چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/در طول تاریخ، هیچ جامعه بشری را نمی یابیم، که بدون انقلاب باشد. حرکت پیامبران و انبیای الهی در طول دوره های مختلف، یک نوع انقلاب فرهنگی به شمار می آید؛ که هدف آن اجرای احکام الهی و رشد و تعالی جامعه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از گرگان، خانم فرشته جهانتیغی در همایش «مطالعات انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه خواهران»، به ارائه مقاله خود با موضوع «انقلابی بودن و انقلابی ماندن از منظر مقام معظم رهبری» پرداخت.

متنی که در پیش رو دارید، خلاصه ای از مقاله ارائه شده است:

در طول تاریخ، هیچ جامعه بشری را نمی یابیم، که بدون انقلاب باشد. حرکت پیامبران و انبیاء الهی در طول دوره های مختلف، یک نوع انقلاب فرهنگی به شمار می آید؛ که هدف آن اجرای احکام  الهی و رشد و تعالی جامعه بود. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه با حرکت انقلابی خود در عصر جاهلیت، اعراب امّی را که مشغول پرستیدن بت های بی جان بودند و دختران خود را زنده به گور می کردند و به قتل و غارت یکدیگر مشغول بودند، را تحت یک نظام سیاسی متمرکز، به رشد و تعالی رساند. از نمونه های دیگر انقلاب، می توان به انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد.

انقلاب اسلامی، زمینه ساز ظهور

انقلاب اسلامی ایران نشان داد که انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه  امکان پذیر است و چندان مشکل نیست، زیرا انقلاب آن حضرت برای تحقق سه امر مهم صورت می پذیرد: 1- شکستن طاغوت   2- نجات مستضعفان  3- احیای دین   

ظهور امام زمان عجل الله تعالی برای تحقق وعده های خداوند و نجات مستضعفان و به حکومت رساندن آنان است. «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ » (سوره قصص، آیه 5)  

امام زمان می آید تا دین اسلام را در سراسر جهان بگستراند و پرچم پر افتخار توحید و اسلام را در سراسر جهان به اهتزاز در آورد. «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» (سوره صف، آیه 9)  

تفاوت انقلابی شدن با منقلب شدن

مفهوم انقلابی بودن، مفهومی است که امروز بهتر فهمیده می شود و بیشتر به آن احساس نیاز می شود. انقلاب سال 1357، پیش درآمد مفهوم انقلابی بودن است و حتی دفاع مقدس مقدمۀ مفاهیم، حقایق و حوادث بزرگی است که در آینده رخ خواهد داد. حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) فرمودند: «انقلاب ما انفجار نور بود». این جمله نشان می دهد که انقلاب ما، مقدمه یک انقلاب جهانی و بزرگ است؛ همانند نوری که در ابتدای نمایش صحنه را روشن می کند و تازه بعد از آن ما منتظر نمایش اصلی خواهیم بود. قیامت انقلاب عظیمی است که، انقلاب امام زمان عجل الله تعالی مقدمه آن است؛ و انقلاب سال 1357 مقدمۀ انقلاب جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه بوده است.

انقلاب یعنی تحول بنیادین و دگرگونی همه جانبه و اساسی که باید این تحول آن قدر عمیق باشد، که بتوان روی آن اسم انقلاب را گذاشت. انقلاب اسلامی یعنی یک دگرگونی و تحول اساسی برای خدا پیدا کردن، که این دگرگونی اساسی دو بعد دارد: 1. بعد درونی   2. بعد بیرونی

انسان انقلابی، یعنی بعد از اینکه خودش منقلب شد، می خواهد همۀ عالم را منقلب کند و معمولاً انسان انقلابی در ایجاد تحول و تاثیرگذاری بر عالم موفق است،اما کسی که منقلب می شود، فقط خودش عوض می شود و با دیگران کاری ندارد.

نظام جمهوری اسلامی پایگاه انقلاب و نه پایان انقلاب

نظام جمهوری اسلامی پایگاه انقلاب ماست و پایان انقلاب ما نیست؛ حتی می توان گفت تمام ثمره انقلاب ما هم نیست. سیر تکامل و تحقق انقلاب با مختصات اسلامی تدریجی است. در صدر اسلام هم، بعد از استقرار تمدن اسلامی شاهد خیلی از مظلومیت ها بوده ایم. آن مظلومیت ها ناشی از آن بوده است که انقلاب اسلامی پیامبر، در همان ابتدا به همۀ آرمان های خویش دست نیافته است و تعارض هایی با محیط اطراف خود پیدا کرده است و مقاومت ها را در  هم شکسته تا به امروز رسیده است. ما امروز خود را از ثمرات انقلاب تدریجی پیامبر اکرم(ص) می دانیم. 

ماهیت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها، مانند انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر متفاوت است. زیرا اساساً انقلاب اسلامی، انقلابی است که تدریجاً تحقق می یابد، لذا نظام جمهوری اسلامی از حداقل ثمرات انقلاب اسلامی و پایگاه انقلاب است. عظمت امام خمینی امروز بیش از گذشته احساس می شود، امروز جوانان پس از گذشت سی سال، با مطالعه جملات امام، حس می کنند جان تازه ای می گیرند؛ چون زمان تحقق حرف های امام در حال فرا رسیدن است، کسانی که فکر می کنند که انقلاب تمام شده است و حالا زمان جمع آوری غنیمت است، کاملاً در اشتباه هستند. انقلاب هنوز تمام نشده است.

انقلابی گری در عصر حاضر

رسول اکرم صلی الله علیه مي فرمايد: «يخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه» مردمي از شرق قيام مي کنند و زمينه را براي حرکت جهاني حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه  فراهم مي سازند. (ابن ماجه ، 1418ق : 523)

برای اینکه مقدمه ساز ظهور و یک انسان انقلابی باشیم، باید نگاه و نگرش بسیار متفاوتی با بقیه افراد جامعه داشته باشیم. هدف انسان انقلابی این است که تحولی در جامعه ایجاد کند، که هرکس بخواهد در جامعه خدمت کند، ناشی از تحول او باشد. انسان انقلابی برای لذت بردن از زندگی، زندگی نمی کند؛ بلکه زنده است تا دل ها و جان  ها را زنده کند. ممکن است زمانی برسد که فقط زنده است و زندگی نمی کند و همیشه در حال تلاش و مبارزه است. شهید چمران یک زندگی پرتلاش، پرتلاطم، بی آسایش و سرشار از مبارزه داشت.

حضرت امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: «اسلام جهان گیر خواهد شد و پرچم پر افتخار آن در همه جا به اهتزاز در خواهد آمد». رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ملت ایران هیچ چیز کم ندارد برای الگو شدن و باید ملت ایران الگو شود برای جهانیان».

امام خمینی رحمه الله علیه در جایی دیگر می فرماید: « چه مصیبت  بار و غم  انگیز است که مسلمانان متاعی دارند که از صدر عالم و نهایت آن نظیر ندارد، نتوانسته اند این گوهر گرانبها را که هر انسانی به فطرت آزاد خود طالب آن است به جهانیان عرضه کنند، بلکه خود نیز از آن غافل و به آن جاهل و گاهی از آن فراری اند». (سیدروح الله خمینی، 1368: 56)

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ارائه شده در این تحقیق، انقلاب اسلامی هنوز بطورکامل تحقق نیافته است و هنوز به اهداف و آرمان های خود نرسیده است. یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و به اهتزاز درآوردن پرچم پر افتخار توحید و اسلام در سراسر جهان است. امام زمان عجل الله تعالی وقتی ظهور می کند که آمادگی از هر جهت در میان مردم وجود داشته باشد و مردم به معارف و اندیشه های قرآن و اسلام آگاه و آمادگی حکومت آن حضرت را داشته باشند.

انسان انقلابی دارای ویژگی هایی همچون عاشقانه دوست داشتن خداوند، فروتنی نسبت به مومنان و مستضعفان، سختگیری نسبت به کافران، مستکبران و ظالمان، نترسیدن از سرزنش های دیگران، تقوای دینی و سیاسی، تلاش و مجاهده برای رسیدن به آرمان های انقلاب، اعتماد به صدق وعده الهی، ایمان به فضل و رحمت پروردگار، پایبندی به ارزش های اساسی اسلام و انقلاب، پایبندی به استقلال کشور، حساسیت در برابر دشمن، حمایت از محرومان و ... است.

از آثار انقلابی بودن می توان به ایجاد انگیزه برای خودسازی معنوی،  فوق العاده پرتلاش و مهربان شدن، قوت قلب داشتن، اتکا و توکل بر پروردگار، ترجیح اولویتهای خدا بر سایر مسایل، راضی نشدن به حداقل دین، جامعه گرایی و فردگرایی همزمان، ایثار و فداکاری در راه خدا، تحمل سختی ها و مشکلات، پست دانستن شهوات دنیوی، تلاش برای به سعادت و کمال جامعه و ... اشاره نمود.

وظیفه مومنان در عصر حاضر این است که، برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت اروحنا له الفداء تلاش کنند و این مسئله فقط با انقلابی بودن و انقلابی ماندن میسر خواهد شد. تنها با روحیه انقلابی و تلاش مجاهدانه در راه خدا خواهیم توانست، موانع و مشکلات را از پیش رو برداشته و اسلام ناب محمدی را، که تنها راه نجات، سعادت و کمال بشر است، به جهانیان عرضه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha