جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصباحی مقدم

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در مجمع تشخیص، مصلحت نظام را ترجیح می‌دهیم و نه هوا و هوس‌ها را، اروپایی‌ها می‌گویند پول فروش نفت خود را در این صندوق موسوم به «اینستکس» بگذارید تا در مقابل ما به شما غذا و دارو دهیم و همچنین خواستار تصویب لوایح مرتبط با FATF در مقابل این کانال هستند در حالی که ما نباید فریب آنان را بخوریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ازتهران، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم پیش از خطبه‌های امروز(17 اسفند 97) نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما برای دور زدن تحریم‌ها ناچاریم معاملات پوششی داشته باشیم، افزود: اگر ما به این دو کنوانسیون بپیوندیم باید دست از این داد و ستدها برداریم که اگر می‌توانیم بسم الله، اما اگر در این شرایط تحریمی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم چرا برخی افراد همچون رئیس جمهور، مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای تصویب این لوایح تحت فشار قرار می‌دهند؟

وی درباره شعار سال ۹۷ یعنی حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که دولت در این راستا انجام داد این بود که واردات ۳۵۰۰ قلم کالا که در داخل کشور نمونه مشابه آن به صورت مطلوب تولید می‌شد را ممنوع کرد که حمایت بسیار خوبی بود و آثار بسیار زیادی بر حمایت از کالای ایرانی گذاشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با وجود این متأسفانه و بنا بر آمارها، واردات برخی از کالاها به کشور بسیار زیاد بوده است و بسیار جای تعجب دارد. مواردی مانند سنگ پا، غذای سگ و گربه و گِل زیر پای گربه از خارج وارد کشور می‌شود که مایه تعجب و مسخره است که ارزی که به سختی به دست می‌آید، صرف وارد کردن چنین محصولاتی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم افزود: توجیه گمرک این است که این کالاها در مقابل صادرات، وارد شده است یعنی ارزی بابت ورود آنها به کشور تخصیص داده نشده است که به نظر بنده اصلاً این توجیه قابل قبول نیست و حتی اگر از ناحیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی هم ارزی بابت این محصولات تخصیص داده نشده باشد، گمرک ما باید الگوی واردات را در نظر داشته باشد و تمامی این رخنه‌ها را بپوشاند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تراز تجاری ایران مقداری مثبت بوده است، تصریح کرد: صادرات کالاهای غیر نفتی ما بیش از واردات بوده است و امیدواریم که سال‌های بعد صادرات ما بیشتر شود.

*جهش قیمت ارز رشد 18 درصدی صادرات پوشاک داخلی را رقم زد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اینکه متأسفانه برخی اوقات کالاهای یارانه‌ای هم قاچاق شده است، گفت: مصداق این مسئله صادر کردن گاو و گوسفند زنده و گوشت بوده است که این مسئله منجر به افزایش شدید قیمت گوشت شد.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم ادامه داد: البته جهش قیمت ارز باعث شده که ۳۸ درصد واردات پوشاک به کشور کاهش یابد و در مقابل صادرات این محصولات ۱۸ درصد افزایش یافته است که منجر به بهبود کسب و کار و تولید پوشاک شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین وضعیت تولید لوازم خانگی به ویژه یخچال و ماشین لباسشویی بهبود یافته اما قیمت آنان تا حدود ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است.

*تحریم ها خواسته یا ناخواسته حمایت از کالای ایرانی را محقق کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: بر این اساس خواسته یا ناخواسته حمایت از کالای ایرانی تا حدودی تحقق یافته است اما اگر اراده محکم‌تری پشت آن بود، بیش از این شعار سال تحقق می‌یافت.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم تأکید کرد: اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام وعده دادند که ۱۲ راهکار برای تجارت اروپا با ایران فراهم می‌کنند، اما تاکنون حتی یک قدم هم در این راستا برنداشته اند و حتی یک راهکار را هم محقق نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ۹ ماه از این مسئله گذشته است و ما از آنها صرفاً یک کانال تحت عنوان اینستکس ایجاد کرده‌اند که این کانال، کانال مالی نیست، بلکه کانال خرید است و اروپاییان بدانند که ما فریب آنان را نمی‌خوریم که در ازای ایجاد این کانال، لوایح FATF را تصویب کنیم چرا که ما مصلحت نظام را در نظر می‌گیریم نه هوا و هوس‌ها را.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصرار دولت و رسانه‌های جریان‌های خاص مبنی بر ضرورت تصویب لوایح مرتبط با FATF اظهار داشت: در این باره از آقای ظریف و رئیس جمهور سوال پرسیده شد که آیا تضمین می‌دهید که اگر ما به این دو کنوانسیون بپیوندیم، اوضاع تجاری و مالی کشور بهتر می‌شود، آنان گفتند قول نمی‌دهیم اما اوضاع حداقل بدتر از شرایط فعلی نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم گفت: بنده می گویم اتفاقاً با پیوستن به این دو کنوانسیون اوضاع ما بدتر خواهد شد و سوال بنده این است «آیا به صلاح ماست، داد و ستد خارجی ما با دیگر کشورها برای آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آشکار شود؟»

وی تصریح کرد: به گفته آقای زنگنه در حال حاضر ما از طریق دور زدن تحریم‌ها نفت خود را می‌فروشیم و ارز آن را به کشور وارد می‌کنیم که اگر این سخن درست است، حداقل دولت به این صحبت وزیر خود توجه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی همچنین در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت حلول ماه رجب، گفت: این ماه، ماه اعیاد است که پیشاپیش ولادت امیرالمومنین و مبعث رسول اکرم را تبریک می گویم و امیدوارم خداوند در این ماه توفیق عبادت، مناجات و شب زنده داری دهد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha