: خدا با هيچ كس خويشى ندارد؛ محبوب ترين بندگان خدا و گرامى ترينشان نزد او با تقواترين و مطيع ترين آنهاست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* تقوا

1. امام باقر (علیه السلام) فرمود: مذاهب مختلف شما را از راه به در نَبَرد؛ به خدا سوگند كه شيعه ما نيست، جز آنكه خدا را اطاعت كند.

شرح:

در زمان امام باقر عليه السلام، بدعت گزاران و دين سازان گمراه  عقايد و افكار باطلى در ميان مسلمين انتشار مى دادند، كه نمونه اى از آنها در روزگار ما هم در ميان عوام ديده مى شود، مانند عقيده به اينكه تنها قبول تشيع يا محبت اميرالمؤمنين (ع) يا اميدوارى به خدا يا گريه براى امام حسين (ع) بدون هيچ طاعت و عبادت ديگر موجب سعادت و نجات است، امام باقر (ع) با يك جمله كوتاه ، تمام رشته هاى اين قبيل اوهام و خرافات را بر باد داده ، شيعيان خود را بيدار و هوشيار مى كند و شاهراه حقيقت را پيش پاى آنها مى گذارد و مى فرمايد: افكار و عقايد باطل شما را منحرف نسازد، بدانيد يگانه راه سعادت و نجات اطاعت خداست و بس . ديگر احاديث اين بخش نيز شاهد بر اين مدعاست .

 

2. امام باقر(علیه السلام) فرمود: خدا با هيچ كس خويشى ندارد؛ محبوب ترين بندگان خدا و گرامى ترينشان نزد او با تقواترين و مطيع ترين آنهاست.

 

و فرمود: هر كه مطيع خدا باشد، دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند، دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن و پارسايى ورزيدن به دست نيايد.

 

3. اميرالمؤمنين (علیه السلام) مى فرمود: عملى كه با تقوا همراه باشد، كم نيست، چگونه عمل پذيرفته شده (در درگاه الهى) كم باشد؟ با آنكه خداى تعالى فرمايد: «انما يتقبل الله من المتقين/ خدا فقط عمل مردم باتقوا را مى پذيرد».

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha