پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین زمانی

حوزه/ متاسفانه برخی از مطالب، مقالات و کتاب هایی که در حوزه های علمیه به چاپ می رسد، همتراز با نیازهای روز اجتماعی نیست؛ باید طلاب نوشته های خود را به سمت گره گشایی از مشکلات معرفتی و اجتماعی جامعه و پاسخ به عطش های معنوی جامعه سوق دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زمانی در جلسه طلاب و فضلای طالقانی مقیم قم که در دانشکده اصول دین قم برگزار شد، ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و با بیان این که مقام معظم رهبری سیره ای قرآنی دارند، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دروس مختلفی را در راستای مباحث قرآنی و تفسیر آیات الهی برگزار می کردند که برای طاغوت زمان ناخوشایند آمد و منجر به بازداشت معظم له شد.

وی ضمن ارائه تصویری از شکنجه گاه های رژیم طاغوت، خاطره ای از شکنجه های غیر انسانی رژیم شاهنشاهی بیان نمود و خاطرنشان کرد: کمیته مشترک ساواک یکی از مقرهای شکنجه گاه نیروهای انقلابی به ویژه علما و راهبران گفتمان انقلاب اسلامی بود.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه در ادامه ضمن اشاره به آیاتی از کلام الله مجید، با بیان این که انسان زمانی که به توانمندی روحی و جسمی رسیده، استوار چهل سالگی خود را تمام کند، به بلوغ و کمال عقلی می رسد، خاطرنشان کرد: انسان همواره باید در کنار شکرگزار نعمت های الهی، توفیق عمل صالح را از خداوند متعال درخواست نموده، در راستای اصلاح نسل آینده پیش قدم بوده، از خداوند متعال توفیقات روز افزون این مسیر را درخواست نماید.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره نمود و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه ضمن تبیین مسیرهای پیشین انقلاب اسلامی، تشریحی از وضعیت کنونی و دستاوردهای انقلاب اسلامی را بیان نموده اند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی دستاوردهای حوزه های علمیه در چهل سال گذشته را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: در مقایسه میان انقلاب اسلامی ایران و انقلاب های جهانی صد سال اخیر، نتایج خوبی به دست می آید؛ چرا که علیرغم تمام دسیسه ها، دشمنی ها و تمام کاستی هایی که انقلاب با آن روبروست، انقلاب اسلامی موفق ترین انقلاب قرن اخیر است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه تاریخچه ای از شکست انقلاب های مردمی در سده اخیر ارائه نمود و یادآور شد: انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته همچون کوه استوار، ایستادگی نموده، روز به روز قوی تر از گذشته شده است؛ یادمان نرفته که در اوایل انقلاب برای تدارکات و تهیه سیم خاردار برای جبهه های نبرد با مشکلات زیادی روبرو بودیم؛ در حالی که اکنون به روزترین و قدرت مندترین موشک ها با دقت بالایی توسط متخصصان ایرانی تولید می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هفت بایسته و رسالت انقلاب اسلامی مورد اذعان در گام دوم انقلاب اشاره نمود و خاطرنشان کرد: باید نقش حوزه های علمیه در هفت عنصر ترقی جامعه در دوره دوم انقلاب اسلامی، به صورت دقیق و علمی بازشناسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که تولید علم و دانش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی، هفت عنصر پیشرفت و ترقی انقلاب است، اظهار داشت: حوزه های علمیه در مسئله تولید علم و دانش باید بیش از پیش قدم های بلندتری بردارد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با تأکید بر این که تمامی تمدن هایی که در طول تاریخ بشریت ظهور کرده اند، مولود علم و دانش بوده اند، اظهار داشت: هیچ تمدنی را نمی توان نام برد که بدون علم و دانش توانسته باشد، تمدن سازی کند.

وی افزود: نخستین آیه ای که خداوند متعال بر قلب خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله نازل نموده، سخن از علم، قرائت و خواندن است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی علم و دانش را بنیادی ترین قدم حوزه های علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی دانست و اذعان داشت: انقلاب اسلامی در این چهل سال چه در حوزه های علمیه و چه در دانشگاه ها به توفیقات چشم گیری در عرصه علم و دانش دست یافته است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با تأکید بر این ایران اسلامی نخستین رتبه جهش علمی را در سالیان اخیر به دست آورده است، تصریح کرد: در حوزه های علمیه پیش از انقلاب اسلامی تعداد رشته های علوم دینی کمتر از 10 مورد بود که بعد از انقلاب اسلامی این مهم به بالغ بر 200 رشته و گرایش رسیده است.

وی به جایگاه تاثیرگزار شهر مقدس قم در گسترش علوم اسلامی جهان اسلام اشاره نمود و اظهار داشت:  در گام دوم انقلاب اسلامی باید خیز بلندتری را برداریم؛ تمامی طلاب حوزه علمیه قم باید قلم به دست شوند، باید به سمتی حرکت کنیم که طلبه غیر نویسنده ای در حوزه های علمیه حضور نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بر تقویت روحیه پژوهشگری طلاب تأکید نمود و خاطرنشان کرد: طلاب باید در وادی نویسندگی ورود  نموده، تمام همت خود را برای قلم فرسایی در حوزه معارف الهی به کار گیرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به این که مشکل ترین مرحله نویسندگی گام نخست آن و ورود به این عرصه است، اظهار داشت: ترویج نویسندگی در حوزه های علمیه گام بایسته ای است که باید وارد فاز عملیاتی شود.

وی هدفمندی نوشته ها، تالفیات و پژوهش ها را بایسته ای دیگر در عرصه فعالیت های علمی و دانشی حوزه های علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: متاسفانه برخی از مطالب، مقالات و کتاب هایی که در حوزه های علمیه به چاپ می رسد، همتراز با نیازهای روز اجتماعی نیست؛ باید طلاب نوشته های خود را به سمت گره گشایی از مشکلات معرفتی و اجتماعی جامعه و پاسخ به عطش های معنوی جامعه سوق دهند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ضمن تأکید بر اهتمام روز افزون طلاب به نویسندگی و مطالعه، تصریح کرد: برای ارتقاء سطح دانشی حوزه های علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی، باید فرهنگ مطالعه در حوزه های علمیه بیش از پیش ارتقاء و برنامه های هدفمندی بدین منظور اجرا شود.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه در پایان تولید علم و دانش را نخستین شرط تمدن سازی مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد: باید رسالت تولید علم و دانش در حوزه های علمیه را به منظور نقش آفرینی بایسته در احیای تمدن نوین اسلامی، بیش از پیش جدی بگیریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید فضل الله حسینی،  امام جمعه شهرستان طالقان  نیز در جمع طلاب و فضلای این شهرستان، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر علیه السلام، به سیره علما و معمرین حوزه علمیه طالقان اشاره و تاریخچه از از تاسیس حوزه علمیه این شهرستان ارائه نمو و خاطرنشان کرد: حوزه علمیه طالقان در ابتدای امر در منزلی با تحصیل 6 نفر از طلاب کار خود را آغاز نمود.

وی با بیان این که طلاب حوزه علمیه طالقان ثمره فعالیت علمای این شهرستان هستند، خاطرنشان کرد: همانطور که حوزه های علمیه با مشکلات زیاد اقتصادی روبروست، حوزه علمیه طالقان نیز از این امر مستثنی نبوده با مشکلات این عرصه مواجه است؛ حضور اساتید و فضلای والای طالقان در حوزه علمیه قم، مقوم معهد علمی طالقان و حضور شخصیت های بزرگ حوزوی از این شهرستان است.

امام جمعه شهرستان طالقان با اشاره این که روحانیون مساجد و محل باید محوریت فعالیت های اجتماعی را بر پایه مساجد به منصه ظهور برسانند، یادآور شد: روحانیون در کنار اداره مسجد، باید مدیریت اجتماع پیرامونی را با محوریت مساجد پیگیری نمایند.

وی افزود: اگر طلاب و روحانیون محور فعالیت های فرهنگی و دینی نباشند، ضمن نا هماهنگی در این امورات، بسیاری از فعالیت های مراکز و نهادها به صورت غیر هدفمند و ابتر دنبال خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ضمن تأکید بر لزوم صانیت از شئون طلبگی حوزویان، تصریح کرد: سختگیری هایی که بعضاً برای معم شدن طلاب صورت می گیرد، به خاطر حساسیت های اجتماعی است؛ لازم است طلاب پیش از ورود به عرصه منبر و خطابه خود را متخلق به اخلاق اسلامی و مسلح به احکام و مسائل شرعی و اعتقادی نمایند.

امام جمعه شهرستان طالقان با بیان این که روحانیون باید در پیش برد اهداف دینی و الهی میدان دار عرصه باشند، اظهار داشت: حوزه علمیه طالقان همچون نهالی است که باید از آن صیانت نمود؛ همواره دست یاری طلاب و اساتید را برای ارتقاء سطح حوزه های علمیه می فشاریم.

وی بر لزوم توجه به انگیزه بخشی به طلاب برای ساماندهی امورات اجتماعی تأکید نمود و یادآور شد: در روایات اسلامی بر جایگاه والای طالقان و مردمان این سرزمین اشاره و بر سربازی مردمانی از این منطقه در دفاع از اهل بیت علیهم السلام و یاری صاحب الزمان(عج) اذعان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان این که طالقان مورد نظر روایات اسلامی وسعتی به مراتب بزرگتر از طالقان کنونی داشت، اذعان داشت: در تقسیماتی که به مرور زمان صورت گرفته، منطقه طالقان بسیار کوچکتر از گذشته شده است.

امام جمعه شهرستان طالقان به روایات اسلامی در رابطه با دوران آخرالزمان اشاره نمود و ابراز داشت: در روایات اسلامی بر قیام مردم قم و پرچم داری اسلام توسط ایرانیان و اعطای پرچم به صاحب الزمان(عج) اشاره شده است؛ امید داریم ان شاء الله دوران حاضر، همان دوران موعود روایات اسلامی باشد.

وی ضمن اشاره به جایگاه های طالقان، بر لزوم گسترش حوزه های علمیه این شهرستان تأکید نمود و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم ضمن کیفیت بخشی به فعالیت ها در حوزه کمیت دهی به گستره جذب و تحصیل طلاب و فضلا به دستاوردهای ارزشمندی دست یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی به توقعات اقشار مختلف مردم از طلاب و روحانیون اشاره نمود و ابراز داشت: مردم ضعفی را که در طلاب و روحانیون می بینند، حمل بر ضعف دین می کنند؛ لذا باید مراقب باشیم که هرچه انجام می دهیم، مورد سنجش مردم قرار می گیرد و همواره باید دعا کنیم تا توفیق داشته باشیم، باعث آبروی دین و آبروی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha