پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
معاون اوقاف استان قم

حوزه/ معاون فرهنگی اوقاف استان قم گفت: نوروز امسال طرح قم‌گردی با محوریت زیارت و آشنایی با بقاع متبرکه شاخص استان قم اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام یوسف احمدی در جلسه هماهنگی و همفکری برنامه‌های فرهنگی در حرم مطهر امامزادگان و بقاع متبرکه استان قم با حضور مدیر کل اوقاف استان و جمعی از مدیران مراکز فرهنگی – قرآنی اماکن مقدسه، برگزار شد، با اشاره به اهداف برگزاری این نشست، اظهار کرد: بررسی عملکرد سال جاری و اقداماتی که در سال آینده اجرایی خواهند شد، یکی از مهمترین اهداف به شمار می‌رود.

وی افزود: در سال ۹۷ برنامه‌های در نظر گرفته شده با محوریت بقاع متبرکه در برخی از آنها به صورت کامل و در برخی دیگر تا حدود ۹۰ درصد اجرایی شده‌اند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برنامه‌ریزی جامعی برای بقاع متبرکه در سال آینده صورت گرفته است گفت: پیشنهاداتی در این زمینه دریافت شده و با آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته، برنامه‌های جامعی تدوین شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار تور قم‌گردی با محوریت بقاع متبرکه اجرایی طی ایام نوروز ۹۸ خواهد شد، این طرح با حضور مبلغان تخصصی حوزه زیارت برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: این طرح در چند بقعه متبرکه شاخص اجرایی می‌شود و بر اساس تفاهم‌نامه با شهرداری قم، مقرر شده است برنامه‌های ابتدایی و انتهای این تورها، زیارت حرم مطهر امامزادگان باشد ضمن اینکه پیش‌بینی شده ۵ هزار نفر در این طرح شرکت کنند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه به همه نواحی اوقاف قم برای توزیع مناسب دستورالعمل طرح آرامش بهاری ابلاغیه ارسال شده، گفت: تمام برنامه‌های نوروزی بقاع متبرکه بر اساس همین دستورالعمل تدوین و اجرایی خواهند شد.

وی عنوان کرد: پیشنهادات و انتقادات نسبت به دستورالعمل اجرایی سازمان اوقاف باید از طریق ادارات مربوطه جمع‌آوری شود ولی ملاک عمل همین دستورالعمل ابلاغی است.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه در این دستورالعمل محورهای مختلفی مطرح شده است گفت: بقاع متبرکه در سه سطح تقسیم‌بندی شده‌اند؛ بقاع طرح یک، بقاع مجری طرح که دارای خیمه‌های معرفت ویژه شامل غرفه‌های کودک و نوجوان، سخنرانی چند رسانه‌ای، پاسخگویی به سوالات شرعی عرضه محصولات فرهنگی و برپایی اقامه نماز جماعت حداقل در دو وعده با حضور حداقل ۴ یا ۵ مبلغ هستند.

وی افزود: بقاع سطح دو دارای خیمه‌های معرفت حداقل دو غرفه‌ای با حضور حداقل دو نفر مبلغ روحانی و برپایی نماز جماعت در دو وعده باشند و بقاع سطح سه نیز شامل آن دسته از حرم‌های مطهر امامزادگان هستند که حداقل یک نفر روحانی پاسخگو به سوالات زائران در آنها مستقر باشد و حداقل برنامه‌های طرح آرامش بهاری را اجرایی کنند و بقاع متبرکه سطح چهار نیز شامل آن دسته از بقاعی هستند که صرفا بحث زیارت در آنها مطرح است و مباحث فرهنگی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه سال گذشته تمام جوایزی که در خیمه‌های بهاری به برگزیدگان اهدا می‌شد از محل کالاهای تولید داخل تامین شدند، خاطرنشان کرد: امسال هیچ جایزه‌ای خریداری نخواهد شد که کالای خارجی باشد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان قم اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر حمایت از کالای ایرانی تاکید کرده‌اند و ما نیز باید در همین راستا حرکت کنیم به همین دلیل می‌توان با جستجوی مناسب، کالای ایرانی خوب و با دوام را برای اهدا به شرکت‌کنندگان در طرح‌های فرهنگی اوقاف یافت.

وی با بیان اینکه لازم است جلسات منظمی با هیئت امنای بقاع متبرکه به منظور اجرای بهتر طرح آرامش بهاری برگزار شود گفت: راهکارهای جذب زائر و اجرای طرح مودت، در این جلسات باید مورد بررسی قرار بگیرند.
حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: لازم است مبلغان روحانی اوقاف، اطلاعات کافی در مورد هر بقعه متبرکه را از منابع مستند جمع‌آوری و در اختیار زائران نوروزی قرار دهند.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha