پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/ امروز روحانیت نقش کلیدی و مرزبانی دین و انقلاب را دارد. اگر روحانیت نسبت به بیانیه رهبر انقلاب در مورد دهه پنجم انقلاب بی تفاوت باشد، باید منتظر خسارت باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری در درس اخلاق این هفته مدرسه فقهی انوار طاها که با حضور مدیر، اساتید و طلاب در این مدرسه برگزار شد، گفت: حضرت امام علی(ع) برای مشورت شاخص مشخص می کنند« از کسانی مشورت بگیرید که خداترس باشند، خیر خواه باشند، آینده مشورت گیر برای مشورت دهنده مهم باشد».

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اگر این شاخص را طلبه رعایت کند، هیچ گاه ضرر نمی کند. خوف از خدا باعث می شود مشورت دهنده واقعیت را بگوید.

امام جمعه قم عنوان داشت:‌بعد فرمودند« با کسانی دوستی کنید که اهل تقوا و پرهیزکاری است، کسی که این نوع خصوصیت را ندارد، رابطه را با آن کم کنید، اگر در جامعه فساد و انحراف است چون به این دو فاکتور یعنی مشورت گرفتن از کسانی که خوف از خدا دارند و دوستی با افرادی که اهل تقوا هستند، عمل نمی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: امروز همسران برای مشاوره به مرکز مشاوره مراجع می کنند، متأسفانه مشاوره ای که به زوجین داده می شود، براساس آموخته های فرهنگ غربی است و هیچ سنخیتی با مبانی دینی ندارد چون آخرین نکته را اولین نکته یعنی طلاق می دادند، بدون این که کوچکترین توجهی به خصوصیات دینی واخلاقی مشورت دهنده کنند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمودند«در هر مسئله ای شتاب زده عمل نکنید، سریع تصمیم نگیرد، توقف کنید، زود جو زده نشوید و احساسی عمل نکنید. اگر در همه مسائل سیاسی، اجتماعی و ... ملاحظه لازم را کردیم، موفق می شویم و نباید شاهد مشکلات باشیم.

رسالت سنگین طلاب

وی ادامه داد: امروز شاهد این هستیم تصمیم هایی که مردم می گیرند براساس احساسات است و از روی فکر، اندیشه و تعقل تصمیم گیری نمی کنند و همین مسئله سبب آسیب های جدی حتی در مسائل سیاسی می شود.

امام جمعه قم گفت: در روایتی معصوم(ع) فرمودند«مواظب سخنان و حرف های خود باشید، اگر سفارش به دین داری، تقوا و ... می کنید، اول خود عامل باشید، طوری نباشد تنها گوینده باشید و عامل نباشید. این خسارت است و قابل جبران نیست.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اینها مباحثی است که باید در زندگی به آن توجه داشت و عمل کرد.

عضو خبرگان رهبری اظهارداشت: در روایت دیگر امام باقر(ع) فرمودند« از فرصت های که برایتان پیش می آید، نهایت استفاده را ببرید». باید قدر فرصتی که برای ما ذر مسائل مختلف جوانی و طلبگی پیش آمده است، را بدانیم. از عمر و جوانی برای تهذیب نفس و پیشه کردن تقوا، عالم شدن و ... استفاده کنیم. بی تفاوت و بی رغبت نسبت به زمان و جوانی و فرصت طلبگی نباشیم چون معتقدیم فرصت های از دست رفته برنخواهد گشت.

امام جمعه قم بیان داشت: بزرگان دین در سنین جوانی به مراحل عالی نفسانی رسیدند و آثاری بسیار قوی از خود به یادگار گذاشته اند.

وی ادامه داد: وقتی وارد طلبگی شده اید از این فرصت به خوبی برای تکامل علمی و تهذیبی استفاده کنید چرا که امید آینده حوزه و نظام به شما جوانان است.

بیانیه رهبر انقلاب در مورد دهه 5 انقلاب

آیت الله حسینی بوشهری گفت: طلبه ای با نشاط است که اهل تهجد و به مباحثه و درس و بحث اهمیت  دهد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: طلبه امروز ما نباید نسبت به سخنان و بیانیه رهبر انقلاب در مورد دهه 5 انقلاب بی تفاوت باشد. باید این بیانیه را مورد مطالعه و تحقیق قرار داد و مباحث آن را یاد داشت کرد و حتی برای دیگران نقل کرد.

وی افزود: این سخنان ثمره چهل سال انقلاب است و فراز و فرود 40 سال انقلاب در این بیانیه برجسته شده است. با این انقلاب، اسلام و حوزه حیات تازه ای گرفت.

رسالت شیخ عبدالکریم حایری

عضو خبرگان رهبری اظهارداشت: درگذشته به شیخ عبدالکریم حایری ایراد می گرفتند چرا با رضا شاه نمی جنگید، پاسخ می داد، باید حوزه را نگه دارم، اگر حوزه ای نباشد کاری نمی شود کرد.

امام جمعه قم بیان داشت: آن فضا فراهم شد تا امام راحل اقدام به کار بزرگی کردند و انقلاب عظیمی را به وجود آوردند.

وی ادامه داد: امروز روحانیت نقش کلیدی و مرزبانی دین و انقلاب را دارد. اگر روحانیت نسبت به بیانیه رهبر انقلاب در مورد دهه پنجم انقلاب بی تفاوت باشد، باید منتظر خسارت باشد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: امام علی(ع) فرمودند« اگر کسی از نصرت رهبرش خوابش ببرد، با لگد دشمن بیدار می شود».

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: دیدبان نظام وانقلاب باشید، درس بخوانید و از نظر تهذیبی و و اخلاقی مراقب باشید.

 

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha