جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خوانسار

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خواهران کریمه اهل بیت (س) خوانسار از بازدید طلاب این مدرسه از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، صدیقه سعادت‌یار، مدیر مدرسه علمیه خواهران کریمه اهل بیت(س) خوانسار با اعلام این خبر، اظهار کرد: از آن­جا که آشنایی طلاب با  کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نقش مهمی در آشنایی با منابع معتبر و نفیس و دیجیتالی جهت تدوین مقالات و تحقیقات پایانی و خلق آثار پژوهشی دارد، برگزاری این بازدید لازم بود.

 مسئول روابط عمومی  کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در این بازدید به معرفی این کتابخانه پرداخت و گفت: اساس کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مهمترین گنجینه های فرهنگِ مکتوب در ایران و جهان، مبتنی بر سنت پسندیده وقف است  بعد از حمله مغول ها به خراسان، تنها بازمانده کتابخانه ‏ها و مراکز فرهنگی، کتابخانۀ آستانه مقدسه امام رضا(ع) است که به برکت وجود نورانی بارگاه حضرت هنوز ثابت و استوار به جا مانده است. در حال حاضر نسخه های خطی ارزشمندی از میان آثار منحصر به فرد عالمان اعصار و قرون درسراسر دنیا در گنجینه های خود ذخیره دارد.

مسئول روابط عمومی آستان قدس افزود: کتابخانه آستان قدس رضوی در قدیم به نام های کتابخانه سرکار فیض آثار، کتابخانه مبارکه رضویه و قرآن‌خانه حضرت، معروف بوده است. به روایت اسناد در سال 1150 هـ . ق. این کتابخانه در گوشۀ جنوب شرقی ایوان طلای صحن انقلاب جای داشته و بعد از چندین جا بجایی در سال 1356 هـ .ش به ساختمان جدید در ضلع شرقی صحن سابق امام خمینی (ره) که در دوران پهلوی ساخته شده بود، منتقل شد.  

وی یادآور شد: آستان قدس رضوی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل این که این ساختمان مناسب کتابخانه نبود و گنجایش کافی را نداشت، ساخت کتابخانه ای وسیع با تمام تجهیزات و تأسیسات کتابداریِ مدرن را آغازکرد. ساختمان کنونی کتابخانه از سال 1368در زمینی به مساحت 11000 مترمربع شروع و در سال 1372 با مساحت 28000 متر مربع زیربنا به پایان رسید و در 22 فروردین سال1374 هم زمان با میلاد حضرت امام رضا (ع) افتتاح شد.

مسئول روابط عمومی آستان قدس با بیان اینکه ساختمان سه طبقۀ کتابخانه با استاندارد های بین المللی و با سبک معماری اسلامی ساخته شده، گفت: این کتابخانه شامل بخش های : تالارهای مطالعه قفسه باز، تالارهای مطالعه مخزن بسته، تالار مرجع، تالار اینترنت، تالارهای سمعی و بصری، تالار مطالعه و گردش کتاب نوجوانان و... است.

وی افزود: این بازدید نقش مهمی در آشنایی طلاب با این مرکز علمی و پژوهشی و منابع نفیس و غنی دینی و تاریخی موجود در این کتابخانه داشته و انگیزه آن ها را برای استفاده از امکانات و منابع این کتابخانه بالا می برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha