پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید عباس حسینی پور ، معاون آموزش حوزه علمیه یزد

حوزه / حجت الاسلام سید عباس حسینی پور، معاون آموزش حوزه علمیه یزد به سیاست های اتخاذ شده در حوزه علمیه استان در ارتباط با نحوه پذیرش ورودی های جدید توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، ثبت نام حوزه‌های علمیه هر سال از بهمن ماه آغاز و افراد علاقه‌مند به تحصیل در مدارس علمیه و سربازی امام زمان (عج) اقدام به ثبت نام می‌کنند.

در این راستا سؤالات بسیاری در اذهان عمومی در خصوص مباحث مختلف به وجود می‌آید که نیاز به پاسخ به این سؤالات سبب شد تا با حجت الاسلام سید عباس حسینی پور، معاون آموزش حوزه علمیه یزد در مورد این مسائل به گفتگو بنشینیم.

تاریخ ثبت نام ورودی‌های جدید حوزه علمیه استان یزد از چه تاریخی شروع و تا چه زمانی ادامه دارد؟

مرحله اول ورودی‌های جدید سال تحصیلی 98 _ 99 حوزه علمیه استان یزد از تاریخ 24 بهمن ماه امسال آغاز و تا تاریخ 27 اسفند ماه ادامه دارد و مرحله دوم پذیرش نیز از تاریخ 17 فروردین ماه سال آینده آغاز و تا تاریخ 22 فروردین ماه ادامه دارد و در نهایت هم 30 فروردین آزمون ورودی حوزه علمیه یزد برگزار می‌شود.

سیاستی در حوزه علمیه استان یزد در ارتباط با جذب طلاب جدید اتخاذ شده است؟

بله، یکی از سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته برای استان یزد اتخاذ کردیم این بود که پذیرش طلاب در مقطع سیکل را با معدل بالای 18 قرار داده بودیم که امسال این معدل را 17 ملاک قرار دادیم، همچنین معدل دیپلم را 16 به بالا و معدل دانشگاه را 15 قرار دادیم که در این زمینه استثنائاتی را در نظر گرفتیم به این شکل که اگر شخصی علاقه به حضور در حوزه علمیه داشت و با استعلام از آموزش و پرورش متوجه شدیم که این شخص از نظر اخلاقی و رفتاری مشکلی نداشت ولی به دلایلی با افت تحصیلی در مراکز آموزشی روبه‌رو شده، وی را به کمیسیون آموزش حوزه علمیه استان ارجاع می‌دهیم تا درباره این شخص تصمیم گیری شود.

آیا افراد غیر بومی می‌توانند برای حضور در مدارس علمیه استان یزد ثبت نام کنند؟

با توجه به اینکه افراد غیر بومی برای رفت و آمد به محل زندگیشان با مشکلات بسیاری در طول سال مواجه می‌شوند و شاید این مسئله بر روی عملکرد تحصیلی آنها تاثیرگذار باشد، در دو سال گذشته تصمیم گرفتیم که فقط افراد بومی را برای ورود به حوزه علمیه استان یزد پذیرش کنیم و از قبول افراد غیر بومی معذوریم.

سیاست جذب افراد بومی آیا تاثیری در عملکرد طلاب داشته است؟

در طول این سال‌ها که این سیاست را برای استان یزد اتخاذ کردیم متوجه رشد تحصیلی طلاب در طول سال شدیم زیرا افراد در نزدیک‌تر به خانواده‌های خود هستند و همین مسئله می‌تواند در مسائل مختلف سبب آرامش خاطر فرد باشد که با خیالی آسوده‌تر بتواند به امر تحصیل بپردازد.

پس از انجام پذیرش چه مراحلی باید سپری شود تا فرد بتواند به عنوان طلبه مشغول به تحصیل شود؟

کسانی که در مرحله آزمون نمره خوبی را کسب کنند، از سوی حوزه علمیه جهت مصاحبه دعوت می‌شوند که پس از مصاحبه و جمع بندی لازم توسط کارشناسان، آن دسته از متقاضیانی که امتیاز لازم را داشته باشند برای دوره اختبار و تثبیت دعوت خواهند شد.

دوره اختبار و تثبیت دوره‌ای یک ماهه است که به دو برنامه تهذیبی و آموزشی اختصاص دارد که متقاضیان در مدت یک هفته با مبانی روحانیت و برنامه‌های حوزه‌های علمیه در تربیت طلاب آشنا می‌شوند و در سه هفته باقی مانده از این دوره برخی از دروس برای متقاضیان ارائه شده و در پایان دوره در آزمونی شرکت می‌کنند. در این ایام آزمایش‌های پزشکی به جهت اثبات سلامت متقاضیان و همچنین تحقیقات میدانی توسط امور صیانتی حوزه علمیه استان یزد درباره متقاضیان صورت می‌گیرد و کسانی که در تمام این مراحل موفق به کسب امتیازهای لازم شوند به عنوان طلبه رسمی شناخته شده و مراحل صدور کد تحصیلی آنها آغاز می‌شود.

در ارتباط با سطوح علمی حوزه‌های علمیه توضیحاتی ارائه می‌کنید؟

حوزه‌های علمیه از 4 سطح علمی تشکیل شده است که سطح یک حوزه که شش سال تحصیلی ادامه دارد متشکل از ادبیات عرب، منطق، آشنایی مختصر با فقه، اصول، کلام و مباحث تفسیری حدیثی است و طلاب با گذراندن این دوره و موفقیت در آزمون‌های کتبی و شفاهی مشروط به اخذ معدل بالای 14، مدرک علمی سطح یک برای آنها صادر می‌شود.

اما سطح دو حوزه سه سال تحصیلی به طول می‌انجامد که طلاب در این مدت فقه و اصول استدلالی را فراگرفته و به مباحث فلسفه، تفسیر، حدیث می‌پردازند و پس از موفقیت در آزمون‌های کتبی و شفاهی با معدل بالای 14، موفق به دریافت مدرک سطح 2 حوزه می‌شوند.

طلاب در سطح سه با حضور یک ‌ساله در دروس و شرکت در آزمون‌های کتبی و شفاهی و اخذ معدل بالای 14، اجازه پیدا می‌کنند تا پایان نامه خود را در یکی از موضوعات فقهی، اصولی، تفسیری، تاریخی، کلامی و ... ارائه دهند و کسانی که بتوانند به خوبی از پایان نامه خود دفاع کنند، موفق به اخذ مدرک سطح 3 می‌شوند.

در سطح 4 حوزه، طلاب پس از گذراندن دروس سطح خود به درس خارج راه پیدا می‌کنند و کسانی که 4 سال در درس خارج حضور داشته باشند و بتوانند تقریرات خود را به معاونت آموزش ارائه دهند و در 4 مصاحبه علمی فقه و اصول نمره قبولی کسب کنند پس از ارائه و دفاع از پایان نامه خود، موفق به دریافت مدرک سطح 4 حوزه می‌شوند.

آیا در حال حاضر در استان یزد رشته‌های تخصصی دایر است؟ یا طلاب باید برای فراگیری آن به قم اعزام شوند؟

هم اکنون در استان یزد رشته‌های تخصصی تفسیر و علوم قرآنی سطح دو و سه، مهدویت سطح سه، مشاوره سطح سه، حقوق و قضای اسلامی سطح دو و کلام امامیه سطح سه دایر است و نیازی نیست که طلاب به قم اعزام شوند تا این علوم را فراگیرند.

آیا طلاب علوم دینی می‌توانند در دانشگاه‌ها هم ادامه تحصیل دهند؟

بله این کار امکان پذیر است، عده‌ای گمان می‌کنند با مدارک حوزوی نمی‌توان وارد دانشگاه شد لذا به متقاضیان سیکل توصیه می‌کنند دیپلم بگیرند تا اگر بعدها خواستند به دانشگاه بروند مشکلی نداشته باشند که این توصیه اشتباهی است.

طلاب علوم دینی با مدرک سطح 2 حوزه‌های علمیه می‌توانند جهت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد تمام مراکز دانشگاهی شرکت کنند و دارندگان مدرک 3 حوزه‌های علمیه می‌توانند جهت شرکت در آزمون دکتری مراکز آموزش عالی ثبت نام کنند.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha