شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام جزایری - جامعةالمصطفی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین جزایری با بیان این که گروه‌های علمی، قلب تپنده مجموعه‌های دانشی هستند، گفت: بار موفقیت جامعه‌المصطفی در عرصه‌های گوناگون علمی و آموزشی، بر دوش استادان و گروه‌های علمی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ جزایری در هفتمین اجلاس مدیران گروه‌های علمی- تربیتی المصطفی با موضوع «نقش گروه‌های علمی در اجرای موفق طرح تحول نظام جامع آموزشی» برگزار شد، با بیان این که گروه‌های علمی، قلب تپنده مجموعه‌های دانشی هستند، اظهار داشت: بار موفقیت جامعه‌المصطفی در عرصه‌های گوناگون علمی و آموزشی، بر دوش استادان و گروه‌های علمی است.

معاون آموزش جامعه‌المصطفی با اشاره به این که جامعه‌المصطفی به عنوان نهاد حوزوی، پایبندی به سنت‌های حسنه حوزوی را افتخاری بزرگ می‌داند، خاطرنشان کرد: رسالت جامعه‌المصطفی، نشر معارف ناب الهی و تحقق اندیشه‌های امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است.

وی با اشاره به این که گروه‌های علمی با توجه به شرایط موجود، هنوز جایگاه حقیقی و متوقع مورد نظر را پیدا نکرده‌اند، یادآور شد: نقش واقعی گروه‌های علمی، از آغاز تا پایان حضور و فعالیت طلاب در جامعه‌المصطفی دیده شود، زیرا گروه‌های علمی در صف مقدم پی‌گیری رسالت جامعه‌المصطفی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ جزایری بر لزوم توجه به تحقق آرمان گروه‌های علمی مدارس تأکید نمود و ابراز داشت: نقش گروه‌های علمی در طرح تحول نظام جامع آموزشی و میزان ارتباط آنها با این طرح بر کسی پوشیده نیست و در این اجلاس برانیم این موضوع را به بحث و بررسی بگذاریم.

وی، در ادامه، به پیشینه شکل‌گیری فرایند طرح تحول نظام جامع آموزشی اشاره نمود و اذعان داشت: اقدامات طرح تحول نظام جامع آموزشی، متناسب با نیازها و اقتضائات و شرایط محیطی طلاب و دانش‌پژوهان پی‌گیری شده است.

معاون آموزش جامعه‌المصطفی بحث ساحت‌ها را از فرایندهای اصلی طرح تحول نظام جامع آموزشی عنوان کرد و ابراز داشت: در طرح تحول نظام جامع آموزشی المصطفی، نزدیک به پانزده ساحت شامل ساحت آموزش خواهران، مجازی، کوتاه‌مدت و.... دیده شده است که هر کدام اقتضائات ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ جزایری تقسیم برنامه آموزشی المصطفی را به دو سیستم «سطوح» (از سطح 1 تا سطح 5 حوزوی) و «مقاطع تحصیلی»، از فرایندهای اصلی طرح تحول دانست و ابراز داشت: فقه و اصول، قرآن و حدیث، علوم انسانی و اسلامی، زبان فرهنگ و ادبیات، تاریخ و فلسفه و حکمت، از ساحت‌های مختلف علمی است که برای هر کدام از این شاخه‌ها، کمیسیون‌های تخصصی تعیین شده است.

وی راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی تحت اشراف کمیسیون‌ها را از دیگر اقدامات ساحت‌سازی علوم برشمرد و ابراز داشت: پس از تصویب پلان رشته‌ها در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها، فرایندهای بعدی طرح تحول در معاونت آموزش جامعة‌المصطفی ارزیابی و پی‌گیری می‌شود.

معاون آموزش جامعه‌‌المصطفی با بیان این که طرح تحول نظام جامع آموزشی المصطفی هیچ گاه ایستا و متوقف نیست، اظهار داشت: طلاب ما از نظر نیازها و اقتضائات یکسان نیستند؛ از این رو، موظفیم به اقتضائات طلاب توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ جزایری تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با نگاه نقادانه و کاربردی، ضمن احصای نظرات مدیران گروه‌های علمی، آسیب‌های طرح تحول نظام جامع آموزشی را بازشناسی نموده، طرح‌های و ایده‌های پیشنهادی را به بحث و بررسی بگذاریم؛ مجموعه ستادی جامعه‌المصطفی، ضمن افتخار به بهره‌مندی از این ظرفیت قوی، استفاده حداکثری از این فرصت را ضروری می‌داند.

وی ضمن تأکید بر اهتمام هر چه بیشتر مدیران، مسئولان و استادان جامعةالمصطفی بر ارتباط عاطفی طلاب با خانواده‌هایشان اظهار داشت: تهجد، عبادت و ادای نوافل و انس با قرآن، از تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب(مدظله‌العالی) به طلاب و فضلاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ جزایری، در پایان، انقلابی بودن، انقلابی‌گری و دغدغه‌مندی انقلابی را از دیگر منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) خطاب به طلاب و اندیشوران حوزوی دانست و ابراز داشت: اگر فاضل و مرجع ما انقلابی نباشد و دغدغه انقلاب نداشته باشد، برای اسلام و کشور مفید نخواهد بود. این اصل حاکم فرمایش ایشان باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha