جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ امام جمعه شیرازایستادگی در مقابل مدیر مسجد که همان امام جماعت است کار را خراب می کند، تاکید کرد: اگر امام مسجد را به عنوان مدیر مسجد نپذیریم با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام صبح امروز در اجلاسیه "استاد و مسجد" که با حضور اساتید استان های جنوبی کشور و مسئولان استانی فارس در سالن جلسات آیت الله دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه مساجد، اظهار داشت: باید چند عنصر تشکیل دهنده حرکت آبادی مسجد یادآوری شود.

ویT نقش مسجد در تمدن اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر می خواهیم تمدن سازی کنیم می بینیم که مسجد محور همه فعالیت ها در جامعه اسلامی است و این نق شاگر بخواهد درست ایفا شود باید چند تن از نیروهای مناسب در اطراف مسجد جمع شوند که به آبادگران مسجد تعبیر شده اند.

امام جمعه شیراز به ویژگی های آبادگران مسجد اشاره کرد و بیان داشت: دانش همراه با تعهد یکی از ویژگی های مهم آبادگران مسجد است که باید مورد توجه قرار گیرد، ایمان کمال بعد نظری انسان است، بعنی دانش اگر با باور مناسب خود همراه شد ایمان می شود.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی دانش در این رتبه از جایگاه خود قرار گرفت پس از آن نوبت به عمل می رسد، بنابراین ایمان تامین کننده بعد نظری است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه اگر می خواهیم دانش رشد کند غیر ممکن است که قرآن ندانیم و بخواهیم مسجد را آباد کنیم، ابراز کرد: استادی که وارد مسجد می شود علاوه بر دیگر دانش ها باید قرآن را بداند اگر برای آّبادی مسجد دخالت کرد معلوم نیست به آبادی مسجد ختم شود.

وی ادامه داد: در روش تحلیل سیاسی اگر مبنا از قرآن نگیریم در نتیجه گیری مقابل مسجد و قرآن خواهیم ایستاد، هر فردی پارادایم ها را اشتباه گرفت در نتیجه گیری به مشکل برمی خورد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: آغاز فعالیت ها در مسجد باید با سازگاری باشد که آن با ایمان و باور به کتاب خدا رقم خواهد خورد،، اساتید نیز باید بر روی این موضوع به جدیت کار کنند.

ویT مسجد محوری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: مسجد محوری از جهت اینکه می خواهد تمرکز فعالیت تربیتی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را به مسجد ارائه دهد، از این رو بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام تولیت مساجد را پیامبر(ص) دانست و ادامه داد: اینکه هنگام سلام دادن به امام زمان(عج) سلام می دهیم رو به کعبه می ایستیم همین معنا را دارد که متولی خداوند است هر فردی دیگر ادعای تولیت می کند اگر غیر از این بی اندیشد نظر همان مطلبی است که آل سعود بیان می کند.

وی با اشاره به اینکه ولایت شرط دیگری علاوه بر ایمان برای آبادی مسجد است، خاطرنشان کرد: محوریت مسجد را نمی خواهیم بلکه شبکه بودن مساجد را می خواهیم، شبکه ای بودن مساجد این است که در هر مسجدی می رویم می بینیم که جهت گیری های ولایی مانند دیگر مساجد عمل می شود.

امام جمعه شیراز ائمه جماعات را مدیر مساجد دانست و بیان اضافه کرد: اگر فردی می خواهد رو به روی فرمانده مساجد بایستد به جایی نخواهد رسید شبکه مساجد در مسجد به مدیریت امام جماعت می رسد.

وی با بیان این مطلب که ایستادگی در مقابل مدیر مسجد که همان امام جماعت است کار را خراب می کند، تاکید کرد: اگر امام مسجد را به عنوان مدیر مسجد نپذیریم با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین موضوع ولایت شبکه ای بودن عناصری است که باید در آن دقت شود و در غیر این صورت حرکت مسجد محوری آغاز می شود، اما با مسائلی رو به رو خواهیم شد که پاسخ نخواهیم گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha