سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
پیشرفت علمی

حوزه/استاد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، اوج عقب ماندگی علمی در کشور را دوران قبل از انقلاب معرفی کرد و گفت: عقب ماندگی علمی زمینه تمام تسلط ها و عقب ماندگی هاست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از گرگان، نشست علمی با عنوان «تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید بر پیشرفت علمی و افق های پیش رو» از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان با حضور دکتر غلامرضا منتظری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برگزار شد.

منتظری در ابتدای سخنان خود ماه رجب را تعبیر به ماه تخلیه نمود و بیان کرد: ماه رجب؛ ماه غبارروبی است، چنانچه باید خانه دل را از غبار گناه و آلودگی پاک کنیم تا بتوانیم به ماه شعبان، ماه آراستگی به فضایل اخلاقی و ماه رمضان ماه تجلی و نورافشانی وارد شویم.

وی با توجه به بیانیه گام دوم در نگاه رهبر معظم انقلاب، رشد و توسعه علمی را یک وظیفه همگانی دانست و اضافه کرد: دانشگاه و حوزه های علمیه باید پیش قراول ترویج فرهنگ ارزشمند رشد و توسعه علمی باشند، این سخن حضرت آیت الله خامنه ای الهام گرفته از سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه است که بر ضرورت کار علمی اصرار دارد.

استاد دانشگاه با استناد به روایتی از امیرمومنان علی علیه السلام به بحث پیرامون ارزش علم پرداخت و گفت: در اهمیت و ارزش علم و دانش همین بس که علی علیه السلام می فرمایند: «هرگاه نسبت دانایی و علم به کسی داده شود خوشحال و خشنود می گردد و در نکوهش نادانی و جهل همین بس که حتی آدم نادان و بی بهره از دانش از نادانی بیزاری می جوید».

منتظری ضمن تقسیم بندی علوم با استناد به کلامی از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی، علم را آشکارترین وسیله عزت، قدرت و توسعه همه جانبه کشور دانست و در راستای تجزیه و تحلیل بیانیه گام دوم، شناخت معانی کلید واژه های آن را ضرورت دانست و در این مسیر بر مطالعه کتاب "منظومه فکری مقام معظم رهبری" تاکید کرد.

وی ادامه داد: اگر امروز کشور از لحاظ علمی پیشرفت نکرد، اقتدار اقتصادی، جهانی و زندگی مردمی اش پیش نخواهد رفت، در انجام هر کاری اگر در علم تهی دست باشیم، آن کار عقیم و بی عافیت خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ملتی را که از علم و دانش برخوردار باشد دارای فتوحات علمی دانست و توضیح داد: چنین ملتی به عزت نفس و اعتماد به نفس خواهد رسید و با اعتماد به نفس، بسیاری از مشکلات حل شده و این قدرت حاصل خواهد شد تا در میدان های دشوار قدم نهاده که کلید همه اینها توسط علم است.

منتظری معتقد است؛ علم اقتدار آور است؛ اقتدارِ علمی است که می توان در پرتو آن سخن خویش را به جهانیان برساند و سیاست برتر و دست بالا را در دنیا بدست آورد.

وی گفت: اوج عقب ماندگی علمی در کشور در دوران قبل از انقلاب نمایان بود، عقب ماندگی علمی زمینه تمام تسلط ها و عقب ماندگی هاست.

سخنران این برنامه ضمن تاکید ویژه بر نوآوری و تولید علم اضافه کرد: یکی از دلایل تحقق تمدن زرین اسلامی این بود که علوم را از تمدن هایی مانند یونان، روم، ایران و ...گرفتند ولی مصرف کننده علم نبودند، چنانچه اگر علم فقه را از یونان گرفتند آن را پیشرفت دادند.

منتظری بر قانع نشدن به دستاوردهای گام اول توصیه نمود و خاطرنشان کرد: گام اول با وجود تمام سختی ها و تحریم ها، دستاوردهای ارزشمندی بدنبال داشت، طبق کلام رهبر معظم انقلاب: «در گام اول رستاخیر علمی شروع شد»، کشور در گام اول سرعت خیره کنند ای در رشد علمی داشت که ناظران جهانی را متحیر کرد.

وی جهت عملی شدن پیشنهادهای مطرح شده بر مسئولیت پذیری جوانان در این زمینه تاکید داشت و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هیچ فرازی از بیانیه گام دوم، مطالباتشان را به غیر جوانان ارجاع نداده اند؛ سنگ بنای انقلاب در گام اول نهاده شده و برای آن شهدای هسته ای فدا کردیم، لذا جوانان باید با احساس مسئولیت و به طور جهادی به پاخیزند و با جهاد علمی دشمنان را ناکام نمایند.

استاد دانشگاه در پایان بر مطالعه و دقت در بیانیه گام دوم سفارش کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب امروز رویش ها را کمتر از اوایل انقلاب نمی داند، چنانچه در اهمیت نقش جوانان در دفاع مقدس فرمودند: «اگر نبود این جوانان پرشور و پرخاطره، این حماسه خلق نمی شد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha