جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهمن مشکینی

حوزه/ یکی از کارشناسان آسیب‌های اجتماعی رفع مشکلات را نیازمند پیوستگی مردم دانست و گفت: جامعه مؤمن باید ارتباطات اجتماعی خود را در سختی و آسانی با یکدیگر مستحکم کنند و مداحان به‌عنوان صاحبان منبر باید مردم با را به تقویت ارتباطات اجتماعی و حفظ بنیان خانواده دعوت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بهمن مشکینی امروز در دومین نشست صمیمانه جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت(ع) که در سالن جلسات ساختمان قرارگاه خاتم‌الاوصیا برگزار شد، سرمایه اجتماعی را برآیند ارتباطات اجتماعی خواند و اظهار کرد: اعتماد، رضایت، مشارکت و نشاط معیارهای سنجش سرمایه اجتماعی است که اگر این معیارها در جامعه مشاهده نشود با بحران روبرو خواهیم بود.

وی اضافه کرد: هرگاه سرمایه اجتماعی در جامعه‌ای بالا باشد آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت اما اگر این سرمایه اجتماعی کاهش یابد آسیب‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در سطوح خرد، میانی و کلان اندازه‌گیری می‌شود، عنوان کرد: به غیر از درون خانواده‌ها، سرمایه اجتماعی در ایران با چالش‌های مختلفی روبرو است که باید به این چالش‌ها توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش آسیب‌های اجتماعی موجب ضربه‌زدن به بنیان‌های فکری می‌شود، تصریح کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب تهاجم فرهنگی از زمان رضاخان دنبال شده و بنیان‌های فکری و عقیده مردم را هدف گرفته است که اگر بنیان فکری افراد آسیب ببیند، این آسیب در آینده به عرصه‌های امنیتی و سیاسی نیز کشیده می‌شود.

مشکینی از ضعیت طلاق در ایران به‌عنوان یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی یاد کرد و گفت: کاهش فاصله زمان ازدواج و طلاق یکی از پدیده‌هایی است که در این سال‌ها اوج گرفته و منجر به پدیدآمدن آسیب‌های مختلف اجتماعی در ایران شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات و فقر اقتصادی موجب افزایش نارضایتی و آسیب‌های اجتماعی می‌شود، مطرح کرد: مهم‌ترین موضوع در ایران، موضوع خانواده است به همین علت تامین اقتصاد خانواده یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نظام است و در این خانواده نیز مهم‌ترین عنصر زن است که باید جایگاه آن به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر دانشگاهی از تبعیض به‌عنوان ریشه فساد نام برد و گفت: اقشار مختلف در جامعه اسلامی باید به موضوع عدالت توجه داشته باشند، تا در کنار یکدیگر بتوانند این آموزه دینی را در جامعه پیاده‌سازی کنند.

وی رفع مشکلات را نیازمند پیوستگی مردم دانست و عنوان کرد: جامعه مؤمن باید ارتباطات اجتماعی خود را در سختی و آسانی با یکدیگر مستحکم کنند و مداحان به‌عنوان صاحبان منبر باید مردم با را به تقویت ارتباطات اجتماعی و حفظ بنیان خانواده دعوت کنند.

مشکینی با اشاره به اینکه استعمار برای فردگرایی افراد توطئه‌های مختلفی را دنبال کرده، مطرح کرد: انقلاب اسلامی نوید جامعه‌سازی مجدد را می‌داد اما برخی از افراد در ابتدای دهه 60 مسیری که رهبری و امثال شهید بهشتی به دنبال آن بودند را تغییر دادند، به همین علت به دولت‌سازی مجدد رسیدیم نه جامعه‌سازی، درحالی‌که ما باید به دنبال جامعه‌سازی و تقویت ارتباطات مردم باشیم که موجب رسیدن به موفقیت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha