سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نشست نفتی مخفیانه پامپئو علیه ایران لو رفت

منابع آگاه اعلام کردند وزیر امور خارجه آمریکا با روسای شرکت‌های بزرگ نفتی جهان پشت درهای بسته دیدار می‌کند تا آنها را برای عرضه بیشتر نفت به بازارهای آسیایی و گرفتن مشتریان ایران ترغیب کند.این منبع آگاه اعلام کرد: پمپئو در نظر دارد در این بحث درباره چگونگی غالب شدن انرژی آمریکا در بازارهای جهانی بحث کند، اما عمده بحث‌ها روی آسیا و همچنین منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که آمریکا تحریم‌های جدیدی را در سال گذشته به این کشور اعمال کرد. همچنین قرار است درباره تقویت پیمان‌ها و قراردادها با کشورهای منطقه خاورمیانه بحث شود. مکان و زمان نشست هنوز روشن نیست.پمپئو قرار است در گردهمایی بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز در آمریکا صحبت کند. وی برنامه‌ریزی کرده که با کارمندان وزارت امور خارجه هم دیداری داشته باشد.رؤسای شرکت‌های بزرگ از جمله شورون، توتال، رویال داچ‌شل، کنکوفیلیپس، و اکسیدنتال پترولیوم، برای جلسه پشت درهای بسته با پمپئو دعوت شده‌اند. قرار است تعدادی از نمایندگان این شرکت‌ها پیش از آن در گراویکس سخنرانی داشته باشند.شرکت‌های اکسیدنت‌تال و شورون، از اظهارنظر در این باره خودداری کردند و دیگر شرکت‌ها در این باره پاسخی ارائه ندادند.بر اساس اعلام دو منبع آگاه قرار است پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پشت درهای بسته با ترامپ درباره طرح MESA مرتبط با همپیمانان اصلی در منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کند.در حال حاضر آمریکا با تولید بیش از 12 میلیون بشکه نفت در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان و همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات فرآوری شده نظیر سوخت دیزل و گازوئیل است. آمریکا فروش نفت خام و گاز مایع را به مشتریان آسیایی از جمله چین بیشتر کرده است.

 

ترامپ تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه ایران را امضاء کرد

دونالد ترامپ  با صدور بیانیه‌ای دستور دارد که «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران از تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) به‌مدت یک سال دیگر تمدید شود.رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه، ایران را تهدیدی جدی آمریکا خوانده و خاطرنشان کرده است که وضعیت اضطراری ملی علیه ایران برای اولین بار در تاریخ ۱۵ مارس سال ۱۹۹۵ (۲۴ اسفند ۱۳۷۴) به فرمان رئیس‌جمهور وقت آمریکا [بیل کلینتون] اعلام شده و پس از آن رؤسای جمهور مختلف آمریکا بارها این وضعیت اضطراری ملی را تمدید کرده‌اند.ترامپ همچنین در بیانیه خود با اشاره به این نکته که در ماه می سال ۱۹۹۵ (اردیبهشت ۱۳۷۴) رئیس‌جمهور کلینتون تحریم‌های تازه‌ای برای مقابله با تهدیدهای ایران [به زعم وی] وضع کرده، مدعی شده است که تصمیم وی در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) برای خروج از برجام و برقراری مجدد تحریم‌های یکجانبه گذشته علیه ایران نیز در راستای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران بوده است که به گفته وی تهدیدی فوق‌العاده جدی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا به شمار می‌روند.

 

نامه برجامی ژنرال ها به کاخ سفید رسید

پنجاه ژنرال و دیپلمات پیشین آمریکایی در نامه‌ای خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بازگشت مجدد این کشور به توافق هسته‌ای با ایران و لغو تحریم‌ها را خواستار شدند.در این توصیه نامه نام افرادی چون ژنرال «استفان چنی»، ژنرال «مایکل فرانکن» سرلشکر «دیوید زابکی» و «ادوارد والکر»، «ادوارد مارکس» و «پاتریک کندی» جملگی از دیپلمات‌های سابق آمریکا مشاهده می‌شود. ایران در حال اجرای تعهداتش بر اساس توافق هسته‌ای‌ است. این مورد در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و با وجود خروج آمریکا از این توافق و باز اعمال تحریم‌های اقتصادی، اشاره شده است. تداوم پایبندی ایران به توافقنامه نیز نشان دهنده تعهد دولت ایران به توافق است.تحت مقرات برجام، ایران در زمینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای لازم برای تولید یک بمب اتمی فعالیت نمی‌کند و تحت نظارت بی‌سابقه بین‌المللی قرار دارد.متحدان اروپایی ما متعهد به این توافق هستند. در بیانیه اخیر، اتحادیه اروپا تعهد قاطعانه خود در زمینه توافق هسته‌ای و تداوم حمایت از آن که از دید آنها عامل مهمی در زمینه ساز و کار منع گسترش سلاح‌های اتمی در جهان و دستیابی به دیپلماسی چند جانبه است را بیان کرد.ورود مجدد به توافق هسته‌ای به ایجاد یک راهبرد ملی گسترده تر آمریکا برای خاورمیانه کمک خواهد کرد. ما فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم را محکوم می‌کنیم، زیرا آنها تهدیدی علیه آمریکا و منطقه هستند.باید یادآوری کنیم که توافق اولیه تلاش راهبردی و بلند مدت و بر یک هدف متمرکز بود: جلوگیری از برنامه ساخت سلاح اتمی از سوی ایران.

 

هشدار‌های همتی خانه تکانی ارزی را خنثی کرد

مشاهده بازار ارز امروز نشان می‌دهد که این بازار قصد حرف شنوی از گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی برای واقعی شدن نرخ دلار را دارد. همین چند شب گذشته بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با قطعیت از کاهش نرخ دلار در بازار آزاد خبر داد. البته می‌توان گفت که  بازار ارز هم با فرا رسیدن سال نو اقدام به خانه تکانی و دور ریختن دلالان و سوءاستفاده‌کنندگان ارزی کرده و کاهش نرخ بیانگر این تصمیم است.رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: قیمت ارز از کانال ۱۳ هزار تومان بر می‌گردد و معتقدم نرخ‌هایی که وجود دارد واقعی نیست و از ابتدا هم گفتم برای ارز نرخ تعیین نمی‌کنم.همتی درباره افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر بیان کرد: تقاضای فصلی،  خبر‌های منفی و جوسازی‌های برخی افراد موجب افزایش قیمت ارز شده است. در این میان هم برخی اظهارات نمایندگان مجلس، همکارانم در دولت و برخی کارشناسان اقتصادی تأثیر خود را بر این بازار گذاشت. نرخ‌ دلار  در این لحظه از روز، وارد کانال ۱۲ هزار تومان شده است و هر دلار در بازار آزاد ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود این کاهش، نرخ یورو را هم تحت تأثیر قرار داده و منجر شده است تا با کاهش ۱۰۰ تومانی به ۱۴ هزار ۸۰۰ تومان برسد. صرافی ملی هم با اندکی تغییر دلار را در کانال ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان و یورو را ۱۴ و ۸۵۰ تومان به فروش می‌رساند. فاکتور دیگری که منجر به کاهش اعتماد مردم برای خرید از دلالان شده  ممنوعیت فروش ارز در فضای مجازی است که بانک مرکزی دستور آن را صادر کرده است، جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده در فروش اسعار، نتیجه خوب خود را در بازار ارز و همچنین بازارهای دیگر نشان می‌دهد، امیدواریم مسئولان روند نظارتی خود را به جدیت تمام پیگیری کنند.

 

سفارتخانه‌اروپایی در تهران مورد سوء قصد واقع شد

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی تهران بزرگ از تیراندازی به کارمند یکی از سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی خبر داد.سرهنگ بابک نمک شناس، رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در توضیح این خبر گفت: ساعت ۱۶:۴۵ روز جاری از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ خبر تیراندازی در خیابان دولت به کلانتری ۱۲۴ قلهک اعلام شد.با حضور ماموران در محل و تایید خبر اولیه مشخص شد سرنشین ۲۰۶ مردی میانسال است که از ناحیه قفسه سینه مورد هدف گلوله سرنشینان یک موتورسیکلت قرار گرفته است که در حال حاضر تحت اقدامات درمانی در بیمارستان قرار گرفته است.در همان تحقیقات اولیه مشخص شد که فرد مجروح، کارمند ایرانی شاغل در سفارتخانه های یکی از کشورهای اروپایی است که خوشبختانه وضعیت جسمانی ایشان مساعد اعلام شده و شلیک انجام شده نیز به وسیله یک اسلحه بادی صورت گرفته است.بررسی های اولیه پلیس نشان می دهد موضوع بر اثر اختلافات شخصی بوده و انگیزه خاصی ندارد.

 

سلطان قاچاق کتاب دستگیر شد

یکی از اعضای کارگروه صیانت از حقوق ناشران با اعلام این خبر گفت: "ع. خانزاده" متهم اصلی در پرونده انتشار غیرقانونی و قاچاق کتابهای ناشران که در شش ماه گذشته متواری بوده است به کمک نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.وی افزود: این فرد به همراه فرزندان خود، بزرگترین شبکه تولید و توزیع کتاب به صورت قاچاق در تهران و حتی کشور را در کنترل خود داشت.به گفته وی در بسیاری از انبارهای کتابهای قاچاق کشف شده در ماه‌های اخیر رد پای ابن شخص دیده می شده است و مدت زیادی برای دستگیری وی زمان صرف شده است.یادآوری می‌شود در جریان بازدید جمعی از اهالی رسانه از انبارهای کتابهای قاچاق کشف شده توسط کارگروه صیانت از حقوق ناشران از این فرد به عنوان متهم اصلی در دست تعقیب قاچاق کتاب یاد شده بود.

 

رژیم صهیونیستی از نشان «ذوالفقار» سردار هم نگذشت

اقدام رهبر انقلاب اسلامی در اعطای نشان ذوالفقار به سردار سرلشکر «قاسم سلیمانی» به شدت موجب خشم رژیم صهیونیستی شده است.وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار تصویری دستکاری شده از سردار سلیمانی، به اعطای نشان ذوالفقار به وی واکنش نشان داد.این در حالی است که روز گذشته حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سردار سرلشکر سلیمانی فرمودند: مجاهدت در راه خدا با این پاداش‌های دنیایی قابل جبران نیست.اقدامات سپاه قدس ایران به فرماندهی سردار سلیمانی در کمک به محور مقاومت در منطقه به دلیل آنکه موجب شکست توطئه‌های عبری-عربی-آمریکایی شده به شدت موجب خشم کشورهای مرتجع منطقه، رژیم صهیونیستی و آمریکا شده است.

 

آمریکا بودجه علیه تهران را تازه کرد

وزارت خارجه آمریکا در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۲۰۲۰، علاوه بر منابعی که سال‌های پیش هم به ایران تخصیص می‌یافت، صندوق تازه‌ای تعریف کرده که هدف از آن مقابله با ایران و پیشبرد مذاکرات سازش اعلام شده است.«جان سالیوان» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا ضمن تشریح بودجه این وزارتخانه برای سال مالی ۲۰۲۰، بر لزوم آمادگی واشنگتن برای مقابله با اقدامات ایران تاکید کرد و از تشکیل یک صندوق ویژه در این ارتباط خبر داد.سالیوان در این مورد گفت: «بودجه درخواستی ما برای سال مالی ۲۰۲۰ شامل یک "صندوق پیشرفت دیپلماتیک" می‌شود تا ما بتوانیم به طور موثری به فرصت‌های برآمده از پیشرفت دیپلماتیک و صلح و همچنین نیازهای در حال ظهور در زمینه مقابله با ایران پاسخ دهیم».وی در این مورد توضیح بیشتری نداد، اما در متن ۱۵۰ صفحه‌ای منتشر شده دفتر بودجه کاخ سفید، توضیحاتی درباره «صندوق پیشرفت دیپلماتیک» ارائه شده که نشان می‌دهد این صندوق صرفا مربوط به ایران نیست و بیشتر منبعی برای حمایت از طرح سازش در فلسطین اشغالی است.در سند منتشر شده کاخ سفید در مورد مبلغ اختصاص یافته به این صندوق به جزئیاتی اشاره نشده، اما در لایحه بودجه پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور عنوان شده است که این صندوق ۱۷۵ میلیون دلار موجودی خواهد داشت. این سند همچنین نشان می‌دهد که صندوق فوق تازه‌تأسیس است و در بودجه سال ۲۰۱۹ وجود نداشته است. در مقابل، میزان بودجه درخواستی وزارت خارجه آمریکا برای منطقه نوار غزه و کرانه باختری، که امسال ۲۱۵ میلیون دلار بوده، برای سال آینده به صفر رسیده است.

 

سیل تبریکات نشان ذوالفقار از رهبر انقلاب به سردار قدس سرازیر شد

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، فرماندهی معظم کل قوا به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان ذوالفقار اهدا کردند.نشان ذوالفقار از جمله نشان‌های عالی نظامی است که به پاس رشادت‌ها و موفقیت در فرماندهی از سوی فرمانده معظم کل قوا اعطا می‌شود.سرلشکر قاسم سلیمانی اولین فرماندهی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفتخر به دریافت این نشان شده است.سردار سلیمانی پیش از این نیز به واسطه فرماندهی لشکر 41 ثارالله در سال‌های دفاع مقدس، سه نشان فتح دریافت کرده بود.افرادی همچون رئیس ارتش،رئیس نیروهای مسلح،ریاست قوای مقننه و قضائیه و همرزمان ایشان به سردار این افتخار را تبریک گفتند.

 

تفحص دو سند جنگی را کشف کرد

در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدا در منطقه زُرباطیه عراق توسط اعضای کمیته جستجوی مفقودین، دو سند با ارزش به دست آمده که این اسناد می‌تواند حامل دو پیام مهم باشد.سرتیپ پاسدار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین، نوشته‌ای درباره تفحص پیکرهای مطهر شهدا در منطقه زرباطیه با عنوان «روزنامه قادسیه صدام و پلاکارد پیروزی انقلاب اسلامی (یوم الله ۲۲ بهمن)» را به نگارش درآورده است که در ادامه می‌آید:در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدا در منطقه زُرباطیه عراق توسط اعضای کمیته جستجوی مفقودین، دو سند با ارزش به دست آمده است. این اسناد می‌تواند حامل دو پیام مهم باشد که برای این روزهای ما بسیار جالب و عبرت آموز است.سند اول بخشی از روزنامه‌ی قادسیه رژیم بعثی صدامی است که تیتر آن در حقیقت به این مطلب اشاره دارد که رئیس‌جمهور صدام، نامه دست‌نویس برادرش حسنی مبارک را دریافت کرد و همچنین تبریک و تهنیت رئیس جمهور و ملت مصر به رهبر وقت عراق – صدام- به مناسبت پیروزی‌های نیروهای شجاع عراق و با تاکید دوباره رهبر عراق (صدام) بر تحکیم رشته‌های وحدت عربی برای مقابله با چالش‌های پیش روی امت است.در ادامه تیتر این روزنامه اشاره می‌شود به دیدار رئیس‌جمهور با شرکت‌کنندگان در یازدهمین شورای وزرای ورزش و جوانان عرب که در استمرار آن می‌نویسد: «شعار همه ما، عقب‌نشینی، هرگز و پیش به سوی نابودی دشمن متجاوز»نکته دیگر در این روزنامه وجود دارد که اشاره به این جمله می‌کند: «اگر ایران اصرار به ادامه حرکت در مسیر شرّ داشته باشد چیزی جز شکست‌های بیشتر به دست نخواهد آورد» در ادامه این روزنامه تحلیل می‌کند که: «پایگاه فکری حاکمان ایران در مقابل پایگاه فکری اعراب شکست خورده است».در این جا لازم است بر روی جمله آخر کمی تأمل و توقف نموده و این جمله را با سند دوم - به دست آمده در عملیات تفحص شهدا –مقایسه کنیم. این دو سند، درس مهمِ این روزهای ماست که از صحنه‌ی عملیات تفحص پیکرهای مطهر شهدا گرفتیم این اسناد نشان می‌دهد که حتی خاک‌هایی که پیکرهای مطهر شهدا در آنجا قرار گرفته هنوز با ما حرف میزند و حامل پیام‌های مهمی است. اسنادی که از دل این خاک و خل‌ها بیرون می‌آید، برای امروز ما پیام دارد و نکته‌ی حائز اهمیت این است که این دو اثر، با هم از زیر خاک پیدا شده‌اند.

 

مومیایی کوروش در فضای مجازی تکذیب شد

تصاویری در فضای مجازی منتشر شد، حاوی کشف مومیایی که آن را متعلق به جنازه کوروش کبیر دانسته است.در توضیحات منتشر شده زیر این تصاویر آمده است که این مومیایی شب گذشته در نزدیکی پاسارگاد کشف شده است.محمد نصیری حقیقت مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاسارگاد گفت: موضوع کشف جنازه مومیایی در شهرستان پاسارگاد منتسب به کوروش کبیرکذب است و صحت ندارد.در بخش از لباسی که شکلی زره مانند دارد و بر تن این مومیایی است خطوطی شبیه به خط میخی دیده می‌شود.کوروش، بنیان‌گذار و نخستین شاه هخامنشی بود که به مدت سی سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد.کوروش در استوانه خود که در بابل کشف شده، خودش را فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نواده چیش پیش، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است معرفی می‌کندبه گفته هرودوت، کوروش نسب شاهانه داشته است و به‌جز کتسیاس، دیگر نویسندگان یونانی، ماندانا دختر آستیاگ را مادر کوروش دانسته‌اند و گزارش داده‌اند که کوروش حاصل ازدواج کمبوجیه یکم و ماندانا بوده‌است.آرامگاه وی در پاسارگاد در حدود ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز است.

 

مجلس وزارت مخلوع را تصویب کرد

به نقل از منابع موثق در مجلس، طرح تشکیل وزارت بازرگانی که بارها مورد مخالفت مجلس و مراکز تحقیقاتی قرار گرفته بود، این بار و پس از مدتها لابی سنگین دولت در کمیسیون اجتماعی تصویب شد.برخی از کارشناسان در حوزه تولید و کشاورزی با این امر مخالفند و بارها مخالفت خود را اعلام کرده اند. همچنان که این امر نوعی بازگشت به عقب و بزرگتر کردن دولت است.

 

جلسه دستمزدی شورای عالی کار بدون نتیجه تمام شد

در نهایت بعد از چندین ساعت چانه زنی میان شرکای اجتماعی جلسه شورای عالی کار به اتمام رسید وادامه مذاکرات به جلسه بعدی موکول شد. دویست و هشتاد و یکمین شورایعالی‌کار ازساعت15  امروز سه شنبه21اسفندماه 97 با موضوع«تعیین دستمزد کارگران» با حضور وزیر کار و شرکای اجتماعی و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شد.حق مسکن کارگران در نشست اول بهمن ماه شورای عالی کار به 100 هزار تومان افزایش یافت. که اعمال آن در فیش‌های حقوقی منوط به زمان تصویب در هیأت وزیران است.در نهایت بعد از چندین ساعت چانه زنی میان شرکای اجتماعی جلسه شورای عالی کار به اتمام رسید و ادامه مذاکرات به جلسه بعدی موکول شد.شورا هیچ گونه تصمیمی در خصوص افزایش مزد نگرفت. تعیین دستمزد 98 کارگران به جلسه آتی شورای عالی کار موکول شد.

 

ستاد تنظیم بازار پیچ گرانی را تنظیم کرد

با تصمیم ستاد تنظیم بازار، مقرر شد با هدف کاهش قیمت اقلام مورد نیاز، نمایشگاه‌های فروش بهاره در سراسر کشور، با صلاحدید ستادهای تنظیم بازار استانی فعالیت کنند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصناف نیز فروش فوق‌العاده را در دستور کار قرار دهند.همچنین تأمین و توزیع کالاهای اساسی کنار اجرای طرح تنظیم بازار میوه و مرکبات در حال پیگیری و اجراست.ستاد تنظیم بازار با هدف پیشگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، طرح تشدید بازرسی و نظارت ویژه با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، بازرسی اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها را اجرا می‌کند.بر اساس راهبردهای ستاد، مقرر شد اطلاع‌رسانی به‌موقع و شفاف از وضعیت بازار به کارگروه ملی تنظیم بازار و وزارتخانه‌های ذی‌ربط منتقل شود. همچنین مصوب شد، با هدف حفظ آرامش بازار، با پدیده قاچاق به‌ویژه قاچاق کالاهای اساسی و ضروری در استان‌های مرزی مقابله شود.

 

زور ایران به تومورهای سرطانی رسید

دقیق‌ترین فناوری رادیوتراپی روز دنیا برای درمان موفق تومورهای مختلف سرطانی، در یکی از بیمارستان های تهران مورد بهره برداری قرار گرفت. میراحمد موسوی زاده متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، گفت: اکنون نسل هفتم فناوری دیجیتال در شتاب دهنده‌های پزشکی با قابلیت تصویربرداری از توده سرطانی و بافت‌های پیرامون آن همزمان با پرتو درمانی هدفمند و تعدیل شده در کشور برقرار شده است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های نوین، روش درمانی "آرک تراپی با حجم تعدیل شده یا در اصطلاح VMAT" را ابداع و معرفی کرده است.موسوی زاده افزود: با بهره گیری از جدیدترین دستگاه‌های شتاب دهنده پزشکی روز دنیا، علاوه بر تکنیک‌های درمانی پیشرفته (۳DCTR، IMRT و IGRT) اکنون همگام با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان، از روش (VMAT) به عنوان آخرین متد درمانی سرطان‌های سینه، پروستات، دستگاه گوارش و به ویژه تومورهای سر و گردن، با موفقیت بسیار بالا در این مرکز درمانی استفاده می‌شود.این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، گفت: ایران پس از ترکیه و امارات، سومین کشور دارای این فناوری بالا در منطقه خاورمیانه است که موجب می‌شود بیماران سرطانی از این پس برای درمان به خارج از کشور سفر نکرده و هزینه‌های کمرشکن را نیز پرداخت نکنند.پرتودرمانی یا در اصطلاح رادیوتراپی، نوعی درمان اختصاصی و متداول سرطان است که طی آن از نوعی پرتو پرانرژی با دز بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از گسترش آن استفاده می‌شود.

 

وزیر دست توسکا را از جیب صداوسیما قطع کرد

شفاف‌سازی مقوله‌ای است که از ابتدای دولت دوازدهم سرلوحه کار وزارت ارتباطات قرار گرفت. آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب‌وکارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و باید خاتمه یابد. محمدجواد آذری جهرمی در ادامه گفت که این قرارداد باید خاتمه یابد و تصریح کرد که در مورد حق‌الناس کوتاه نمی‌آید.ماجرای قراردادهای تجاری شرکت توسکا با صدا و سیما هفته گذشته در همایش فضای مجازی نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. شریف‌خانی به اعتراضات دیگری که در این حوزه مطرح شد و به این‌که نماینده بازرگانی صداوسیما دیگر در این بخش نقشی ندارد و همه‌ چیز باید از کانال شرکت مورد سؤال پیگیری شود، پاسخ خاصی نداد. اعتراض دانشجویان حاضر در جمع به این بود که شرکت‌ها و اپراتورها در حال خفه کردن استارتاپ‌های محتوایی و اقتصادی هستند.

 

آمریکا تیر ضد ایرانی را در تاریکی انزوا پرتاب کرد

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در حالی که کشورش مورد انتقاد طرف های اروپایی برای خروج از برجام واقع شده بود، به ادعای ساختگی بمب گذاری در اروپا آویزان شد تا شاید بتواند انزوای روشن خود را در شورای امنیت بپوشاند.کوهن به مساله ایران هم اشاره کرد و همسو با جریان سازی ضد ایرانی کاخ سفید گفت در خود قاره اروپا از اتحادیه برای تلاش و موفقیت در مبارزه با تروریسم، از جمله تحریم هایی که در ماه ژانویه علیه سرویس اطلاعاتی ایران و مقامات ایرانی که به ادعای او در حال برنامه ریزی برای انفجارهای تروریستی در قلب اروپا بودند، قدردانی می کند. وی افزود اقدامات اتحادیه اروپا یک سیگنال قوی را برای آنچه که او نخستین حامی تروریسم نامید، ارسال می کند که نسبت به تهدید علیه شهروندان خود بیخیال نیست.نماینده آمریکا در حالی به یک مساله اثبات نشده اشاره می کند که در همین نشست، فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمریکا را به دلیل رفتارهای یکجانبه گرایانه مورد نکوهش قرار داد و بار دیگر تاکید کرد که تحریم های هسته ای ایران باید برداشته شود.وی تاکید کرد که لغو تحریم ها اساس توافق هسته ای ایران است و آنها برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی ناشی از برداشته شدن تحریم ها، تلاش می کنند.علاوه بر اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه هم در این نشست به صراحت از برجام حمایت کردند.

 

قوه قضائیه بازداشتهای بدون دقت را توئیت کرد

رئیس قوه قضائیه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر از بازداشت بدون دقت افراد انتقاد کرد و نوشت: این گونه نباشد که افرادی بازداشت شوند و بعد مشخص شود، نباید بازداشت می شدند. حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در قضیه بازداشت ها باید از ابتدا با دقت برخورد شود و این گونه نباشد که افرادی بازداشت شوند و بعد مشخص شود، نباید بازداشت می شدند.»رئیس قوه قضائیه همچنین نوشته است: تعیین زمان دور برای رسیدگی به پرونده های مردم قابل قبول نیست و این مساله باید اصلاح شود.»سید ابراهیم رئیسی هفته گذشته با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب شد. او پیش از این تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشت. پیش از رئیسی، آیت الله صادق آملی لاریجانی حدود 10 سال ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت.

 

دولت برای کلیپ جنجالی عذرخواهی کرد

عصر دیروز کلیپی در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد که حاوی مطالب عجیبی پیرامون دیدار احتمالی روحانی و آیت الله سیستانی بود که پس از مدتی از کانال و سایت این پایگاه حذف شد.به علت سهل‌انگاری و اشتباه سهوی همکاران، ویدیو کلیپی در کانال پاد منتشر شد که حاوی ترجمه بخش هایی از یک تحلیل نادرست بود.تحریریه پایگاه اطلاع رسانی دولت ضمن پوزش از کلیه مخاطبان؛ دقایقی بعد از انتشار، کلیپ مذکور را از خروجی‌های خود حذف کرد.

 

آیت الله رئیسی در معارفه خط قرمزها را قیچی کرد

ساعاتی پس از معارفه رسمی رئیس قوه قضائیه، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی اولین جلسه کاری را با فراخواندن رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های کل کشور تشکیل داد و در این جلسه که به مدت دو ساعت و نیم ادامه یافت، رئیس دستگاه قضا با تشریح اولویت‌های این قوه، از آغاز یک دوره جدید کار و تلاش شبانه‌روزی برای حل مسائل مردم در بخش قضایی خبر داد. رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به مسئله فساد اشاره کرد و گفت: امروز مسئله مبارزه با فساد، خواست جدی و عمومی مردم است و بخش‌های نظارتی قوه قضاییه موظفند ساز و کارهایی را در نظر بگیرند که سلامت دستگاه قضایی تضمین شود.وی با بیان اینکه در برخورد با فساد خط قرمزی وجود ندارد، گفت: تنها خط قرمز در این خصوص، بی‌استناد سخن گفتن و بی‌استناد عمل کردن، است. من در دوره ریاست سازمان بازرسی کل کشور نیز تأکید داشتم که در پیگیری و نظارت بر عملکرد سازمان‌ها هیچ جا تابلو ورود ممنوع وجود ندارد؛ فقط نباید حرف یا عمل ما غیرمستند باشد، چرا که ما در جایگاه قضاوت قرار داریم و باید کاملاً مستند سخن بگوییم و عمل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha