جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه صادقیه در هرات

حوزه/ والی هرات گفت: وقتی طلاب را به پاکستان اعزام می‌کنیم با کمربند انتحاری برمی‌گردند، وقتی به عربستان اعزام می‌کنیم با افکاری می‌آید که ۹۰درصد مسلمانان را کافر می‌دانند، ولی الحمدالله کسانی که به جمهوری اسلامی ایران می‌روند این‌طور نیستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز یکشنبه عبدالقیوم رحیمی والی هرات از مدرسه علمیه صادقیه هرات بازدید نمود.

رحیمی در این دیدار، مدرسه علمیه صادقیه را مرکز علم، دانش و فرهنگ خواند و گفت: صادقیه یکی از مراکزی است که از قدیم فعالیت داشته و شاگردانی از سرتاسر افغانستان در آن مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی افزود: دوستان ما ثابت کردند که صادقیه مظهر اخوت، وحدت و برادری می‌باشد. هرچند دشمنان کوشیدند که ما را به اهل تشیع و اهل تسنن تقسیم نموده و مانند کشورهای عراق، سوریه و پاکستان به جان هم بیندازند؛ ولی در افغانستان شیعه و سنی ثابت کردند که با هم برادر هستند.

رحیمی علاوه کرد: رسالت بزرگی بر دوش صادقیه، علما و مشایخی آن می‌باشد و آن این است که یک تفسیر معتدل از دین داشته باشند و همچنان هویت هرات قدیم که یک مرکز علمی بود را زنده نمایند، زیرا در بعضی از کشورها عده‌ای از تکفیری‌ها با برداشت افراطی از دین توانستند ملت‌های آنان را از هم بپاشند.

 او این اعمال را دور از ارزش‌های اسلامی خواند و تاکید کرد: فرق بین شیعه و سنی چیست در حالی که خدا، پیامبر، کتاب و قبله‌ی هر دو یکی ا‌ست.

استاندار هرات تصریح نمود که در مسایل فقهی اختلاف وجود دارد و هر مجتهدی نظر خودش را دارد، لیکن دین ما این اجازه را نداده که به خاطر این مسایل همدیگر را به قتل برسانیم.

وی علاوه کرد: وقتی طلاب را به پاکستان می‌فرستیم با کمربند انتحاری برمی‌گردند و وقتی به عربستان اعزام می‌کنیم با افکاری می‌آیند که ۹۰درصد مسلمانان را کافر می‌دانند ولی الحمدلله کسانی که به جمهوری اسلامی ایران می‌روند این‌طور نیستند.

رحیمی، که به گفته خودش علوم دینی نیز خوانده است و تخصص خود را از رشته مقاربةالادیان اخذ نموده اظهار داشت که قرآن را چندین بار خوانده و در هیچ جای قرآن، ندیده که دستور قتل سنی یا شیعه را داده باشد.

وی دشمن را جابر، ظالم و خدانترس خواند و افزود: دشمنان اسلام هر چند در کشور ما از اهل تشیع و تسنن کشتند، اما موفق نشدند بین این دو جدایی و جدال بیاندازند.

همچنان در این بازدید، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد علی جبرئیلی مسئول مدرسه علمیه صادقیه هرات طی سخنانی، اظهار داشت: صادقیه یکی از مراکزی است که طبق مسئولیت خویش در قبال جامعه هرات، متناسب با شرایط و نیازمندی‌ها کار می‌کند و همیشه یار و همکار حکومت بوده است.

جبرئیلی ادامه داد: صادقیه علاوه بر تدریس علوم دینی، دارای مسجد جامع بزرگ، دارالقرآن، دارالحفاظ، مکاتب، مرکز حل و فصل منازعات، دفتر اجرای عقد نکاح، طلاق، مراکز خیریه و کمک به نیازمندان، کتابخانه غنی و مرکز پژوهشی نیز می‌باشد.

 

منبع: آوا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha