چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ناصری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: طلبه ای که وارد حوزه علمیه می شود اگر شخصیت او ساخته نشود، آرام نمی گیرد و با کتاب، لفظ و جایگاه کاری صِرف نمی توان قلب او را آرام کرد و از ورود به حوزه، علم همراه با ساخته شدن، تهذیب، تزکیه، آرامش و اتصاف به فضایل و دوری از رذایل را می خواهد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین جعفر ناصری، صبح امروز در جمع طلاب مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی اصفهان با اشاره به اولویت و ضرورت مباحث اخلاقی، اظهار کرد: مدعیان هدایت بشری در دنیا خود را در قالب اخلاق به جوامع ارائه می کنند.

وی افزود: طلبه ای که وارد حوزه علمیه می شود اگر شخصیت او ساخته نشود، آرام نمی گیرد و با کتاب، لفظ و جایگاه کاری صِرف نمی توان قلب او را آرام کرد و از ورود به حوزه، علم همراه با ساخته شدن، تهذیب، تزکیه، آرامش و اتصاف به فضایل و دوری از رذایل را می خواهد.

مسئول بنیاد علمی و فرهنگی هاد این نکته را معلول یک نظام نامه تربیتی دانست و گفت: انسان اگر ترکیبی از یک مثلث باشد یک ضلع آن بخش عمل است و یک ضلع دیگر آن عامل است و این ساخت باید نظام نامه ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: در طول تاریخ حوزه های علمیه اگر  بخش هایی از فضایل در نفوسی بوده، آن کرامات را پنهان می کرده اند  و چیزی که باعث شده این فضایل در اختیار مردم قرار گیرد آن بوده که این بزرگان بدون صحبت به تربیت نفوس می پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری با تاکید بر افزایش ورودی ها به حوزه های علمیه در طی 40 سال انقلاب اسلامی، تصریح کرد: این مسئله یک نظام نامه فضیلت اخلاقی و نظام نامه رشد می خواهد و ما باید درصدد تدوین آن باشیم؛ باید پایان نامه های بسیاری در این زمینه انجام شود، زیرا قطعه هایی از آن پازل نظام نامه هستند. این کار با خواندن یک کتاب انجام نمی شود، هم چنان که در  علوم دیگر نیز این گونه است و مجموعه هایی نیاز است که به صورت تخصصی وارد فضای تربیتی، اخلاقی و معنوی شوند و این یک ضرورت به شمار می رود.

مسئول بنیاد علمی و فرهنگی هاد با اشاره به لزوم توجیه طلاب و نفوس آماده در مباحث اخلاقی عنوان کرد: باید این افراد در خصوص اولویت اخلاق، تربیت، معنویت و کیفیت چیدمان سرفصل های آموزشی و پژوهشی توجیه شوند.

 وی افزود: کارهای عمیق فرهنگی  زمان بر است و در گام اول این افراد این حق را دارند که توجیه شوند، زیرا برای یک کار آموزشی و پژوهشی عمیق وارد فضایی شده اند که نیاز به توجیه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha