جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نمایشگاه «آمریکا تا زنگبار» سبک زندگی اسلامی و تاریخ مسلمانان را به تصویر درآورد

حوزه/ در نمایشگاه اسلامی «آمریکا تا زنگبار» در موزه ویسکانسین، کودکان به همراه والدین شان با سبک زندگی و فرهنگ اسلامی آشنا شده و شیوه زندگی امروز مسلمانان را از نزدیک مشاهده کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، نمایشگاه آشنایی با فرهنگ اسلامی آفریقایی- آمریکایی شامل ده ها مورد اقلام هنر اسلامی، یک قایق بادبانی اسلامی با اندازه طبیعی و نمایش های زنده در موزه «تاچ پلیز» در ایالت ویسکانسین برگزار شد.

نمایشگاه اسلامی برای آموزش کودکان آمریکایی درباره گذشته و حال فرهنگ مسلمانان برگزار شده است. در این نمایشگاه کودکان به همراه والدین شان از موزه بازدید کرده، با جاده ابریشم و نواهای اسلامی آشنا شده، همچنین از بازار خرید محصولات دینی از سرتاسر دنیا بهره مند خواهند شد.

به عنوان بخش معاصر نمایشگاه، رابطه میان اسلام و جامعه آمریکای امروز طی نمایشگاهی با عنوان «سبک زندگی مسلمانان در فیلادلفیا» در قالب یک تور بازدیدی به نمایش گذاشته می شود.

به گفته پاتریشیا ولنباچ، رئیس و مدیر موزه، هدف از برپایی این نمایشگاه با عنوان «آمریکا تا زنگبار» آشناسازی با تاریخچه بیش از 200 هزار مسلمان ساکن فیلادلفیا هستند.

وی افزود: این جامعه اسلامی از سال 2600 تاکنون بخشی حیاتی از شهر فیلادلفیا بوده و  حقیقتا سهم مهمی در برتری شهر ما، عمق فرهنگ و عمق جامعه داشته است و به عقیده ما خوب است که این جامعه را در این نور مثبت ببینیم.

 

زنگبار کجاست؟

زَنگبار منطقه ای نیمه‌خودمختار در تانزانیا و پایتخت آن شهر زنگبار است. زنگبار مشتمل بر مجمع‌الجزایری در اقیانوس هند به فاصله ۲۰ الی ۲۵ کیلومتری از ساحل سرزمین اصلی و شامل جزایر کوچک بسیار و دو جزیره بزرگ به نامهای اونگوجا و جزیره پمبا است. مرکز تاریخی شهر زنگبار، شهر سنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

در دوره بعد از اسلام مهاجران زیادی از شیراز، شوشتر و سیراف به زنگبار کوچیدند و در آن‌جا ساکن شدند. رهبر شیرازی‌های کوچنده، حاکم ایالت شیراز علی بن سلطان حسن نام داشت. او در سال ۹۵۶، در زمان حکومت آل بویه، با هفت پسرش علی، محمد، باشت، سلیمان، حسین و داوود و حدود ۷۰۰ نفر از یارانش با چندین کشتی راهی آفریقا گردیدند و در زنگبار ساکن شدند. این گروه که بعدها به شیرازی معروف شدند و بعدها در قرن ۱۹ به همراه اعراب و بلوش‌ها (بلوچ‌های) عمانی تأثیر زیادی در شکل‌گیری مدنیت و بازرگانی در زنگبار داشتند. شیرازی‌ها این سرزمین جدید را زنگی‌بار (کرانه  سیاه‌پوستان) نامیدند که بعدها به زنگبار تغییر یافت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha