چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کنگره گزینه جنگ علیه تهران را آتش زد

ریچارد دوربین، سناتور از ایالت ایلینویز و تام اودال، سناتور از ایالت نیومکزیکو در مطلبی در نشریه واشنگتن پست، از تلاش دو حزبی برای تصویب قانونی با نام «قانون پیشگیری از جنگ غیر قانونی با ایران» خبر داده اند تا تلاش های یکجانبه دولت برای ورود آمریکا به جنگی دیگر در خاورمیانه را عقیم بگذارند.ریچارد دوربین، سناتور از ایالت ایلینویز و تام اودال، سناتور از ایالت نیومگزیکو در مطلبی در نشریه واشنگتن پست، از تلاش دو حزبی برای تصویب قانونی با نام «قانون پیشگیری از جنگ غیر قانونی با ایران» خبر داده اند تا تلاش های یکجانبه دولت برای ورود آمریکا به جنگی دیگر در خاورمیانه را عقیم بگذارند.این دو در این مطلب نوشته اند: شانزده سال پس از حمله ایالات متحده به عراق، ما دوباره به سوی یکی دیگر از مناقشات غیرمترقبه در خاورمیانه بر اساس منطق ناقص و گمراه کننده حرکت می کنیم.سیاست دولت ترامپ در ایران که بر اساس اشتباه استراتژی شکست خورده عراق ساخته شده است، ما را با فشار به سمت اقدام نظامی علیه تغییر رژیم در تهران می برد. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، و کنگره باید فورا اقدام کند تا از جلوگیری از خطا اطمینان حاصل شود.از طرفی مشاور امنیت ملی جان بولتون، راست افراطی طرفدار تغییر رژیم که سال ها به دنبال جنگ با ایران بوده است. تلاش های خودکار آنها، خطرناک ترین غرایز ترامپ برای جنگ را تقویت کرده؛ حتی در حالی که رئیس جمهور تلاش می کند، نیروهای ایالات متحده را از افغانستان و سوریه بیرون بکشد. در سال 2002، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش مجوز کنگره برای جنگ عراق را دریافت کرد، ولی ترامپ و کادر فنی او (شامل مشاوران دست اندرکار) ما را به جنگ غیر قانونی بدون مجوز قانون اساسی یا حمایت شورای امنیت نزدیک می کنند. به همین دلیل است که ما قصد داریم دوباره و به زودی پیش نویس مصوبه مورد حمایت توسط سناتورهای هر دو حزب را پیشنهاد کنیم که هر گونه کمک مالی برای حمله بدون مجوز قانون اساسی علیه ایران را محدود می کند. این قانون ما با عنوان «پیشگیری از جنگ غیرقانونی با ایران»، ایران را محکوم و در عین حال قدرت کنگره در خصوص اعلام جنگ را تأکید می کند و مانع آن می شود که رئیس جمهور ما را به جنگ غیر ضروری دیگری وارد کند.

 

پلوسی با ترامپ اعلام جنگ کرد

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که اگر دونالد ترامپ قطعنامه قانون گذاران علیه اعلام وضعیت اضطراری را وتو کند، با او در کنگره و دادگاه خواهد جنگید.وی اظهار داشت: ما در کنگره با او خواهیم جنگید. ما در دادگاه ها و در دیوان افکارعمومی با او خواهیم جنگید. کاری که ترامپ می کند اشتباه است و جمهوریخواهان نیز این را می دانند.رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود که اعلام وضعیت اضطراری نظام نظارت و کنترل ما را تضعیف می کند.وی افزود: سناتورهای جمهوریخواه از ترامپ خواسته اند تا فرمان اجرایی خود درباره وضعیت اضطراری را لغو کند زیرا اقدام او قانون اساسی آمریکا را تضعیف می کند.هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای مخالفت خود را با وضعیت اضطراری اعلام کرد. این درحالی است که سناتورها نیز آماده می شود تا قطعنامه مشابهی را تصویب کنند. پیش بینی می شود ترامپ اقدام کنگره علیه وضعیت اضطراری را وتو کند.ترامپ خواستار 5.7 میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز مکزیک شده است. اما کنگره فقط حدود 1.4 میلیارد دلار از این بودجه درخواستی را تامین کرده است. ترامپ برای آنکه بتواند بودجه بخش های دیگر دولت را به ساخت دیوار اختصاص دهد، وضعیت اضطراری اعلام کرد.این اقدام حتی با مخالفت جمهوریخواهان مواجه شد و شماری از ایالت های آمریکا که تحت کنترل دموکرات ها هستند از دولت ترامپ شکایت کردند.

 

اسرائیل آژیر خطر موشکی را به صدا درآورد

آژیر خطر در مناطقی از فلسطین اشغالی در مرز با نوار غزه به صدا در آمد.در پی رهگیری یک فروند راکت شلیک شده از غزه به سمت شهرک های صهیونیست نشین در منطقه موسوم به «غلاف غره»، آژیر خطر به صدا درآمد.ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که یک فروند راکت از نوار غزه شلیک شد و به منطقه ای در «اشکول» اصابت کرد، اما تلفاتی در پی نداشت.درگیری میان نیروهای مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی به ویژه در نوار غزه در ماه های اخیر بالا گرفته است.

 

مجلس به مسئولان گزارش محرمانه تلگراف کرد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این که خصوصی‌سازی در شرکت‌های خودروسازی به خصوص سایپا و ایران خودرو به معنای واقعی رخ نداده است گفت: دولت در این دو شرکت سیطره دارد که این باعث افزایش هزینه‌های جاری شده است. نمونه بارز آن تعداد پرسنل دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که باعث افزایش هزینه‌های جاری این شرکتها شده است.این نماینده مجلس با بیان این که تلاش‌های بسیاری برای حل مشکل خودروسازان شده است گفت: وزیر صنعت هم تلاش‌هایی را انجام داده ولی شاید در کوتاه مدت نتوانند قیمت خودرو را پایین بیاورند ما امیدواریم بتوانیم تعهدات مردم را زودتر انجام دهند.جلالی در ارزیابی از دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار دلیل اصلی را سوء مدیریت دانست گفت: ما در کشورمان حدود ۹۷۰ هزار تن گوشت قرمز مصرف داریم که از این میزان حدود ۷۰۰ هزار تن تولید داخلی است یعنی ما باید حدود ۲۷۰ هزار تن واردات داشته باشیم که بعد از افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هم بودیم.رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این که گزارشاتی به مقامات مسئول درباره دلایل گرانی‌های اخیر ارائه شده است گفت: بخش زیادی از این گزارش‌ها طبقه‌بندی و محرمانه بوده که ما به مجلس و مسئولان کشور ارائه کرده‌ایم.

 

رئیس جمهور کومور از ترور جان به در بُرد

ستاد انتخاباتی «غزالی عثمانی» رئیس جمهور مجمع الجزایر قمر بیان کرد: غزالی عثمانی که برای شرکت در انتخابات زودهنگام کشور در ۲۴ مارس جاری آماده می‌شود، از یک ترور جان سالم به در برد.براساس اعلام ستاد انتخاباتی وی، این حادثه در جزیره آنژوان و از طریق بمب گذاری کوهی که کاروان ریاست جمهوری از زیر آن می‌گذشت، صورت گرفت.«حمید مسعدی» رئیس ستاد انتخاباتی عثمانی در این باره اعلام کرد: خودروی حامل رئیس جمهوری در زمان مناسبی متوقف کرد. ابتدا گمان می‌رفت که انفجار ناشی از شلیک موشک است.وی افزود: تنها هدف از چنین اقدامی، جلوگیری از برگزاری انتخابات است اما انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و چنین اقدامات هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.با این حال مخالفان غزالی عثمانی در این باره گفته اند که در خصوص حمله به عثمانی تردید دارند.آنها همچنین گفته اند که حزب «جووا» با ساختن این حمله قصد دارد مردم را از شرکت آزادانه در انتخابات باز دارد.

 

بازهم توئیتر میدان جنگ ترامپ شد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیام توئیتری خود اظهارات «جیم جردن» نماینده جمهوری‌خواه اوهایو در مجلس نمایندگان آمریکا را که گفته بود هیچ مدرک و نشانی از تبانی ترامپ با روسیه وجود ندارد اما همه شواهد نشانی می دهد که ستاد کلینتون این کار را کرده است بازنشر داد.وی در توئیت دیگر خود نوشت: آقای هانس وون اسپاکوفسکی، من هیچ شواهدی از نقض واقعی قانون- که بطور کل از قبل از شروع انجام تحقیقات، پایه و اساس بوده است- ندیده ام. به نظر می رسد آدام شیف (نماینده دمکرات ) راه جوزف مک کارتی (سناتور) را در تمایل برای بازگشایی پرونده تحقیقات آنهم در زمانی که آنها هیچ شواهدی مبنی بر کار خلاف و اشتباه در دست ندارند، دنبال می کند.ترامپ در پیام توئیتری خود نوشته بود: اکنون که دریافته اند تنها تبانی صورت گرفته با روسیه توسط هیلاری کلینتون شیاد و دموکرات ها بوده است، جری ندلر، آدام شیف (نمایندگان کنگره آمریکا) و روسای دموکرات کمیته ها (در کنگره) دیوانه شده اند. 81 نامه به افراد بی گناه فرستاده شد تا آنها را آزار دهند. آنها هیچ کاری برای کشورمان انجام نخواهند داد.

 

پرتوریا سرعت دیپلماتیک با تل آویو را کم کرد

دولت آفریقای جنوبی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، در روابط سیاسی خود با رژیم اشغالگر قدس بازنگری کرد.خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که رئیس پارلمان آفریقای جنوبی طی سخنرانی خود اعلام کرد که کشورش سطح روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را کاهش داده است.این مقام آفریقای جنوبی در چرایی این اقدام پرتوریا گفت که تصمیم به کاهش سطح روابط با تل‌آویو به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی و غزه است.خبرگزاری صفای فلسطین نیز گزارش داد که «سیریل راماپوسا»، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی طی اظهارات امروز خود اعلام کرده است که کشورش در کنار مردم فلسطین جهت تعیین حق سرنوشت خود ایستاده است.او گفت که تصمیم به کاهش سطح روابط دیپلماتیک در سفارت آفریقای جنوبی در سرزمین‌های اشغالی بر اساس توافق به عمل آمده در نشست «حزب کنگره ملی» بوده است که یک سال پیش صورت گرفت.راماپوسا با این حال گفت که کشورش «حق حاکمیت اسرائیل» در سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت می‌شناسد.رئیس جمهوری آفریقای جنوبی گفته که سیاست کشورش مبتنی بر نگرانی ناشی از تداوم نقض حقوق فلسطینیان در راستای تعیین سرنوشت و مخالفت رژیم صهیونیستی با ورود به مذاکرات جدی جهت رسیدن به راه حل عادلانه و مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها است.

 

برگزیت به «لحظه بحران» رسید

نخست وزیر انگلیس درباره شکست کامل برگزیت به نمایندگان پارلمان این کشور هشدار داد.ترزا می نخست وزیر انگلیس تاکید کرد، اگر توافق برگزیت هفته آینده در پارلمان این کشور رد شود ممکن است انگلیس هرگز اتحادیه اروپا را ترک نکند.وی با هشدار به پارلمان این کشور افزود: تاخیر در برگزیت می‌تواند به شکل گیری نسخه‌ای از خروج منجر شود که با رای مردم انگلیس کاملا منافات دارد و یا به طور بالقوه به یک همه پرسی دیگر منجر شود.نخست وزیر انگلیس همچنین عدم رای مثبت به توافق را «لحظه بحران» برای لندن خواند.ترزا می در ادامه سخنان خود اظهارت داشت: نمایندگان پارلمان هفته آینده با انتخاب سختی روبرو هستند و اگر آنها به این توافق رای منفی دهند معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.نمایندگان پارلمان انگلیس یک بار در دی ماه سال جاری به توافق دولت لندن با اتحادیه اروپا با 432 رای مخالف در برابر 202 رای موافق رای منفی داده بودند.این طرح که میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفته قرار است ساز و کار خروج انگلیس از این اتحادیه را مشخص کند. اجرایی شدن این طرح به تصویب پارلمان انگلیس نیاز دارد.طبق برنامه، انگلیس قرار است 29 مارس یعنی حدود 21 روز دیگر اتحادیه اروپا را ترک کند اما این مساله نیازمند تصویب توافق در پارلمان در نشست سه شنبه بعدی است.شبکه بی بی سی در این زمینه می‌گوید که هنوز بسیاری از نمایندگان با این توافق مخالف هستند.مردم انگلستان (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی) در ماه جولای سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند و مذاکرات دو ساله خروج ماه مارس سال ۲۰۱۷ شروع شد اما تا کنون با گذشت یک سال و نیم از مذاکرات میان لندن و بروکسل پیشرفت چندانی نداشته است.

 

عصائب اهل الحق دست جدید داعشی آمریکا را رو کرد

دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد نسل جدید داعش، تأکید کرد که الحشد الشعبی با طرح‌های فتنه‌افروزانه و تلاش برای تجزیه عراق مقابله کرده است. الخزعلی در پایان تأکید کرد که سفارت آمریکا از شکل‌گیری نسل جدیدی از داعش خبر می‌دهد تا مقدمات ایجاد آن را به صورت عملی فراهم کند.در همین راستا، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق گفت که «نیروهای آمریکایی همه عناصر تروریستی و خانواده‌هایشان را که طی روزهای گذشته و در مرزهای سوریه خود را تحویل دادند، به پایگاه‌های آمریکا انتقال داده‌اند».وی با اشاره به اینکه بار دیگر عناصر داعش سازماندهی خواهند شد تا علیه امنیت عراق دست به توطئه جدید بزنند، از دولت خواست که نامهای دریافتی این عناصر و جزئیات آن را بررسی کند.یک منبع دولتی بلندپایه در عراق هم گفت که واشنگتن «از فرار نیروهای دارای تابعیت عراق که نزد نیروهای دموکراتیک سوریه زندانی هستند، ابرازر نگرانی کرده و در یک نامه محرمانه از بغداد خواسته است که در تحویل گرفتن آنان، عجله کند».این منبع با بیان اینکه نیروهای کُرد می‌خواهند با آزادی یا تحویل دادن عناصر داعش، از شر آنان خلاص شوند، گفت که احتمال دارد این افراد بیرون رانده شده از سوریه، هسته‌هایی باشند که «در زندان طرح داعش-2 را کلید بزنند».

 

عقب نشینی نظامی آمریکا از رقه علنی شد

منابع خبری می‌گویند که یک کاروان نظامی آمریکا از استان رقه به سمت استان الحسکه در شمال شرق سوریه خارج شده است.تحرکات نظامی آمریکا در داخل خاک سوریه به ویژه در شمال و شمال شرق این کشور همچنان ادامه دارد.به گفته وی، این کاروان نظامی شامل 30 خودروی زرهی و «همر» و خودروهای حامل تجهیزات نظامی بوده است.این خبرنگار تصریح کرد که عملیات خروج این کاروان با اسکورد بالگردهای متعلق به ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا صورت گرفت.وی می‌گوید که این برای نخستین بار است که نیروهای آمریکایی در طول روز از منطقه‌ای عقب‌نشینی می‌کنند؛ چرا که طی هفته‌های گذشته، عملیات خروج از رقه به سمت الحسکه در دل شب صورت می‌گرفت.این خبرنگار همچنین تصریح کرد که نیروهای آمریکایی قبل از اینکه از لشکر 17 خارج شوند، به همراه شبه‌نظامیان وابسته به خود (نیروهای دموکراتیک سوریه) در اطراف این منطقه دست به حمله و بمباران فرضی زدند.گفته می‌شود که فقط تجهیزات لجستیکی و اطلاعاتی و برخی خودروها از این منطقه خارج شده است، و سربازان آمریکایی از این منطقه خارج نشدند، بلکه «سربازان دیگری تحت لوای ائتلاف نیز، در مواضع خود باقی ماندند».نیروهای آمریکایی در ماه گذشته مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی خود را از شمال و غرب رقه خارج و به استان الحسکه انتقال دادند، ولی نیروهای خود را در آن منطقه همچنان حفظ کرده‌اند.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندی پیش گفته بود که قصد دارد نیروهای این کشور را از سوریه خارج کند، ولی هنوز این تصمیم عملی نشده است.

 

اسرائیل تحت رصد کامل سپاه درآمد

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: نیروهای تحت فرماندهی ایران و حزب‌الله در مرز جولان به عنوان چشم و گوش ژنرال قاسم سلیمانی و ایران مستقر هستند و از این نیروها به عنوان منابع اطلاعاتی تاکتیکی استفاده می‌شود.جروزالم پست نوشت: حزب‌الله همراه با ایرانی‌ها تصمیم به ایجاد یک لشکر متشکل از حزب‌الله، الحشدالشعبی، نیروهای افغانی و روستائیان شیعه شمال سوریه گرفته‌اند.نیروهای یاد شده در سوریه باقی خواهند ماند و در لشکر ۵ ارتش سوریه مستقر در منطقه «مرج بن عامر» (jezreel valley) واقع در شمال شرق درعا حضور خواهند یافت. این نیروها همچنین در «مرج ابن عامر» در جنوب سوریه حضور خواهند داشت.تیپ ۱۱۲ همراه با تیپ ۹۰ تمام طول مرز جولان با اسرائیل را تسخیر کرده، به چشم و گوش ژنرال قاسم سلیمانی تبدیل شده و اطلاعات تاکتیکی درباره حوادث مرز اسرائیل را در اختیار او می‌گذارند.

 

اتحادیه اروپا یکپارجه علیه ریاض بیانیه را امضا کرد

36 کشور از جمله 28 عضو اتحادیه اروپا، متن بیانیه‌ای را امضا کردند که پرونده عربستان و نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم می‌کند؛ این بیانیه در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل امضا شده است.رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی تأکید کرد، این بیانیه که اعلام شد، نخستین توبیخ پادشاهی سعودی در شورایی است که سال 2006 راه اندازی شده و مقر آن در ژنو قرار دارد و این بیانیه را نماینده ایسلند در شورا قرائت کرد.این بیانیه، مقامات سعودی را به آزادی فعالان زن حقوق بشر ـ که سال گذشته میلادی بازداشت شده‌اند ـ و همچنین به همکاری با تحقیقات سازمان ملل در خصوص کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری این رژیم در استانبول در دوم اکتبر گذشته(دهم مهر) فرا خوانده است.رویترز به نقل از نماینده یک کشور اروپایی در این شورا گفته، صدور این بیانیه (علیه سعودی) یک موفقیت برای اتحادیه اروپاست که در چنین موضوعی متحد شده است.بر اساس آنچه منابع اروپایی در ژنو گفته‌اند، بیانیه علنی پیام روشنی است، مبنی بر اینکه صبر اروپایی در قبال وقت کشی ریاض و سرپوش گذاشتن آن بر عاملان ارتکاب جنایت قتل خاشقجی و نیز نقض حقوق بشر در عربستان و جنایات ائتلاف سعودی اماراتی در جنگ یمن به سر آمده است. از سوی دیگر، میشل باشلت، نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی خواست تا زنان بازداشت شده را آزاد کند. رژیم سعودی این زنان را به اتهام آنچه ضربه زدن به منافع دولت خواند، بازداشت کرده است. نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از خبرهای مبنی بر شکنجه زنان توسط دولت سعودی ابراز نگرانی کرد.

 

لابی قدرتمند صهیونیستی قطعنامه صادر کرد

مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انتقادات یک عضو جدید این مجلس از نقش لابی‌های صهیونیستی در سیاست آمریکا با ۴۰۷ رأی موافق و ۲۳ رأی مخالف قطعنامه‌ای را به تصویب رساند.رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند قانونگذاران آمریکایی این قطنامه را بعد از ساعت‌ها بحث بر سر لحن آن به صحن مجلس نمایندگان آورده و به رأی گذاشتند. قطعنامه یاد شده آنچه «یهودستیزی، تبعیض علیه مسلمانان و سایر انواع تعصبات علیه گروه‌های اقلیت» خوانده شده را محکوم می‌کند.پیش از این گزارش شده بود در ادامه فشارها علیه «ایلهان عمر»، قانونگذار آمریکاییِ منتقد نقش لابی‌های صهیونیستی در سیاست آمریکا، نماینده‌های هم‌حزبی او قصد دارند در اقدامی کم‌سابقه قطعنامه‌ای علیه او صادر کرده و مواضع او ضد اسرائیل را محکوم کنند.نمایندگان جمهوری‌خواه قبل از برگزاری جلسه رأی‌گیری از اینکه لحن این قطعنامه ملایم شده بود انتقاد کردند. گفته می‌شود قانونگذاران جمهوری‌خواه خواستار محدود کردن این قطعنامه به «یهودستیزی» و شخص ایلهان عمر بودند.ایلهان عمر گفته بود که لابی‌گران در لابی قدرتمند حامی رژیم صهیونیستی، «آیپک»، از نفوذ مالی خودشان برای پیشبرد طرح‌های حامی اسرائیل در کنگره آمریکا استفاده می‌کنند. او چند روز پیش هم در اظهاراتی که اشاره به رژیم صهیونیستی داشت از سیاستمدارانی که «با یک کشور خارجی اعلام بیعت کرده‌اند» انتقاد کرده بود.

 

لندن به زاغری مصونیت دیپلماتیک داد

دولت انگلیس در تلاش برای اِعمال فشار بر ایران و جلب حمایتهای بین المللی از آزادی «نازنین زاغری» از اعطای مصونیت دیپلماتیک به این محکوم امنیتی ایرانی مقیم انگلیس خبر داد.تصمیم دولت انگلیس برای اعطای رسمی مصونیت دیپلماتیک به «نازنین زاغری» تبعه ایرانی بازداشتی در تهران نشانه دیگری از افزایش تلاش‌های مقامات لندن برای تضمین آزادی این محکوم امنیتی است.اعطای این مصونیت احتمالاً اتخاذ یک اقدام قانونی و بین المللی علیه ایران را برای دولت انگلیس امکان پذیر می‌سازد که دامنه این اقدام بین المللی از درخواست بازرسی گرفته تا تقاضای مذاکرات و حتی تقاضای جبران خسارت برای یک «اقدام بین المللی غیرقانونی» در نوسان خواهد بود.گفته می‌شود یکی از دلایلی که سبب شد دولت انگلیس تاکنون از اعطای مصونیت دیپلماتیک به نازنین زاغری سرباز زند، نگرانی و بیم مقامات لندن از وخیم‌تر شدن اوضاع بوده است.۲۶ خرداد سال ۹۵ روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نازنین زاغری تبعه ایرانی-انگلیسی که توسط سازمان اطلاعات سپاه ثارالله کرمان دستگیر شده بود در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است. طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی، یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود شناسایی و دستگیر شد. نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی است که در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است.»‌

 

«کوهن» سازمان ترامپ را متهم کرد

«مایکل کوهن»، وکیل سابق و کارچاق‌کن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا «سازمان ترامپ» را تحت پیگرد قضایی قرار داد.مایکل کوهن «سازمان ترامپ» را متهم کرده به تعهداتش در یک قرارداد مبنی بر جبران هزینه‌های ناشی از دعاوی قضایی مربوط به این شرکت عمل نکرده است.انتظار می‌رود این شکایت که در دیوان عالی ایالت نیویورک تنظیم شده تنش‌های میان ترامپ و کوهن را تشدید کند. کوهن که به ارتکاب چند فقره جرم در ارتباط با همکاری‌اش با ترامپ اعتراف کرده، اخیراً در یک جلسه استماع در کنگره علیه رئیس سابقش شهادت داد و او را فردی «نژادپرست»، «شیاد» و «متقلب» توصیف کرد.کارچاق‌کن سابق ترامپ که به سه سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده قرار است ماه می روانه زندان شود. از جمله جرائمی که مایکل کوهن به آن اعتراف کرده است پرداخت حق السکوت به دو زن از جمله استورمی دنیلز، بازیگر فیلم های پورنو به دلیل رابطه آنها با دونالد ترامپ است.در متن شکوائیه وکیل سابق ترامپ آمده است: «سازمان ترامپ، جبران خسارت برای آقای کوهن و پرداخت دستمزدها و هزینه‌های وکلا در تمامی مسائل ناشی از همکاری آقای کوهن با این سازمان یا به نمایندگی از آن را تقبل کرده است.»در ادامه این شکوائیه به پاره‌ای از مواردی که کوهن برای آنها درخواست جبران خسارت کرده اشاره شده است: «این مسائل چندین جلسه استماع، تحقیقات رابرت مولر و مسائل دیگر را شامل می‌شود.»شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده کوهن مدعی شده سازمان ترامپ بایستی به او دست‌کم ۱.۹ میلیون دلار بابت هزینه‌های مربوط به حق وکالت پرداخت کند.

 

پیام مقامات‌پاکستان به رهبر‌انقلاب تسلیم‌ شد

وزیر راه‌آهن فدرال پاکستان پیام کتبی مشترک رییس جمهور و نخست وزیر این کشور را جهت تقدیم به محضر رهبر معظم انقلاب تسلیم علی اکبر ولایتی کرد.ولایتی با اشاره به بروز برخی حوادث ناگوار افزود: اما بعضی اوقات حوادثی میان دو کشور رخ می دهد که موجب اختلال در روابط می شود، از جمله حملات اخیر گروه های تروریستی در سیستان و بلوچستان که از خاک پاکستان وارد ایران شدند و باید برای رفع این شرایط اقدام نمود. دولت پاکستان نباید اجازه بدهد که کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی و صهونیست ها در روابط دو کشور تاثیر سوء بگذارند و بحران در مرزها ایجاد کنند و امنیت جان مرزبانان دلاور و مردم شریف ما و جمهوری اسلامی ایران را به خطر بیندازند.مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تاکید کرد: گروه های تروریستی که اخیرا در سیستان بلوچستان موجب شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی شدند، تجهیزات و امکانات خود را از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی تامین می کنند و از آن جا حمایت مالی می شوند.ولایتی خاطرنشان کرد: در دیدار امروز خواسته شد تا پاکستان در مراقبت از مرزهای دو کشور اهتمام بیشتری داشته باشد. پاکستان کشوری قدرتمند است و قادر به کنترل و مراقبت از مرزهای مشترک است تا به این اقدامات تروریستی پایان دهد و وزیر در این ملاقات قول داد که از مرزها حفاظت بیشتری انجام دهند و این نوع حوادث دیگر تکرار نشوند و مقامات پاکستانی قول داده اند که حفاظت از مرزهای مشترک میان ایران و پاکستان را افزایش دهند.وزیر راه آهن فدرال پاکستان تصریح کرد: امیدواریم که با کمک یکدیگر بتوانیم بر مشکلات فائق آییم و عمران خان مایل است که روابط پاکستان را با تمام دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشد و به همین دلیل است که امروز اینجا هستم.

 

مسکو و تل آویو اتاق مشترک تشکیل دادند

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین گفت، قرار است تصمیم گرفته‌شده در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در 27 فوریه سال جاری در مسکو اجرایی شود.پسکوف افزود: تصمیم تشکیل این «کارگروه سوریه» در ۲۷ فوریه در مسکو در دیدار پوتین و نتانیاهو اتخاذ شده است؛ هر چند ساختار و ترکیب این کارگروه هنوز مشخص نیست. وی تصریح کرد: «کارگروه سوریه، با تمامی طرف‌های مربوطه و کشورهای منطقه درباره خروج نیروهای خارجی از سوریه، نابودی تروریسم و برقراری ثبات در این کشور، مذاکراتی انجام خواهد داد.»نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره سفر ماه گذشته خود به مسکو گفته بود، با روسیه در خصوص خروج نیرو‌های خارجی از سوریه به یک توافق دست یافتیم.

 

شاین هم با کاخ سفید وداع کرد

معاون رئیس دفتر رئیس جمهوری آمریکا و مدیر ارتباطات کاخ سفید برای پیوستن به ستاد انتخاباتی 2020 ترامپ از سمت خود استعفا کرد.سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید با اعلام این خبر افزود: شاین که پیشتر یکی از مجریان شبکه خبری فاکس نیوز بود، قصد دارد به عنوان مشاور ارشد به ستاد انتخاباتی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 بپیوندد.یکی از وظایف شاین تلاش برای پوشش اقدامات رئیس جمهوری آمریکا توسط رسانه ها بوده اما به گفته سی ان ان، سه تن از مقام های کاخ سفید گفتند که ترامپ در چندین مورد از عملکرد او ناراضی بوده است.گفته می شود تنها کار شاین تماس با مجریان شبکه فاکس نیوز و هماهنگی برای حضور مقام های کاخ سفید در این شبکه خبری بوده که بیشتر بینندگان آن از طرفداران ترامپ هستند.شاین یکی از کسانی است که قرار بود در سفر ترامپ به ویتنام برای دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی او را همراهی کند اما دو روز پیش از این سفر، نام او حذف شد.

 

لیست اخراجی ها به نیروی هوایی رسید

یک مقام آمریکایی خبر داد وزیر نیروی هوایی آمریکا که محتمل ترین گزینه برای تصدی وزارت دفاع این کشور پس از استعفا متیس بود، قصد دارد از مقام خود کناره گیری کند.خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گفت که «هیتر ویلسون» دبیر نیروی هوایی آمریکا پس از دو سال تصدی این پست در وزارت دفاع این کشور، قصد دارد از 31 مارس (11 فروردین) از سمت خود کناره گیری کند.این مقام آمریکایی افزود: هیچ مقامی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از ویلسون نخواسته که استعفا کند و این اقدام او تحت فشار نبوده است. ویلسون قصد دارد به دانشگاه بازگردد.سازمان نیروی هوایی در کنار دو سازمان نیروی دریایی و نیروی زمینی از سازمان های زیر مجموعه وزارت دفاع آمریکا است.دبیر نیروی هوایی آمریکا شخصی غیرنظامی است که از سوی رئیس جمهوری و با تایید سنا انتخاب می شود و به وزیر دفاع این کشور پاسخگو است.ویلسون در 23 ژانویه 2017 (2 بهمن 96) به این سمت انتخاب شد و پس از استعفا «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا مهمترین گزینه برای جایگزینی وی بود.

 

الجزایر به حالت آماده‌باش کامل درآمد

همزمان با فراخوان تظاهرات میلیونی در الجزائر، نیروهای امنیتی این کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده و به طور گسترده در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مستقر شدند.در حالی‌که مردم الجزائر برای برگزاری سومین تظاهرات بزرگ آماده می‌شوند، مسئولان این کشور امروز جمعه ایستگاه‌های قطار الجزیره پایتخت الجزائر را تعطیل کردند.وبگاه الجزائری «TSA» الجزائر گزارش داد که نیروهای ضد شورش و دستگاه‌های امنیتی به طور گسترده در میدان‌های اصلی پایتخت مستقر شده‌اند.بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی به خصوص در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری در المرادیه استقرار دارند.بسیاری از کاربران فضای مجازی در الجزایر برای یک راهپیمایی بی‌سابقه ۲۰ میلیونی پس از نماز جمعه، فراخوان داده‌اند.در همین حال «احمد قاید صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزائر تأکید کرد که ارتش امنیت کشور را تضمین کرده و هرگز اجازه بازگشت به دوره درگیری و خونریزی را نخواهد داد. او در ابتدای هفته جاری از بوتفلیقه نیز خواسته بود تا بازگشت خود از ژنو به الجزایر را به تعویق بیاندازد.بوتفلیقه ۸۱ ساله از سال ‍۱۹۹۱ ریاست‌جمهوری الجزائر را بر عهده دارد و برای پنجمین بار نامزد ریاست‌جمهوری شده است.وی به دلیل بیماری و کهولت سن، کمتر در انظار عمومی حاضر می‌شود و در حال حاضر نیز برای درمان بیماری خود در ژنو به سر می‌برد. حال او وخیم گزارش شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha