پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام امید رحمانی

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی، گفت: اعتکاف رجبیه فرصت و لطف ویژه الهی برای رشد، کمال و بالندگی روحی انسان است.

حجت‌الاسلام امید رحمانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به در پیش بودن ایام البیض و موعد اعتکاف، بر ضرورت توسعه دادن دامنه مشارکت در اعتکاف در جامعه اسلامی تأکید کرد.

وی ادامه داد: دولت و ملت، نهادها و مساجد آغوش خود را بر روی معتکفان بگشایند تا با تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی شاهد حضور پرشور جوانان و نوجوانان و تحول معنوی و فرهنگی در آن‌ها باشیم.

حجت‌الاسلام رحمانی در ادامه گفت: از طرفی فرصت طلایی اعتکاف، بستر مناسبی برای پروار اندیشه و تفکر است؛ مگر نه اینکه در دین مبین اسلام به این معجون حیات‌بخش یعنی تفکر سفارش مکرر شده و از آن به‌عنوان عبادتی عظیم یاد شده است، به‌گونه‌ای که معصوم آن را از هفتاد سال عبادت برتر شمرده است.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: اعتکاف فرصت مغتنمی است تا آن دسته از افرادی که در مشکلات زندگی فرو رفته‌اند و به همین دلیل از معبود جدا شده‌اند، خود را در مسیر پروردگار عالم گذاشته و از او بخواهند تا غرق در دریای رحمتش شوند و هیچ مشکلی آن‌ها را از مسیر حق جدا نکند و در راه حق ثابت‌قدم نگاه دارد.

وی اضافه کرد: روزه‌داری در اعتکاف که قوام اعتکاف بدان بستگی دارد و همچنین بریدن از برخی تمایلات که تا دیروز بدون آن زندگی مشقت آور بود نوعی ریاضت و محدود ساختن خویش است و این یعنی رها کردن دنیا و بریدن از تمایلات نفسانی که همان مطلوب خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام رحمانی اظهار کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم اعتکاف ایجاد زمینه برای توبه و بازگشت از مسیر ناصواب و ناحق است، به‌گونه‌ای که می‌توان بازگشت به فرامین خداوند و برگشت به اصل معنویت و بازگشت از خودمحوری و عصبیت بی‌جا به خدامحوری را از نتایج اعتکاف دانست و اگر این مسائل در زندگی انسان‌ها نهادینه شود دیگر روح حیوانیت بر انسانیت چیره نخواهد شد.

مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه خراسان شمالی در خاتمه افزود: انسان اگر رشد و کمال و بالندگی روحی و روانی را طلب می‌کند، اگر به دنبال عقلی سلیم و ایمانی راسخ می‌گردد و درنهایت اگر بخواهد به عالم شهود و ملکوت دست یابد، باید از هوای نفس بگذرد که برای تحقق این مهم مسجد؛ این خانه امن الهی بهترین مکان بوده و اعتکاف یکی از بهترین فرصت‌ها است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha