پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محسنی

حوزه/ حجت الاسلام محسنی گفت: توجه به پنج عامل مهم دراین باب اهمیت دارد باور به بسته شدن بازار دنیا و از دست دادن فرصت ها نخستین عامل است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید علی اکبر محسنی ظهر امروز به مناسبت شهادت امام هادی(ع) در مراسم عزاداری طلاب و روحانیون مدرسه علمیه امام سجاد(ع)، اظهار کرد: طبق آیات قرآن همه دربازار دنیا دچار خسران می شوند، مگر کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند وتوصیه به صبر و حق داشته باشند.

وی با بیان اینکه خسران خیلی از افراد آشکارا ، ولی خسران برخی از افراد پنهان است، گفت: قرآن می فرماید بازار دنیا با بازار جامعه تفاوت دارد که یکی از این تفاوتها این است که بازار دنیا تعطیل بردار نیست و همیشه باز بوده و امکان گناه کردن است.

کارشناس دینی تصریح کرد: تفاوت دیگر طبق روایات این است که در بازار دنیا جنس همیشگی فروخته می شود، جنس ما وقت، عمر، نگاه ، رفتار وگفتار ما هست که دائما در حال فروخته شدن است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه بازار به دنیا داشتن می تواند در جهت بهره بردن از عمر مثمر ثمر باشد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید در بازار دنیا می تواند دو نوع معامله کنید، یا با خدا معامله کنید و یا آنکه با غیر از خدا معامله انجام دهید.

حجت الاسلام محسنی عنوان کرد: در دنیا اگر جنس خود را به خدا نفروختیم، مجبوریم به غیر از خدا بفروشیم، مراقبت کردن در بازار دنیا بسیار حائز اهمیت است.

وی در توضیح اینکه چه کنیم ما در بازار دنیا ضرر نکنیم، گفت: توجه به پنج عامل مهم دراین باب اهمیت دارد، باور به بسته شدن بازار دنیا واز دست دادن فرصت ها نخستین عامل است.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: امام علی می فرماید عمر و فرصت چون ابر می گذرد ویژگی ابر آن است که ما از پایین سرعت آن را کم دیده، ولی درحقیقت سرعت بالایی دارند.

وی متذکر شد: طلبگی به عنوان مثال یک فرصت است، علمای گذشته از عمر ووقت خود به بهترین نحو استفاده می کردند و هرگز وقت خود را از بین نمی بردند، چون باور داشتند که عمر بازگشتی ندارد.

حجت الاسلام محسنی عنوان کرد: عامل دوم این است که دغدغه بازاری در دنیا  مومن بودن باشد نه فقط مسلم بودن، امروز بازاریان مسلمان هستند ولی عده ای کم مومن هستند، ما نیز در بازار دنیا باید اینگونه مومن باشیم.

وی ادامه داد: بازاری که نماز می خواند ولی گران فروشی و کم فروشی هم دارد فقط مسلمان است، دغدغه مومن در بازار دنیا باید آن باشد که مردم را به سمت محبت اهل بیت(ع) و خدا سوق دهد.

کارشناس دینی یادآور شد: اتصال حقیقی به هندسه فکری معصوم سومین عامل است، امام هادی در روایتی اولین خواسته و دعای خود را صلوات بر محمد و اتصال به پیامبر(ص) بیان می کند، در امر صلوات از منظر قرآنی تسلیم بودن نهفته است.

وی افزود: جامعه ای که صلوات داشته باشد ولی در نوع رفتار های بیرونی خود مطابق سیره اهل بیت نباشد این جامعه مومن نیست.

حجت الاسلام محسنی بیان کرد: در جامعه کبیره ابتدا پنج نوع سلام و سپس ۷ الی ۸ نوع شهادت می دهیم و بعد خود را آنگونه که شایسته در منظر خداوند است تعریف می کنیم.

وی  اظهار داشت: مومن واقعی از نگاه امام هادی این است که در عین ایمان، کافر به دشمنان وتفکرات باطل هم هست.

کارشناس دینی اضافه کرد: انتقاد پذیری به جای عُجب وخودپسندی عامل چهارم است، در روایت هست که تکبر مانع از تحصیل ورشد علمی است، عُحب وتکبر شیطان را زمین زد  واین تکبر وعُجب باعث می شود ما در بازار دنیا دچار خسران شویم.

وی در پایان اذعان داشت: عامل پنجم برای در امان بودن از خسران در بازار دنیا عرضه دائمی و مستمر اعمال ورفتار خود به اهل بیت است، از دلایل دریافت جایگاه رفیع عبدالعظیم حسنی همین عامل بود. ‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha