جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام رضا

حوزه/ پیش نشست همایش بین المللی فقه گردشگری با موضوع بررسی ظرفیت های خراسان رضوی درحوزه گردشگری حلال برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام رحیم قربانی، دبیر علمی همایش بین المللی گردشگری در پیش نشست این همایش در سالن همایش موزه بزرگ خراسان در مشهد خطاب به اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران عرصه گردشگری گفت: طرح انجمن ملی گردشگری حلال به وزارت علوم ارائه شده است که به طور حتم خروجی های خوبی برای ایران و کشورهای اسلامی خواهد داشت.

وی افزود: یکی از دستاوردهای این همایش، همکاری اساتید حوزه و دانشگاه برای تولید علم ومحتوا درباره گردشگری حلال است، زیرا دراین عرصه کار جامع وجود ندارد و در زمینه گردشگری اسلامی محتوایی تولید نشده است.

دبیرعلمی همایش بین المللی گردشگری، ایجاد وحدت بین حوزه ودانشگاه درعرصه فقه گردشگری ،یکی دیگر ازدستاوردهای دیگر این همایش بیان کرد وافزود: گردشگر ،سفیرفرهنگی کشور است،که می تواند فرهنگ را منتقل کند،فقه برای هریک ازبرنامه هایی که در عرصه گردشگری دارد، برنامه عملیاتی دارد.

گردشگری شیعه، الگویی اثرگذار است

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین ارشادی نیا، پژوهشگرحوزه گردشگری اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت خراسان قدیم که امروز خراسان و چند کشور اسلامی را تشکیل می دهد، به گردشگری عرفانی اشاره کرد و افزود: گردشگری مذهبی از قدیمی ترین نوع گردشگری جهان است و در جهان اسلام گردشگری شیعه، یکی  از پر رونق ترین و اثرگذارترین الگوی گردشگری است.

استاد حوزه و دانشگاه یکی از ظرفیت های گردشگری شیعه را گردشگری عرفانی بیان و خاطر نشان کرد: با رویکرد معناگرا با بهره گیری از سنبل های عرفانی امکان پذیراست، زیرا ایجاد توسعه و توان چنین فضاهایی می تواند راهی برای مقابله با جریان های افراطی ، داعشی در کشورهای منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه خراسان مهد عرفان بوده است و به این مسئله باید توجه شود که گردشگری عرفانی رونق پیدا کند، مزارها و محل تولدهای افرادی چون: شیخ عبدالرحمان جامی، شیخ محمدغزالی، عبدالرحمان اسفراینی، ابوالخیر در ترکمنستان، مزار صفی الدین باخرزی در بخارا و خواجه عبدالله انصاری در هرات افغانستان و... تعدادی از شخصیت های عرفانی هستند که مزار یا محل تولد آنها در شهرهای ایران و کشورهای منطقه به عنوان گردشگری عرفانی بیان کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha