پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 484402
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
زهرا المرضبه

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «بهترین در خواست ها» با حضور کادر، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهراء المرضیه(س) اصفهان، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی پناه در ابتدای این نشست با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: شخصی نزد حضرت رسول اکرم( صلی علیه واله) آمد و گفت: من 6 درخواست دارم اول، می خواهم خدا مرا دوست داشته باشد، دوم مردم مرا دوست داشته باشند، سوم عمرم طولانی باشد، چهارم سلامتی داشته باشم، پنجم، مالم افزون گردد و ششم، باشما محشور شوم.

وی افزود: پیامبر(ص) در پاسخ به او فرمودند: إذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ اللّه‏ فَخَفهُ وَاتَّقِهِ، اگر می خواهی خدا تو را دوست بدارد از خدا بترس و تقوا پیشه کن .

استاد حوزه افزود: در قرآن نیز یکی از نشانه های مومنین ترس از خدا است إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان می گردد.

حجت الاسلام مرتضوی پناه، علل ترس از خدا را دیدن نعمت های خداوند و اعمال خود و عظمت خدا بیان کرد.

وی افزود: پیامبر در جواب درخواست دوم مرد گفت: وإذا أرَدتَ أن يُحِبَّكَ المَخلوقونَ فَأحسِن إلَيهِم وَ ارفِض ما في أيديهِم، اگر می خواهی مردم تو را دوست بدارندبه آنها احسان کن و از آنچه در دست انها است چشم بپوش و حضرت علی (ع) فرمودند: «اَلاِنسانُ عَبِیدُ الاِحْسانِ» و در قرآن به دفعات از احسان و نیکی به انسان ها نام برده شده است.

استاد حوزه در ادامه بیان روایت گفت: توصیه پیامبر(ص) برای افزونی مال و رزق و روزی را پرداختن زکات دانست، و إذا أرَدتَ أن يُثرِيَ اللّه‏ مالَكَ فَزَكِّهِ اگر می خواهی مالت زیاد شود زکات بده.

وی پاسخ پیامبر(ص) را  به شخص را برای تندرستی وإذا أرَدتَ أن يُصِحَّ بَدَنَكَ فَأَكثِر مِنَ الصَّدَقَةِ . اگر می خواهی سالم بمانی صدقه بده دانست و گفت: سعی کنید در آغاز هر ماه نماز اول ماه همراه با  صدقه خوانده شود.

استاد حوزه بنا به روایت پیامبر صله رحم را یکی از عوامل طول عمر بیان کرد.

حجت الاسلام مرتضوی پناه ششمین توصیه پیامبر(ص) را برای محشور شدن شدن با ایشان وإذا أرَدتَ أن يَحشُرَكَ اللّه‏ مَعي فَأَطِلِ السُّجودَ بَينَ يَدَيِ اللّه‏ الواحِدِ القَهّارِ. اگر می خواهی با من محشور گردی باید در مقابل خداوند قهار سجده هایت را طولانی کنی، بیان کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha