پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 مدیرکل اوقاف استان قم

حوزه/ مدیرکل اوقاف استان قم گفت: اگر به مسئله وقف به صورت جدی توجه داشته باشیم، بخش عمده‌ای از معضلات به خصوص در مناطق محروم بدین طریق قابل حل هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در دیدار با آیت الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار کرد: برخی اقدامات در سال‌ها پیش سبب شده هنوز نگاه نازلی به مسئله وقف وجود داشته باشد.

وی افزود: احیای موقوفات یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف به شمار می‌رود، چرا که در زمان حکومت رضاخان و محمدرضا شاه، موقوفه‌خواری رواج داشت و بسیاری از املاک وقفی، از حالت وقف خارج شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در زمینه احیای موقوفات، حساسیت‌های بسیاری وجود دارد گفت: در دوره مدیریت جدید سازمان اوقاف، سرمایه‌گذاری در حوزه وقف جزو اولویت‌های کاری قرار گرفته به ویژه در شرایط اقتصادی موجود که فشار معیشتی و همچنین مسئله بیکاری وجود دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ظرفیت‌های کامل وقف دست کم گرفته شده و اگر به این مسئله به صورت جدی توجه داشته باشیم، بخش عمده‌ای از معضلات به خصوص در مناطق محروم بدین طریق قابل حل هستند زیرا نیت‌های واقفان متنوع است و نیازهای بسیاری را مد نظر قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به نیت‌های مختلف وقف در سراسر کشور از جمله استان قم عنوان کرد: موقوفاتی برای آزادسازی زندانیان نیازمند در قم وجود دارد که در گذشته از منافع آنها در قالب فعالیت‌های ستاد دیه استفاده می‌شد، ولی طی سال‌های اخیر طی هماهنگی با اداره کل زندان‌ها و دادستانی قم، این کار با مدیریت اوقاف صورت می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان قم از محل عواید موقوفاتی با همین نیت آزاد شدند که جنبه تبلیغاتی خوبی هم در راستای ترویج فرهنگ وقف داشت.

وی با بیان اینکه موقوفاتی هم در حوزه سلامت و درمان وجود دارند گفت: لازم است وقتی این هزینه‌های صورت می‌گیرند، تبلیغ مناسبی هم برای توسعه وقف انجام شود تا شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه باشیم به همین دلیل شفاف‌سازی در مورد فعالیت‌های اوقاف ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به موقوفات حوزوی در سراسر کشور خاطرنشان کرد: املاک وقفی متعددی با نیت کمک به حوزه‌های علمیه وجود دارد که در محل خود هزینه می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: افزایش اعتماد عمومی نسبت به مسئله وقف یکی از مهمترین اموری است که می‌توان از ظرفیت منابر به خصوص منبر علما و مراجع تقلید در این راستا استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نیازمند تدریس مباحث پیرامون وقف در سطوح خارج حوزه‌های علمیه هستیم خاطرنشان کرد: این امر موجب تقویت علمی روحانیون و مبلغان وقف خواهد شد.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha