جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ لازم است مجموعه‌ای از موضوعات جدید در حوزه وقف از سوی اداره کل اوقاف قم به حوزه‌های علمیه ارائه شود و پاسخ‌ها را نیز در قالب مجموعه‌ای کاربردی در اختیار سایر استان‌ها قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف قم، اظهار کرد: امیدواریم همانطور که در دوران مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری در سازمان تبلیغات، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بودیم، در اداره کل اوقاف هم این روند ادامه یابد.

وی افزود: از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم این انتظار را داریم که نیازهای علمی و فقهی خود به ویژه در زمینه فروعات و موضوعات جدید، از حوزه علمیه مطالبه کند زیرا عقیده داریم نیازمند بررسی‌های جدید حتی در زمینه موضوعات گذشته هستیم و مباحث جدید هم اینگونه هستند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقف دارای آثار دنیوی و اخروی فراوانی است گفت: این برکات باید از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و نیز همایش‌های عمومی، در سطح جامعه اطلاع‌رسانی شود.

وی ادامه داد: لازم است مجموعه‌ای از موضوعات جدید در حوزه وقف از سوی اداره کل اوقاف قم به حوزه‌های علمیه ارائه شود و پاسخ‌ها را نیز در قالب مجموعه‌ای کاربردی در اختیار سایر استان‌ها قرار دهد.

 آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر احیای موقوفات خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد املاک وقفی فراوانی وجود دارند که هنوز احیا نشده‌اند و اگر این امر صورت بگیرد، می‌توان از عواید آنها در راستای رفع نیازهای جامعه استفاده کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: شناسایی موقوفات در اقصی نقاط کشور و سپس تلاش برای احیای آنها، مهمترین وظیفه سازمان اوقاف است.

وی با اشاره به موقوفات حوزوی و دانشگاهی گفت: بسیاری از مهمترین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی بر پایه وقف راه‌اندازی و مدیریت می‌شوند بنابراین ما نیز باید اینگونه موقوفات را احیا کنیم تا شاهد توسعه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز دانش‌بنیان و نیز حمایت از پژوهشگران و محققان و نشر کتب مفید باشیم.

 آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: منظور از احیای موقوفات حوزوی، تنها پرداخت شهریه به طلاب و ساخت مدارس جدید نیست بلکه می‌توان از عواید این املاک وقفی برای توسعه علم و دانش و نیز نشر کتاب‌های دینی استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه قم احیای مسئله وقف را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: در دوران پهلوی، موقوفات ملک شخصی درباریان بودند و هر طور که آنها مایل بودند مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: گفته می‌شد در دوران شاه حتی نذورات مردمی در آستان مقدس امام رضا(ع) و امامزادگان توسط نماینده دربار جمع‌آوری می‌شد و معلوم نبود صرف چه کاری می‌شود ولی در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موقوفات و نذورات در مسیر صحیح خود قرار گرفته‌اند البته نیازمند افزایش اعتماد عمومی در سطح جامعه نسبت به مسئله وقف هستیم.

 آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه اقدامات سازمان اوقاف سبب ارتقا اعتماد عمومی شده است خاطرنشان کرد: البته لازم است همچنان در این زمینه گام بردارید و مردم با با خیال راحت موقوفات خود را به سازمان اوقاف بسپارند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: این هدف در گرو شفافیت در اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها به ویژه هزینه کرد عواید موقوفات است ضمن اینکه طلاب و حوزه‌های علمیه نیز باید در این زمینه وارد عمل شوند و برای ترویج فرهنگ وقف، برنامه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم اهتمام جدی مسئولان اوقاف و صدا و سیما برای شفافیت در عملکرد این سازمان گفت: بیشتر اطلاع‌رسانی‌ها طی هفته وقف صورت می‌گیرد در حالیکه نیازمند تداوم این روند در همه روزهای سال هستیم.

 آیت الله فاضل لنکرانی ضمن تشکر از عملکرد اداره کل اوقاف قم به خاطر برگزاری همایش بزرگداشت علمای واقف عنوان کرد: ارائه الگوهای مناسب در زمینه وقف، نقش مهمی در ترویج این سنت حسنه نبوی دارد.

استاد حوزه علمیه قم  در پایان تصریح کرد: چنانچه وقف به طور کامل در مسیر خود قرار بگیرد، هیچ مشکلی در کشور در هیچ حوزه‌ای وجود نخواهد داشت.

 

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha