شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سید حمید جزایری

حوزه/ معاون آموزشی جامعه‌المصطفی گفت: حالاتی که درباره علمای پیشین بیان شده نشان‌دهنده این موضوع است که این بزرگواران هیچ گاه خود را بی نیاز از معارف قرآن کریم نمی‌دانستند و تفاسیر بزرگی که از علماء شیعی در طول تاریخ بوده و در راس آن‌ها در عصر حاضر آثار مرحوم امام خمینی(ره) و مرحوم علامه طباطبایی(ره) نشان‌دهنده اهتمام بزرگان شیعه به قرآن کریم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی در بهار سال آینده  در قم، به راهکارهای موجود برای مانوس شدن طلاب جوان با قرآن کریم پرداخت و عنوان کرد: ما به هر مقداری با قرآن کریم مانوس شویم به همان مقدار از نور آن بهره‌مند خواهیم شد.

وی افزود: ما در ابتدا باید نسبت به جایگاه قرآن کریم شناخت پیدا کرده و خصوصیات قرآن را بشناسیم و انس با قرآن در شناخت دقیق مفاهیم آن متوقف است.

معاون آموزشی جامعه المصطفی گفت: مرحله دوم انس با قرآن حرکت به سمت فهم معارف قرآن کریم و مرحله سوم تلاش در جهت عمل کردن به معارف قرآن کریم می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین  جزایری بیان کرد: افرادی مانند شیخ طبسی و شیخ طوسی با جایگاه رفیعی که داشتند، همواره در جهت فهم قرآن کریم و عمل به مفاهیم آن تلاش کرده‌اند.

وی ادامه داد: حالاتی که درباره علمای پیشین بیان شده نشان‌دهنده این موضوع است که این بزرگواران هیچ گاه خود را بی نیاز از معارف قرآن کریم نمی‌دانستند و تفاسیر بزرگی که از علماء شیعی در طول تاریخ بوده و در راس آن‌ها در عصر حاضر آثار مرحوم امام خمینی(ره) و مرحوم علامه طباطبایی(ره) نشان‌دهنده اهتمام بزرگان شیعه به قرآن کریم است.

معاون آموزشی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: زندگی طلبه بدون قرآن مانند جسدی بدون روح بوده که آرام آرام از بین می‌رود و این قرآن باید از معبر اهلبیت عبور کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری تاکید کرد: زندگی بدون قرآن و عترت نوعی از زندگی بی روح بوده که انسان را به جای سعادت به سمت ضلالت و گمراهی هدایت می‌کند و تنها راه موفقیت طلاب پیگیری مسیر قرآن و عترت است.

وی مطرح کرد: سبر مطالعات قرآنی برای طلاب جوان باید به صورت مرحله‌ای انجام شود و در گام نخست باید به صورت آشنایی با ظاهر قرآن و تلاوت زیبای قرآن انجام شود، گام دوم درباره آشنایی با تفاسیر بوده که تفسیر مجمع البیان و تفسیر المیزان دو نوع شاخص تفسیر بوده که طلاب باید به صورت مستمر به مطالعه این دو اثر بپردازند.

معاون آموزشی جامعه المصطفی ادامه داد: گام سوم تامل بیشتر پیرامون مفاهیم الهی بوده و طلاب در این مرحله باید آرام آرام در جهت عمل به این مفاهیم تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  جزایری با تاکید بر اهمیت مسابقات خطابه قرآن کریم برای طلاب جوان تصریح کرد: قطعا این مسابقات در هدایت طلاب و فرهنگ‌سازی مباحث قرآنی در بین طلاب موثر است.

وی ابراز کرد: قرآن کریم و آیات مبارکه آن باعث حیات و نورافشانی ظلمات بوده و برای من مکررا پیش آمده که در موقعیت‌های مختلف و در تنگناها و غربت‌ها مفاهیم قرآن کریم به مدد آمده است.

معاون آموزشی جامعه‌المصطفی یادآور شد: در روزهای سخت و لحظه هایی که افسردگی بر انسان غالب می‌شود، قرآن کریم می‌تواند به مدد انسان‌ها بیاید و شیرین ترین آن‌ها در ایام جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بوده که در آن شرایط سخت و دشوار و در پیچیدگی‌های ایام جنگ قرآن کریم به داد مردم ایران رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  جزایری در پاسخ به این گزاره که ارادت خود را نسبت به کلام الهی در قالب یک جمله بیان کنید، گفت: قرآن اقیانوسی است که ما قطره‌ای از آن را نیز برداشت نکرده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha