جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کوشک

حوزه/ مراسم بزرگداشت شهيد مدافع وطن حسينعلي تركيان، در مدرسه علميه النجيبيه کوشک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، حجت الاسلام مهرابي با تجليل از مقام شامخ شهدا مخصوصاً شهداي مدافع وطن با بیان آیه 62 سوره یونس «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» گفت: خداوند اين آيه را براي دوستان خود به كار مي برد و مفسران درباره «لاخوف عليهم» تعابير گوناگوني دارند، آيت الله جوادي آملي در اين مورد دو ويژگي را از اين آيه بيان مي دارند: يكي اين كه: مؤمن هيچ ترس و حزن و اندوهي ندارد و هميشه دل آرام است، اما اين آرامش نه در مقابل خدا بلكه در مقابل مشكلات و سختي هاي دنيا، گراني ارزاق، نبود امكانات و هنگام مصيبت ها و ... است كه تكيه به خدا دارند و دوم اين كه در مقابل خداوند هيچ آرامشي ندارد، گريه هاي امام سجاد در هنگام نماز و دعا و عبادت بيانگر اين مطلب است.

وی افزود: خداوند در سوره انفال آيه 2 مي فرمايد: «إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلى رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ» مؤمنان كساني هستند كه كه هنگام ياد خدا دلهاشان آشفته است و وقتي كه آيات الهي را مي خوانند ايمانشان زياد مي شود و بر پروردگارشان توكل مي كنند. در سوره نمل نيز خداوند مي فرمايد: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» مؤمنان فقط با ذكر خدا آرامش مي يابند.

حجت الاسلام مهرابي در مورد بينش و ديد اولياء خدا، به روايتي از حضرت علي بن ابي طالب عليه السلام اشاره كرده و گفت: از حضرت سؤال شد كه «اولياءالله» كيانند؟ حضرت فرمود: 1.  ايشان قومي هستند كه در عبادت مخلص هستند. 2. بر خلاف مردم كه نگاه به ظاهر زندگي مردم و سطح رويه آن مي كنند، آنها باطن زندگي مي بينند و مي دانند كه همه اين ها بايد در جهت آخرت مصرف شود. 3. با نگاه به باطن دنيا مي فهمند كه بايد پايان كار را در نظر گرفت. هنگام مردن اهل و عيال تا قبر همراهند و كفن نيز تا خود قبر، اما اين اعمال است كه تا آخر كار و تا قيامت همراه انسان است. پس اولياءالله اعمال ظاهري را كه انسان را زود رها مي كند و فقط تا قبر همراه است زودتر رها مي كنند و آن چه دلها را مي ميراند مانند آرزوهاي دراز و نفساني؛ زودتر مي ميرانند....

وی در پايان توصيه هايي به طلاب داشتند و گفتند مراقب اعمال خود باشيد مبادا علم و دانشي كه اندوخته ايد را فداي دنيا كرده و همه اعمال خود را فنا كنيد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha