جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فاطمه محدثه

حوزه/همه قوانین و نظام های سیاسی می گویند یک نفر باید حرف آخر را بزند ولو معصوم نباشد تا بن بست ها را از جلوی پیشرفت جامعه بردارد و در اسلام در زمان غیبت معصوم، این وظیفه به عهده ولایت فقیه گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد قربانی مقدم در نشست علمی پژوهشی با  موضوع « منشأ ولایت فقیه»، در مدرسه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان، به ضرورت شناخت ولایت فقیه پرداخت و اظهار داشت: هدف اصلی دشمن  از هجمه هایی که علیه ولایت فقیه انجام می دهد، این است که مشروعیت، محبوبیت و قداست ولایت فقیه را کم کند. وظیفه طلاب این است که در زمینه شناخت و جایگاه ولایت فقیه خود را تقویت بکنند تا بتوانند این هجمه ها را خنثی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که  «چرا  قائل به ولایت فقیه هستیم؟ منشأ و خاستگاه ولایت فقیه چیست؟» گفت:  رکن رکین اعتقادات، توحید است که یک بخش نفی دارد و یک بخش اثباتی. توحید نفی عبادت از هر آنچه غیر خداست. کفر به طاغوت یعنی بردگی و بندگی هیچ را نپذیرد.

محقق و پژوهشگر حوزه، برای تبیین بیشتر به روایتی از امام صادق علیه السلام  که در آن از حضرت پرسیده شده است: آیا می توانیم اختلافات مالی خود را پیش حکومت طاغوت ببریم؟  اشاره کرد  و گفت: حضرت در پاسخ آن ها فرمودند: اگر به واسطه مراجعه به طاغوت مالی که حق شماست را به شما بدهند این مال حرام است و خوردنش  مثل خوردن مال یتیم است؛ چون به حکم طاغوت گردن نهاده اید. پس باید حکومتی باشد که مردم در اختلافات خود به آن مراجعه کنند و مصداق حکومت طاغوت نباشد.

مدرس حوزه،  در پاسخ به این پرسش که «منظور از ولایت فقیه چیست؟ آیا نص صریح از معصوم وجود دارد که در آن به قید ولایت فقیه اشاره شده باشد؟» گفت: کلمه ولایت معانی مختلفی دارد گاهی منظور ولایت تکوینی است که مخصوص  پیامبر و اهل بیت است و ما قائل به ولایت تکوینی فقیه نیستیم. ولی معنای دیگر آن ولایت تشریعی است که ولایت فقیه در امور تشریعی و قانونی حق قانونگذاری دارد.

حجت الاسلام قربانی مقدم  به بخش دوم سؤال پاسخ داد و گفت: بله ما در مورد ولایت فقیه نص صریح داریم. البته انتظار نداشته باشید که کلمات و عبارات چند صد سال پیش در مورد ولایت فقیه برای شما صراحت داشته باشد؛ چون فهم این متون نیاز به علم زبان شناسی و متن پژوهی دارد.

وی به دلیل نقلی حدیث مقبوله ی عمر بن حنظله استناد کرد و  ادامه داد: در این مقبوله از امام صادق علیه السلام برای رجوع به قضات بنی العباس برای گرفتن حق خود اجازه خواستند که حضرت این کار را منع کردند و فرمودند: «... قال: ینظران (الی) من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا، فإنی قد جعلته علیکم حاکما فإذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه، فإنما استخف بحکم الله، و علینا رد، و الراد علینا الراد علی الله، و هو علی حد الشرک بالله» «نگاه کنند به کسی حدیث ما را روایت می کند و در حلال و حرام ما ابراز نظر می کند، و احکام ما را می شناسد، وی را به عنوان حکم قرار می دهند؛ چرا که من او را حاکم شما قرار دادم، پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمرده است و به ما پشت کرده اند و کسی که به ما پشت کند به خداوندپشت کرده و این در حد شرک به خداوند است.»

کارشناس حوزوی ، تصریح کرد: اگر در این مقبوله حاکم به معنای سلطان نباشد در واقع امام جواب سؤال حنظله را نداده اند همانگونه که شیخ انصاری در کتاب مکاسب منظور از حاکم، حاکم سیاسی است. ولی فقیه کلمه جدیدی است که همان معنای حاکم  فقیه را می دهد و همانند دیگر کلمات در گذر زمان لفظ آن تغییر کرده است.

قربانی مقدم به دلیل عقلی اثبات ولایت فقیه بر اساس قاعده لطف اشاره کرد و گفت: طبق این قاعده کلامی، خداوند سبحان هر امری که به سعادت بنده کمک کند، آن وسیله را در اختیار بشر می گذارد از جمله نبوت با وجود عقل، لطف الهی اقتضا می کند علاوه بر عقل، پیامبران و امامان را قرار دهد که اینها به سعادت انسان کمک می کند. ولایت فقیه، استمرار حرکت انبیاست حاکم شرع شناس و فقیه که باشد در سعادت جامعه کار ساز است.

محقق و پژوهشگر حوزه در پاسخ به این سؤال که «منظور از قید مطلقه در ولایت فقیه چیست؟»  گفت: در ادبیات سیاسی جهان از این واژه مفهوم استبداد را متوجه می شوند، در حالی که مفهوم مطلقه با مفهوم رایج متفاوت است. مستبد کسی است که هر آنچه را بخواهد قانون می کند ولی ولایت فقیه مقید است به عمل در چارچوب احکام شرع و فقیه به هیچ عنوان نمی تواند از دایره احکام شرع خارج شود و بر خلاف دستور اسلام عمل کند که اگر چنین عملی از وی دیده شود خودبه خود ولایتش ساقط می شود.

کارشناس حوزوی ، مراد صحیح از قید مطلقه را این گونه شرح داد: قید مطلقه یعنی این که چون فقیه می خواهد جامعه را اداره کند بایستی اختیارات وسیعی داشته باشد و همچنین مطلقه یعنی تمام حوزه ها و بخش های جامعه از جمله حوزه اقتصاد، امور خارجه، نظام سیاسی و ... تحت نظر ولایت فقیه باشد تا اگر در اثر نقص قانونی یا ابهام قانونی، دستگاه های مختلف کشور دچار اختلاف شدند حل این  اختلافات به ولایت فقیه واگذار شده است.

و ی در پایان ولایت مطلقه را یک اصل عقلایی دانست و گفت: همه قوانین و نظام های سیاسی می گویند یک نفر باید حرف آخر را بزند ولو معصوم نباشد تا بن بست ها را از جلوی پیشرفت جامعه بردارد و  در اسلام در زمان غیبت معصوم، این وظیفه به عهده ولایت فقیه گذاشته شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha