جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی عباسی رئیس جامعه المصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی عباسی در هفتمین اجلاس مدیران گروه‌های علمی- تربیتی جامعه‌‌المصطفی، گروه‌های علمی را ستون‌های دانشی جامعه‌‌المصطفی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی در هفتمین اجلاس مدیران گروه های علمی- تربیتی جامعةالمصطفی، که با موضوع «نقش گروه‌های علمی در اجرای موفق طرح تحول نظام جامع آموزشی» برگزار شد، تصریح کرد: اجرایی‌سازی طرح تحول، به معنای انسداد برای تغییرات و تحولات جدید نیست؛ در طرح تحول، نوآوری‌ها و تحولات جدیدی در نظر گرفته شده است.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، ضمن تقدیر از تلاش برگزارکنندگان این اجلاس، با بیان این که نکات استادان و مدیران گروه‌ها و طلاب جامعةالمصطفی، همواره مورد عنایت و توجه برنامه‌ریزان جامعةالمصطفی قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سرلوحه حرکت همه اجزا و ارکان نظام اسلامی، به ویژه جامعة‌المصطفی، برای دهه‌‌های پیش رو خواهد بود.

وی به پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای چشم‌گیر انقلاب اسلامی در عین چهل سال تهدید و تحریم دشمن و وجود برخی سختی‌ها و مشکلات اشاره نمود و اذعان داشت: در دهه‌‌های اخیر، ایران اسلامی به گسترش چشم‌گیری در عرصه‌های دانشی دست یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی اظهار داشت: جامعه‌المصطفی با اتکا به ریشه‌های عمیق حوزوی، در فضای انقلاب اسلامی شکل گرفته است و یکی از موالید انقلاب اسلامی در عرصه اسلامی‌سازی علوم انسانی به شمار می‌رود و نقش برجسته‌ای داشته است.

رئیس جامعةالمصطفی بر اهمیت تبیین مسئولیت‌ها، تکالیف و رسالت‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی و توجه به برنامه‌ریزی‌ تأکید نمود و ابراز داشت: جامعة‌المصطفی از حسنات و برکات انقلاب اسلامی است که باید رسالت خود را در آینده انقلاب و ارائه فرهنگ اسلامی به جهانیان بیش از پیش مورد اهتمام قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه، با بیان این که گروه‌های علمی، ستون‌های دانشی جامعه‌المصطفی هستند، خاطرنشان کرد: استادان و اعضای هیئت علمی و استادان همکار جامعةالمصطفی، نقش اساسی در پیشرفت و گسترش این نهاد فاخر بین‌المللی دارند.

وی به جایگاه استادان در نظام آموزشی المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: شایسته است جامعةالمصطفی به عنوان نهادی حوزوی، ضمن صیانت از ارتباط استاد و شاگرد، در برابر تضعیف این ارتباط عمیق و معنادار در تحولات جدید و ساختارهای الزامی زمانه ایستادگی نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با بیان این که استاد در نظام علمی حوزوی، تنها مأموریت انتقال معارف و گزاره‌ها را به عهده ندارد، خاطرنشان کرد: استاد در نظام علمی حوزه‌ای، پدر، حامی و دوست طلاب است؛ باید از این نقش‌پذیری و مربیگری صیانت نماییم.

وی با تأکید بر این که استادان، الگوی رفتاری و اخلاقی طلاب هستند و این موضوع همواره جزو سنت‌های جدایی‌ناپذیر حوزه‌های علمیه بوده، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه، ضمن تمرکز و توجه به دروس اخلاقی مرسوم، الگوگیری از استادان، در تربیت طلاب مهم و تأثیرگذار بوده است، به گونه‌ای که نفس، کلام، رفتار و منش ایشان، الگوی بسیار بزرگی برای طلاب علوم دینی به شمار می‌رود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به این که پرورش اخلاقی و اجتماعی طلاب و فراگیران حوزوی، از وظایف استادان است، یادآور شد: ایجاد انگیزه رسالت‌محوری، برخورداری از روحیه انقلابی و احساس تعهد در طلاب، از مهم‌ترین وظایف استادان به شمار می‌رود؛ طلاب باید احساس رسالت جهانی داشته باشند. این احساس باید در کلاس‌های درس و از طریق زبان، بیان و رفتار استادان ارائه شود.

وی برخورداری جامعةالمصطفی را از نظام آموزشی پویا و سیال، از ویژگی‌های بارز این نهاد فاخر بین‌‌المللی دانست و تصریح کرد: جامعةالمصطفی از مجموعه‌های پیشگام در طراحی نظام‌های آموزشی و سیستم‌های علمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه، ضمن اشاره به تاریخچه تحولی جامعه‌المصطفی در چهار دهه اخیر، خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی ضمن توجه به ملاحظات تنوع مخاطبانی و نوع نیازهای جوامع مختلف، طرح‌های تحولی مختلفی ارائه نموده است.

وی با بیان این که نظام آموزشی توسعه‌یافته جامعةالمصطفی، پاسخ‌گوی بخش زیادی از نیازهای متنوع جامعه مخاطبانی است، خاطرنشان کرد: همه بخش‌های مدیریتی جامعةالمصطفی، به ویژه معاونت آموزش، در پیشبرد نظام آموزشی بسیار مؤثر عمل نموده و بازنگری جدیدی در این نظام آموزشی صورت داده است.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن تأکید بر اهمیت به‌روزرسانی برنامه‌ها و طرح‌های تحولی، تصریح کرد: در طرح تحول نظام جامع آموزشی، به قلمروهای اصلی علمی، که جامعة‌المصطفی باید بدان ورود داشته باشد، توجه شده و ساختارهای مدیریتی و آموزشی جدیدی براساس این قلمروهای دانشی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با بیان این که در طرح تحول نظام آموزشی جامعه‌المصطفی، چهارصد رشته و گرایش علمی ترسیم و تصویب شده است، خاطرنشان کرد: همچنان باب تغییرات احتمالی این طرح مفتوح بوده، هیچ انسدادی در طراحی‌ها و اصلاحات آن وجود ندارد.

وی تغییرات ساختاری و محتوایی طرح تحول نظام آموزشی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: توجه به نظام سطوح حوزه‌های علمیه، یکی از نکات مهم طرح تحول است؛ در این طرح، در عین تأکید بر محتوای آموزشی سنتی حوزه‌های علمیه، رشته فقه و اصول به عنوان ستون فقرات آموزشی حوزه تحفظ شده است.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن بازشماری کمبودهای نظام پیشین آموزشی جامعة‌المصطفی، خاطرنشان کرد: ملاحظه زمان، از مهم‌ترین عناصر در طراحی نظام جامع آموزشی است؛ استانداردسازی زمان مقاطع آموزشی طلاب و فراگیران جامعة‌المصطفی، برای حضور در میدان عمل، آموزش و فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است.

وی بر لزوم آشنایی هر چه بیشتر گروه‌های علمی و استادان با اجزا و فلسفه طرح تحول نظام جامع آموزشی تأکید و تصریح کرد: تدوین متون و منابع برای رشته‌های جدید و نیز روزآمدسازی سرفصل‌ها ایجاب می‌کند تا به دنبال تدوین متون جدید آموزشی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، در پایان سخنان خود، بر اهمیت توجه به بعد فرامذهبی جامعةالمصطفی در تدوین متون و طراحی سرفصل‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: آشنایی بیشتر با ابعاد گوناگون طرح، از الزاماتی است که برای پیشبرد طرح باید بدان توجه نمود؛ گروه‌های علمی و استادان، نقش اول و اساسی در طرح تحول آموزشی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha