پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
افغانستان

حوزه/ علمای افغانستان با داشتن تعاملی متقابل با یکدیدگر و نیز با دولت می توانند نقشی سازنده در گذار سال‌های آتی افغانستان از جامعه ای جنگ زده به کشوری دموکراتیک ایفا کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از خبرهای مسرت بخشی که این روزها در حوزه افغانستان به گوش می رسد، مذاکره رئیس جمهور این کشور با علمای ولایت فراه است. اهمیت این رویداد زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم ولایت فراه به عنوان یک استان غربی، از قسمت غرب با ایران و از شمال با ولایت استراتژیک هرات و از جنوب با دیگر ولایت استرتژیک افغانستان یعنی نیمروز همسایه است و از نظر قومیتی نیز در حالت شکاف قومی- سیاسی قرار دارد؛ زیرا بر اساس تحقیقات مدرسه عالی نیروی دریایی ایالات متحده 50 درصد جمعیت فراه را پشتون ها 45 درصد آن را تاجیک ها و 5 درصد آن را اقوامی مانند هزاره ها، بلوچ ها و.. تشکیل می دهند.

با توجه به بروز نا امنی های متعدد در فراه به خصوص در ماه‌های اخیر مانند انفجار نهم مرداد امسال و کشف دو موتور سیکلت بمب گذاری شده؛ دیدارهایی از این دست با علمای دینی و تلاش برای جلب همکاری های آنها برای برقراری امنیت در این منطقه حساس می تواند بسیار مفید واقع شود و امنیت را به این بخش مهم از کشور افغانستان بازگرداند، زیرا جامعه افغانستان از جمله جوامع سنتی است که در آن مذهب و باورهای مذهبی بیشترین نقش را دارا هستند. پس علما با داشتن تعاملی متقابل با یکدیگر و نیز با دولت می توانند نقشی سازنده در گذار سال‌های آتی افغانستان از جامعه ای جنگ زده به کشوری دموکراتیک ایفا کنند.

در ابتدای این جلسه منشی عبدالحبیب از متنفذین ولایت فراه در ابتدای جلسه اشاره کرد: «حامی نظام افغانستان هستند و دفاع از آن را بر خویش واجب می دانند» این عضو برجسته ی فراه در ادامه افزود: «با برقراری صلح با عزت، افغلنستان به مرحله ی جدیدی داخل خواهد شد» رئیس جمهور افغانستان نیز با وقوف به این نکته در این جلسه اظهار داشت: «برای تأمین امنیت فراه اقدامات لازم صورت خواهد گرفت» وی ادامه داد: «برای بررسی مشکلات امنیتی فراه یک هیأت با صلاحیت به این ولایت اعزام خواهد کرد که در روشنیایی‌های یافته های آن تأمین امنیت بهتر صورت گیرد».

اشرف غنی احمد زی همچنین با اشاره به سیلاب های اخیر ولایت فراه خاطر نشان کرد که: «هدایت های لازم را برای جلوگیری از سیلاب های بعدی و حمایت از آسیب دیدگان در سیلاب های اخیر به مسئولین مربوطه داده است». با توجه به اقدامات موفقیت آمیز اخیر دولت، پلیس و نهادهای امنیتی افغانستان  بر ضد طالبان و سایر گروه‌های تروریستی احتمال این که چنین دیدارهایی موجبات موفقیت نهایی دولت در مبارزه با تروریسم را فراهم آورد و رسیدن به صلحی پایدار در کشور جنگ زده افغانستان را تضمین کند بسیار است.

 

علی رحمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha