پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارشناس پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان:

حوزه/خانم قوانلو، افکار جاهلی را یكى از عوامل بسیار مؤثر انتقال خرافات از نسلى به نسل دیگر دانست و گفت: متأسفانه این طرز فكر جاهلى هنوز در میان بسیارى از افراد و ملت ها حكومت مى‏ كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از گرگان، نشست علمی-پژوهشی با موضوع "تاریخچه چهارشنبه سوری و دیدگاه اسلام درباره آن" با حضور طلاب مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان برگزار شد.

خانم قوانلو در این نشست بیان کرد: یکی از مراسم باستانی که از گذشته تا کنون در نزدیکی عیدنوروز برگزار می شد، آتش افروزی های شب چهارشنبه آخر سال است، زیرا اعتقاد بر این بود که آتش، مظهر فروغ ایزدی و مقدس ترین و نخستین عنصر از عناصر چهارگانه طبیعت است و به پاسِ آن جشن های ویژه­ ای مانند آذر جشن، آبان جشن یا جشن سده برگزار می شد.

وی در خصوص موضع قرآن کریم در مورد آیین های باستانی، اذعان کرد: از نظر قرآن کریم اگر سنت، عقیده و رفتاری که به ارث رسیده، دارای دلیل عقلی یا نقلی معتبر باشد تبعیت از آن صحیح است و اگر این گونه نبود پیروی از آن مصداق پیروی کورکورانه است که هر انسان عاقلی خود و دیگران را از آن برحذر می دارد.

کارشناس پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان ادامه داد: قرآن مجید در موارد بسیارى، پیروى و تعصب كوركورانه از نیاكان را شدیدا مذمت كرده و این منطق را كه انسان مقلدانه و نسنجیده از پدران خود تبعیت كند كاملا مردود می داند.

قوانلو، افکار جاهلی را یكى از عوامل بسیار مؤثر انتقال خرافات از نسلى به نسل دیگر دانست و بیان کرد: متأسفانه این طرز فكر جاهلى هنوز در میان بسیارى از افراد و ملت ها حكومت مى‏ كند كه یك سری آداب و سنن خرافى را به عنوان این كه «آثار پیشینیان» است، بدون دلیل مى‏ پذیرند و آن را در لفافه‏ هاى فریبنده ‏اى همچون حفظ ملیت، فرهنگ باستانی و غیره مى‏ پوشانند.

وی با تأکید بر این که مانعى در تحلیل و بررسی آداب و سنن گذشتگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: می­ توان آنچه را که با «عقل» و «نقل» سازگار است با نهایت احترام حفظ کرد و به ترویج آن پرداخت و از ترویج خرافات و موهومات بى اساس جلوگیری کرد.

کارشناس پژوهش مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان با بیان این که اسلام با شادی انسان ها مخالف نیست، اما برای حفظ سلامت و کرامت آنها و جامعه، قیودی را در نظر گرفته است، اذعان کرد: در فرهنگ غنی اسلام، تفریحات سالم برای بازپروری و نشاط در کار، رغبت و رشد در تمام جهات زندگی یک ضرورت عنوان شده و مورد تأکید و تأیید ائمه معصومین علیهم السلام نیز قرار گرفته است.

قوانلو در پایان به بیان دیدگاه فقه و مراجع عظام درباره چهارشنبه سوری پرداخت و اظهار کرد: از نظر فقهی اعمالی که موجب وحشت و ترس مردم یا سبب خسارت و جراحت شود، لازم الاجتناب و خلاف شرع است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha