پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: یکی از نگرانی ها در حوزه های علمیه، تشکیک ولایت فقیه است که خطری بزرگ برای حوزه به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله شب زنده دار در دیدار نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس که امروز در مؤسسه آموزشی تحقیقاتی بقیه الله قم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام اظهار داشت: «أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ اَلْعَلاَءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلِ اَللَّهُمَّ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِي وَ اُمْدُدْ لِي فِي عُمُرِي وَ اِغْفِرْ لِي ذَنْبِي وَ اِجْعَلْنِي مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ وَ لاَ تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي/ از امام باقر(عليه السّلام) فرمود: بگو: «بار خدايا!روزى‌ام را واسع كن و عمرم را دراز كن و گناهم را بيامرز و مرا از آنها مقرر دار كه بدانها دينت را يارى كنى و ديگرى را به جايم مگير».

وی ابراز داشت: در اسلام مسأله ایثار از ارزش بالایی برخوردار است؛ چرا که شخص از خود گذشته و به فکر دیگران است؛ اما اسلام در یک جا ایثار را نامناسب دانسته است و آنجایی است که در خدمت به اسلام، ایثار مطلوب نیست و خود انسان باید این کار را انجام دهد.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: شرف و عزت و نعمت خدای متعال به شما این است که در لباس مقدس روحانیت، ناصر دین خدا باشید؛ این عمل آنچنان باشرافت است که باید این دعا را انجام دهیم که خدایا به جای ما این منصب را به شخص دیگری واگذار نکن.

این استاد حوزه تصریح کرد: امام هادی علیه السلام فرمود: «الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ/ دنيا يک بازاري است، يک عده سود مي‌برند و يک عده زيان مي‌کنند».

آیت الله شب زنده دار بیان داشت: تشبیه و استعاره زیبایی در این روایت قرار دارد که آمدن ما در این دینا، همانند آمدن در بازار تجارت است که در آن عده ای سود کرده و عده ای نیز ورشکست شده و زیان می بینند.

وی اظهار داشت: سود یا زیان انسان، دست خود اوست؛ چراکه خداوند حجت را بر ما تمام کرده و انبیاء و رسل را برای ما ارسال کرده است.

عضو فقهای شورای نگهبان به نامه امام جواد علیه السلام به علی بن مهزیار اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت در این نامه آورده است: «یا علی! احسن الله جزاک، و اسکنک جنته، و منعک من الخزی فی الدنیا و الاخرة، و حشرک الله معنا. یا علی! قد بلوتک و خبرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة، و التوقیر و القیام بما یجب علیک، فلو قلت : انی لم أر مثلک لرجوت أن أکون صادقا، فجزاک الله جنات الفردوس نزلا، فما خفی علی مقامک، و لا خدمتک فی الحر و البرد فی اللیل و النهار. فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمة تغتبط بها، انه سمیع الدعاء/ ای علی! خداوند پاداشت را نیکو گرداند، و در بهشتش ساکن نماید، و از خواری در دنیا و آخرت تو را محافظت فرماید، و با ما محشورت سازد. ای علی! تو را آزمایش کردم در پند دادنها و فرمانبری و خدمتگذاری و احترام گذاردن، و انجام آنچه بر تو واجب است، و اگر بگویم همانند تو را ندیده‌ام، امیدوارم که سخن درستی گفته باشم، پس خداوند سکونت در بهشتهای فردوس را به تو پاداش دهد، مقام و منزلت و نیز خدمتگذاری‌ات در سرما و گرما در شب و روز نزد من پنهان نمی‌باشد. پس از خداوند می‌خواهم آنگاه که تمامی مردم را در قیامت گرد آورده تو را مشمول رحمتی قرار دهد که همه بدان غبطه خورند، به درستی که او شنونده‌ی دعاهاست».

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: خصوصیت این حدیث آن است که نقشه راه برای طلاب و فضلاست؛ این حدیث، تقدیرنامه حضرت از علی بن مهزیار است و علل این تقدیرنامه در آن قید شده و بسیار می تواند مورد استفاده ما قرار بگیرد.

آیت الله شب زنده دار تصریح کرد: امام علی علیه السلام در روایتی فرموده است: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً، [فَعَلَيْهِ أَنْ يَبْدَأَ] فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ؛ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ؛ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا، أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ‏/ آن كه خود را در مرتبه پيشوايى قرار مى دهد بايد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و پيش از آنكه ديگران را به گفتار ادب نمايد، بايد به كردارش مؤدب به آداب كند، و آن كه خود را بياموزد و ادب نمايد به تعظيم سزاوارتر است از كسى كه فقط ديگران را بياموزد و تأديب كند».

وی بیان داشت: یکی از اهداف ما در این لباس و منصب، پیشوایی ما برای مردم و دعوت آنان به اسلام و دین است؛ اما حضرت در این روایت فرموده است: اثر رفتار ما بسیار بالاتر از سخنان ماست.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: رفتار ما بسیار مؤثر است؛ ما خیال می کنیم که مردم توجه ندارند؛ بلکه حتی به ریزه کاری ها هم توجه دارند؛ خانه، ماشین، فرزند و ... ما مورد توجه مردم است و باید مراقب بود.

این استاد حوزه در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت موضوع ولایت فقیه اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از نگرانی ها در حوزه های علمیه، تشکیک ولایت فقیه است که خطری بزرگ برای حوزه به حساب می آید.

وی اذعان داشت: یکی از وظایف فضلای حوزه این است که در باب ولایت فقیه مطالعه عمیق و دقیق داشته و آن را برای طلاب و غیرطلاب بیان کنند؛ ما امروز این خطر را در حوزه می بینیم و اگر این تشکیک در حوزه جای بیفتد، خطر بزرگی است.

آیت الله شب زنده دار خاطرنشان ساخت: یکی از فعالیت هایی که نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس باید داشت باشند، این است که مناطق مختلف استان را صورت سازماندهی شده، رصد کرده تا نقطه های ضعف مشخص شده و مطابق با آن برنامه ریزی کنند تا طلاب و فضلا ماه های محرم و رمضان به این نکات توجه بیشتری داشته باشند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: نظام حوزه طلاب را بر اساس مباحث فقهی و اصولی تربیت می کند که درست بوده و فقه و اصول ستون فقرات حوزه است؛ اما طلاب احتیاج به معلومات فراتر از این مباحث در تعامل با جامعه دارند؛ جامعه امروز غیر از جامعه 40 یا 50 سال پیش است و اطلاعات گوناگونی در آن وجود دارد که روحانی نباید از این اطلاعات غافل باشد و بتواند پاسخ دهد.

آیت الله شب زنده دار اظهار داشت: خوب است که در جلسات طلاب و فضلا، اطلاعات روز در موضوعات مختلف به آنان ارائه شود و باید از فرصت هایی که در حوزه درس برقرار نیست، استفاده کرد تا طلاب مسلح به مباحث روز شوند.

 

همچنین حجت الاسلام استوار میمندی، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس نیز در این دیدار ضمن تسلیت شهادت امام هادی علیه السلام اظهار داشت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلا از یک جهت رسالت کمک دادن فکری و گفتمانی به مجموعه شورای عالی، جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه را داشته و از طرف دیگر در راستای مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر تحول و انقلابی ماندن حوزه و اخیرا بیانیه گام دوم انقلاب، رسالت هایی را در پیش گرفته و شاهد آن هستیم که نمایندگان انقلابی، جوان، مؤثر و پرتلاشی وارد این مجمع شده و مشغول به فعالیت می باشند.

وی ابراز داشت: نمایندگان مجمع دغدغه هایی نسبت به طلاب و همچنین استان فارس داشته و درخواست مساعدت های فکری و معنوی از حضرتعالی داریم.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس خاطرنشان ساخت: در چند ماه اخیر، سه جلسه عمومی طلاب استان فارس در قم برگزار شده و از آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز درخواست کرده ایم تا بتوانیم خدمت ایشان باشیم.

حجت الاسلام استوار میمندی تصریح کرد: همچنین هرکدام از نماینده ها به حسب شرایط شهرستانی و منطقه ای، جلساتی را با طلاب شهرستان خود داشته و برنامه هایی برگزار کرده اند.

وی بیان داشت: در این جلسه از حضرتعالی دعوت می کنیم تا در سال آینده بتوانیم از محضر شما برای اجتماع بزرگ طلاب و فضلای استان فارس استفاده نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha