پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محدثه

حوزه/ نشست پژوهشی – فرهنگی با موضوع «شبهات و مصادیق ولایت فقیه»، با حضور کادر، اساتید و طلاب، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام قربانی مقدم، در نشست «شبهات و مصادیق ولایت فقیه»، دلیل نیمه عقلی منتسب به آیت الله بروجردی(ره) در اثبات ولایت فقیه گفت : در اسلام احکام اجتماعی زیادی وجود دارد حتی می‌توان ادعا کرد که همه احکام اسلامی، اجتماعی است، حتی نماز و روزه. مثلا این که در آخر ماه رمضان، نماز عید را به جماعت می‌خوانیم.

وی افزود: اسلام مانند مسیحیت نیست و برای ارتباط با دیگران، حد و حدود قرار داده است، همچنین عقل می‌گوید وقتی اسلام این چنین است و احکام اجتماعی بسیاری دارد، پس اگر دزدی صورت گرفت، باید دزد مجازات شود. پس کسی باید احکام اسلام را بشناسد تا بتواند آنها را اجرا کند و این فرد فقیه است، اگر بنا باشد مقررات باشد، ولی اجرا نشود، چه فایده ای دارد.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: وقتی اسلام احکام اجتماعی دارد، (قوه قضائیه، مقننه و قوای نظامی و ...)، اینها باید تحت نظر فقیه باشد و این که می‌گویند ولایت فقیه هدیه الهی است.

کارشناس حوزوی به چگونگی انتصاب ولی فقیه پرداخت و اظهار داشت: ولایت ذاتا مختص ذات خداست. اما خدا نمی‌تواند مستقیم روی زمین حکومت کند، لذا انبیاء و ائمه(ع) را منصوب می‌کند، ولی در زمان غیبت آیا جامعه به حال خود رها می‌شود؟

وی به این سؤال پاسخ داد: امام زمان (عج) جانشینان خود را معرفی می‌کنند که دو دسته‌اند: نایبان خاص مانند حسین بن روح ... و علی بن محمد سمری که امام زمان اسم آنها را آورده‌اند. مثل مالک اشتر که نایب خاص امیرالمؤمنین بود و  دیگری  نایبان عام.

حجت الاسلام قربانی مقدم، اضافه کرد: وقتی علی بن محمد سمری می خواست از دنیا برود، امام زمان(عج) به او نامه‌ای نوشتند و گفتند: من نایب خاص دیگری تعیین نمی‌کنم و در آن نامه فرموده بودند: «فاما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواة احادیثنا»  یعنی بعد از این مردم باید به نایبان عام مراجعه کنند و خصوصیاتی برای آنان بیان می کنند که مردم از روی این اوصاف  می‌توانند نایبان عام را بشناسند.

وی منظور از راوی حدیث در این روایت را کسی که عملش را از احادیث گرفته باشد، دانست و گفت: شاید صدها مجتهد وجود داشته باشد که طبق این حدیث ولایت بالقوه دارند. ولایت آن ها زمانی بالفعل می‌شود که مردم به او مراجعه کنند و ویژگی هایی از قبیل  اعلم بودن، عادل بودن و ... را دارا باشند.

استاد حوزه تصریح کرد: همه فقها که نمی‌توانند بر مسند حکومت تکیه کنند و وجود  یک نفر که در اختلافات حرف آخر را بزند، لازم است.

وی افزود: دو راه برای انتخاب فقیه وجود دارد: یک راه به رفراندوم گذاشتن است که در کشور ما بیش از 98% مردم به قانون اساسی که مشتمل است بر ولایت مطلقه فقیه رأی مثبت دادند و راه دیگر، همان گونه که مردم مرجع تقلید خود را انتخاب می‌کنند به مردم گفته می شود شما فقهای مورد اعتمادتان را انتخاب کنید تا آنها تصمیم بگیرند و تشخیص دهند که کدام فقیه بهتر است.

این محقق حوزوی اظهار داشت: در هیچ جای دنیا این طور نمی‌گویند که پدران ما ولایت فقیه را انتخاب کردند و الان باید هر سال رفراندوم برگزار شود. این دستاویزی بیش نیست، همه‌پرسی قانون اساسی یک بار  اول انقلاب  و بار دیگر در سال 1368 وقتی تغییراتی در قانون اساسی ایجاد شد، صورت گرفت، یعنی مردم دو بار به قانون اساسی رأی دادند.

حجت الاسلام قربانی مقدم بیان کرد: این که قدرت فساد آور است، صحیح نیست، زیرا امیرالمؤمنین  علیه السلام در این باره می فرمایند: «القدرة تظهر الخصال و مذمومها» قدرت، صفات خوب و بد انسان را آشکار می‌کند. پس قدرت عامل فساد نیست بلکه کسی که این صفت را درون خود دارد، ویژگی های اخلاقی اش به واسطه ی قدرت نمایان می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha