جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 دوره سیاسی

حوزه/ حجت الاسلام مومنی گفت: آگاهی و اطلاع داشتن از تاریخ معاصر و آشنایی با جریانات معاصر لازمه دست یافتن به علم سیاسی است و برطرف کردن شبهات ذهنی در حوزه های مختلف سیاسی باید جز اولویت های طلاب در این دوره ها باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح دومین دوره تربیت مربی سیاسی حوزه علمیه اصفهان، در مرکز آموزش های کاربردی اظهارکرد: یکی از دوره هایی که در حوزه علمیه اصفهان راه اندازی و استقبال خوبی از سوی طلاب شد، دوره تربیت مربی سیاسی است.

وی بیان کرد: هدف  از برگزاری چنین دوره هایی، تربیت سخنران سیاسی نیست، بلکه تحکیم و تقویت مبانی و اصول سیاسی است که جریان شناسی سیاسی و آشنایی با حیطه های مختلف سیاسی چون جغرافیایی سیاسی، تاریخ سیاسی معاصر، آگاهی ازاحزاب و جریانات سیاسی و تشریح  و تبیین مبانی حکومتی از جمله رئوسی است که باید دراین دوره ها به آن برای طلاب پرداخته شود

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد:  توجه به حقوق مدنی، حقوق سیاسی، مبانی اقتصاد کلان و قانون اساسی، آشنایی با سازمان های اقتصادی جهان باید برای طلاب شرکت کننده در این دوره ها بیان شود.

وی با بیان اینکه علم سیاست در حقیقت پازلی از علوم و بخش های  مختلف است گفت: معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان سعی کرده این مهم در را در دوره های آموزشی تربیت مربی سیاسی خود بگنجاند، همچنین طلاب در این دوره با نسبت علوم سیاسی به دین و مباحث دینی آشنا وآگاه می شوند.

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: در این دوره ها رابطه دین وسیاست تبیین می شود  و نظرات مختلف کارشناسان دراین رابطه  بیان می شود، البته پیش مقدمه تبیین رابطه دین با سیاست پاسخ به این سوال است که آیا اسلام یک دین فردی است یا دین اجتماعی؟

وی ادامه داد: هیچ فقیهی ادعا نمی کند که  اسلام در امور اجتماعی دخالت ندارد، تعریف وتبیین انواع حکومت ها و بیان نظرات حکومت دینی ولایت فقیه  از دیگر سوالاتی است که باید در این جلسات به آن پرداخته شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: آگاهی واطلاع داشتن از تاریخ معاصر و آشنایی با جریانات معاصر لازمه دست یافتن به علم سیاسی است، برطرف کردن شبهات ذهنی در حوزه های مختلف سیاسی باید جز اولویت های طلاب در این دوره ها باشد

وی ابراز کرد: ما سعی داریم در این دوره های آموزشی، طلاب  مباحث کلامی وفلسفی جریان های معاصر را بشناسند، در غرب آنچه که باعث جریانات سیاسی می شود، مباحث فلسفی است

حجت الاسلام مومنی اذعان داشت: این مباحث فلسفی به قدری مهم است که در جریانات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا، در مناظره ها  از فیلسوف نامزدها سوال می پرسند

وی افزود: امروز متاسفانه خیلی از برنامه های توسعه ای واقتصادی و برنامه ریزی کشور متاثر از اصول ومبانی فلسفی یکسری جریانات خاص نگاشته می شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان  بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد این است که متاسفانه یک پل ارتباطی میان مراجع  و حوزه های علمیه با صحنه اجرا و قانون گذاری کشور نیست، مثلا می تواند میان مراجع اعظام و کمیسیون فرهنگی مجلس ارتباط مستمر باشد تا مثلا حرام بودن گرفتن دیرکرد بانکی، به قانون تبدیل شود

وی اضافه کرد: برخی دیگر از مشکلات ما به عرصه های  فکری، بنیادی و اعتقادی برمی گردد که چه بسا قوانین و روش هایی متاثر از آن در کشور ایجاد می شود که مشکل ساز است و تا زمانی که مشکلات و انحرافات فکری مرتفع نشود مشکلات حل نخواهد شد.

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: تربیت افرادی که بتوانند به جای منبر سیاسی، مباحث سیاسی را به صورت متقن برای جامعه بیان کنند بسیار امری ضروری است که هدف از برگزاری این دوره های آموزشی است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha