پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تاریخ دست فتوای علمای شیعه را بوسید

حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع نجف اشرف در دیدار جمعی از پژوهشگران کشور های عربی، اسلامی و اروپایی به ویژگی شیعه دوازه امامی و علمای آن اشاره کردند و گفتند: علمای شیعه در راه دین جانفشانی کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.ایشان ادامه دادند: علمای شیعه احکام شرعی را به بازیچه نگرفته و تحت تأثیر شرایط و عصر های مختلف و برای کسب رضایت عموم مردم و حکام صاحب نفوذ و غیره، حکم شرعی را تغییر نداده اند.حضرت آیت الله حکیم اشاره کردند: علما برای شناخت حکم شرعی از سرچشمه اصیل آن و حفظ آن به عنوان امانت الهی تلاش می کنند.معظم له به حدیث حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره کردند که می فرمایند«قد تركتكم على البيضاء، ليلها كنهارها، لا يزيغ عنها بعدي إلا هالك..».این مرجع شیعه تصریح کردند: علمای مخلص شیعه به احکام الهی که برگرفته از منابع اصیل شریعت است، پایبند بوده و با طوفان های زمان و فتن های بزرگ مقابله کردند تا حقیقت را همانطور که است به پیروان خود برسانند.ایشان افزودند: مؤمنین دین خود را از کسانی می گیرند که در دین، تقوا و قدسیت خود امانتدار باشند.

 

اندونزی پرده از تعلیم پوششی وهابی ها برداشت

حسن دلیل از مسلمانان اندونزی است که در خانواده ای با پدر و مادری از نسل پیامبر به دنیا آمد و تحت تاثیر تربیت پدرش از همان آغاز انقلاب دوستدار امام خمینی بود. وی پس از آن با وجود ادامه تحصیل در عربستان به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد و اکنون مسئول اجرایی سازمان اهل بیت(ع) اندونزی است. وی بیان داشت: اکنون هزاران مدرسه حفظ قرآن توسط تکفیری ها در اندونزی تاسیس شده که همه بر قرآن تکیه می کنند به عنوان راه اصلی تبلیغی خود. و 24 رشته مرتبط با قرآن هم مانند تجوید و قرائت و زبان عربی و غیره درست کرده اند اما پس از جذب جوانان،‌ افکار افراطی وهابیت را به آنها آموزش می‌دهند.وهابی ها علاوه بر این نمادهایی مانند ریش بلند و 5 وعده نماز اول وقت دارند و  برخی مردم اندونزی هم  فریب ظواهر آنها را می خورند و بسیاری از جوانان اندونزی از این طرق جذب آنها شده و برای تحصیلات قرآنی به عربستان می روند و پس از آنکه فارغ التحصیل می شوند به اندونزی بازگشته و مدارس قرآنی تاسیس می کنند که تعداد این مدارس هم زیاد است و در این مدارس افکار و اندیشه های ابن تیمیه و بن باز و ابن عثیمین ترویج می شود و محور تمام این فعالیت ها قرآن کریم است و متاسفانه ما نیز در این زمینه کوتاهی می کنیم. ما پیروان اهل بیت هستیم و باید از آنها برتر و موفق تر باشیم. ما نیز باید مدارسی برای خود داشته باشیم که محوریت قرآن داشته باشد و در خلال قرآن سیره اهل بیت را برای مرم بازگو کنیم و اگر از زمان امام خمینی این برنامه را آغاز کرده بودیم اکنون وضعیت ما بهتر بود.اندونزی 270 میلیون نفر جمعیت دارد و اکثر آنها مسلمان هستند که اکثر آنها شافعی دوستدار اهل بیت علیهم السلام  هستند و در مدح اهل بیت شعر می خوانند، اما فتنه وهابیت همه چیز را خراب می کند. وهابیت مذهبی اهل خشونت و افراط است که به طور طبیعی نمی تواند کسی را به خود جذب کند اما آنها از طریق قرآن مردم را جذب می کنند.

 

علمای الجزایر بوتفلیقه را با چوب قانون برگرداند

انجمن علمای مسلمان الجزایر با صدور بیانیه‌ای، انصراف «عبدالعزیز بوتفلیقه» از کاندیدا توری در پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در الجزایر و تأخیر در برگزاری آن را فاقد رویه قانونی و مغایر با قانون اساسی این کشور خواند. انجمن علمای مسلمان الجزایر در این بیانیه‌ تصریح کرد: اقدامات مقامات الجزایر مبنی بر تغییر ساختار حکومت، تأخیر در برگزاری انتخابات و کناره‌گیری بوتفلیقه از نامزدی برای پنجمین بار بخشی از خواسته‌های مردمی بود، اما از نظر این جمعیت این اقدامات مخالف با نص صریح قانون اساسی این کشور است. جمعیت علمای مسلمان الجزایر در این بیانیه از حقوقدانان کشور خواست که دیدگاه‌های مشورتی را با هدف همخوانی این تصمیمات با بندهای قانون اساسی این کشور ارائه دهند. در این بیانیه آمده است: خواسته مردم الجزایر در اعتراضات واضح و روشن بود و آن‌ها خواستار ایجاد تغییرات سازنده بودند. بزرگترین انجمن علمای دینی الجزایر تأکید کرد: برگزاری کنفرانس ملی که خواسته بوتفلیقه است، باید با استقلال کامل برای طرح‌ریزی آینده کشور و باتکیه بر توانمندی‌ های ملی به‌ ویژه جوانان باشد. از سوی دیگر برخی گروههای الجزایری در شبکههای اجتماعی خواستار برگزاری تظاهرات در روز جمعه (۲۴ اسفندماه) در اعتراض به اقدامات اخیر، خواستار تغییر کلی نظام شدند. یادآوری می‌شود، بوتفلیقه، رئیس‌جمهور کنونی الجزای،ر روز دوشنبه (۲۰ اسفندماه) با ارسال پیامی به مردم این کشور از تأخیر در برگزاری انتخابات و کناره‌گیری خود از نامزدی برای پنجمین بار خبر داد.

 

موج اهانت ها به مقدسات مالزی را غافلگیر کرد

 یک نهاد نظارتی تحت سرپرستی سازمان توسعه اسلامی (جکیم) در مالزی که یک هفته پیش راه اندازی شده اعلام کرد که در این زمان بیش از ۱۰ هزار شکایت در رابطه با اهانت به مقدسات اسلامی دریافت کرده است.نهاد نظارتی که تحت سرپرستی سازمان توسعه اسلامی (جکیم) در مالزی راه اندازی شده اعلام کرد در عرض یک هفته که از تاسیس آن می گذرد، 10 هزار شکایت در رابطه با ادبیات اهانت آمیز علیه اسلام در شبکه ها و رسانه ها دریافت کرده است.فوزیه صالح معاون عملی وزیر امور اسلامی این سازمان گفت: هر شکایت به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرد تا سندیت آن ثابت شود.وی افزود: دلیل بررسی ها این است که تعداد زیادی از حساب ها تقلبی هستند و این شکایت های تقلبی بیشتر برای تحریک کردن می باشند. گاهی نیز پیش می آید که تکراری باشند. ما به دقت غربالگری انجام می دهیم، اما آنچه نگران کننده است تعداد زیاد شکایت های انجام گرفته می باشد.وی در مصاحبه با خبرنگاران در یک نشست حفظ و قرائت قرآن مجید افزود: وجود یک شکاف بزرگ در میان مذاهب مختلف در جامعه، برای ملت خوب نیست و چنین انتقاداتی باید متوقف شوند. گاهی سیاستمداران مخالف نسبت به غیرمسلمانان سخت گیر می شوند که این باعث انتقام گیری و اهانت آنان به اسلام می شود و فضای ناسالمی را در جامعه به وجود می آورد.

 

فروش شکلات حرام تایید شد

پس از تولید و فروش بستنی طلا در رستوران گردان برج میلاد و پیتزا با روکش طلا در اصفهان که از سوی مسئولان مربوط، این کار متوقف شد. اکنون شکلات طلا در قم و شعباتی در تهران تولید می‌شود.بر اساس استفتایی که از دفتر استفتائات مقام معظم رهبری در زمان تولید بستنی طلا انجام شد، اعلام شد که؛ خوردن بستنی‌هایی که در ترکیب آن از عنصر طلا استفاده شده باشد، حرام است. تولید شکلات طلا که از سوی یک تولیدی بنام در شهر قم انجام می‌شود؛ ظاهراً اتحادیه صنف مورد نظر کاری به کار آن نداشته و کسی هم اعتراضی نمی‌کند. در گفت‌وگو با یکی از فروشندگان این برند فروش شکلات‌ های با روکش طلای خوراکی تایید شد. یادآور می‌شود؛ استفاده از طلا به عنوان خوراکی در کشور‌های دیگر به عنوان یک خوراکی لاکچری است.

 

همدان امام‌جمعه جدید را در آغوش گرفت

حضرت آیت‌الله العظمی «سیدعلی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام «حبیب‌الله شعبانی موثقی» را به‌عنوان نماینده‌ ولی‌فقیه و امام جمعه‌ شهر همدان منصوب کردند.متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حبیب‌الله شعبانی موثقی دامت‌افاضاته.اکنون با پایان یافتن مسئولیت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمّد طه‌محمّدی دامت‌توفیقاته و با تشکر فراوان از فعالیتهای علمی و اجتماعی ایشان در دوران آن مسئولیت خطیر، جنابعالی را به امامت جمعه‌ی همدان و نمایندگی خود در آن استان منصوب میکنم. همدان در شمار پیشروان حرکت انقلابی و مفتخر به تقدیم چهره‌های برجسته‌ی جهاد و شهادت و نیز شخصیتهای عالیقدر علم و عرفان است. انتظار میرود با همه‌ی توان در خدمت حرکت دینی و انقلابی آن خطه تلاش نمائید. با علمای دینی و فرزانگان دانشگاهی و فعالان عرصه‌های اجتماعی همکاری و از جوانان مؤمن و انقلابی پشتیبانی کنید. سلوک مردمی با همه‌ی قشرها بویژه جوانان و تکریم خانواده‌های شهیدان و ایثارگران را ممشای همیشگی خود قرار دهید و از فضل و تقوا و بصیرت که بحمدالله از آن برخوردارید محتوای خطبه‌های جمعه را غنا ببخشید.توفیق جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.والسلام علیکم و رحمة الله

 

روحانی با مرجع عراق دیدار کرد

حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسن روحانی» که در سفری تاریخی در عراق به سر می‌برد امروز با آیت الله العظمی «سیدعلی سیستانی» در نجف اشرف دیدار کرد.روحانی بلافاصله پس از ورود به این شهر مقدس به زیارت مرقد مطهر امام علی(ع) رفته بود.جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه‌های مورد علاقه تأکید کردند.حجت‌الاسلام حسن روحانی دوشنبه 20 اسفندماه در یک سفر مهم و تاریخی در صدر یک هیئت عالی‌رتبه عازم عراق شد و در طول این سفر به توافقات ارزشمند و مهمی با طرف عراقی دست یافته است.

 

علماء پاکستان برای حقوق زنان سینمار برپا کردند

«رقیب حسین» در سمیناری درباره زن در اسلام  با اشاره به اینکه اسلام برای زنان ارزش زیادی قائل است، گفت: در زمانی که زنان در زمان جاهلیت زنده به گور می‌شدند، اسلام به آنها بها داد و حقوق بی‌سابقه‌ای را برایشان در نظر گرفت.این سمینار را به طور مشترک کمیسیون آموزش عالی پاکستان و گروه مطالعات زنان دانشگاه پنجاب در شهر لاهور برگزار کردند. سعد سیدیکوی، مدیر گروه مطالعات اسلامی، رعنا مالک، مدیر مطالعات زنان، استادان دانشگاه و تعداد زیادی از دانشجویان در این برنامه حضور داشتند.رقیب حسین افزود: در اسلام زنان هم از طرف والدین و هم از طرف همسر حقوق مهمی دارند. آن‌ها همچنین در جامعه حق و حقوقی دارند که شایسته مقام زن است.

 

آیت الله به رئیس جدید توصیه نامه زد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: ما امیدواریم با حضور جناب آقای رئیسی، تحولی در دادگستری پیدا شود؛ بالاخره مردم از دستگاه قضایی راضی نبوده و مشکل دارند؛ باید مشکلات موجود حل شود.ایشان با اشاره به اینکه مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می گیرد، ابراز داشتند: یکی از مشکلات، طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده هاست که بنده تا 20 سال هم سراغ دارم که یک پرونده در جریان بوده است.این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: البته دلیلی که برای طولانی شدن رسیدگی ها بیان می کنند، کثرت پرونده هاست که باید این مشکل را با مباحث فرهنگی حل کرد و مردم متوجه شوند که هر مسئله ای را نباید به دادگستری برد و با ریش سفیدی آن را حل کرد.این مرجع تقلید تصریح کردند: یکی از مشکلات عظیم امروز این است که جرم های کلانی در کشور واقع می شود که بعد از کلان شدن، دستگاه های قضایی متوجه می شوند؛ یکی از مجرمانی که اخیرا دستگیر شده، 242 حساب برای پسر هشت ساله خود باز کرده است که متوجه نشده بودند.

 

شایعه زیارتی حجت الاسلام رئیسی تکذیب شد

حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در زیارتگاه شهدای هویزه از سوی قرارگاه رسانه‌ای شهید علم الهدی تکذیب شد. حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در زیارتگاه شهدای هویزه از سوی قرارگاه رسانه‌ای شهید علم الهدی تکذیب شد.بنا به نقل قول از کانال زیارتگاه شهدای هویزه دو سال قبل در بیستم اسفند ۱۳۹۵ حضرت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی سخنران مراسم روز ملی راهیان نور در این زیارتگاه بوده که به اشتباه در برخی از خبرگزاری‌ها این خبر برای امروز منعکس شده است.

 

نماینده ولی فقیه مسئولان کم‌توجه را تهدید کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت: شهدا نزد پروردگارشان روزی می‌گیرند و در حیات جاودانه هستند و با توجه به اینکه به سرچشمه حیات متصل شده‌اند، نه‌فقط خود زنده است، بلکه حیات‌بخش و زنده کننده جامعه نیز می‌باشد.حجت‌الاسلام حاجی صادقی همچنین گفت: به برکت عزتی که خون شهدا به انقلاب اسلامی داده است، اسرائیلی که در ۶ روز تمام ارتش‌های عربی را در هم کوبید، امروز یارای مقاومت ۴۸ ساعته در مقابل بچه‌های حزب‌اللهی در فلسطین و لبنان را هم ندارد. نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، خطاب به طلاب گفت: شعار ما باید همان شعار حضرت عباس(ع) باشد، که اگر تمام زندگی ما در این راه فدا بشود، بازهم از دین خود حمایت خواهیم کرد.حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجی صادقی، با تأکید بر اینکه اگر دشمن در مقابل دین ما بایستد، در مقابل تمام دنیایشان خواهیم ایستاد، تصریح کرد: امروز حوزه علمیه، از همیشه بیدارتر و هوشیارتر بوده و با تمام وجود در مقابل مستکبران و ایادی آن‌ها ایستاده است.وی در پایان با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «خدمت به مردم بزرگ‌ترین مبارزه با استکبار است»، اظهارداشت: اگر مسئولین با بی‌توجهی به خدمتگزاری مردم، بخواهند در برابر دین ما بایستند، حوزه با آن‌ها مقابله سختی خواهد کرد.

 

طرح نوروزی طلاب اعلام شد

حجت الاسلام موسوی متقی، معاون تبلیغی سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز در دیدار معاونین فرهنگی سازمان اوقاف با حضرت آیت الله نوری همدانی در قم، گفت: این سازمان برای نهمین سال طرح نوروزی را از 28 اسفند ماه در بقاء متبرکه را آغاز می کند.وی افزود: این برنامه برای اولین بار در سال 88 در 2 هزار امام زاده شروع شد و سال به سال شاهد قوی تر برگزار شدن این برنامه هستیم.حجت الاسلام موسوی متقی گفت: هدف از برگزاری این برنامه، ترویج مبانی دینی، پاسخ گویی به شبهات، مشاوره خانواده و تبدیل کردن امام زادگان به قطب فرهنگی است.معاون تبلیغی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: 3هزار مبلغ به طرح ایام بهاری در نوروز امسال اعزام خواهند شد و به تبلغی مبانی دینی خواهند پرداخت.

 

آیت‌الله سیستانی از «دوستان» عراق علیه داعش تشکر کرد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در رأس هیأت همراه ظهر امروز (چهارشنبه) با آیت‌الله العظمی سید «علی سیستانی» از مراجع تقلید شیعیان در نجف، در فضایی صمیمی دیدار و گفتگو کرد. رئیس جمهور کشورمان در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از نتایج گفت‌و‌گوهایش با مقامات عراقی، دستاوردهای سفر خود در راستای توسعه روابط دو جانبه بر مبنای «دوستی» و «حسن همجواری» را شرح داد.آیت‌الله العظمی سیستانی نیز تأکید کردند که از هر گونه گامی در راستای توسعه روابط عراق با همسایگانش بر مبنای منافع دو طرف و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استقبال می‌کند.ایشان با اشاره به جنگ مردم عراق با داعش و فداکاری‌های عراقی‌ها در راستای پیروزی بر این گروهک، از نقش «دوستان» در تحقق این پیروزی تقدیر کرد.آیت‌الله العظمی سیستانی مبارزه با فساد را از مهمترین چالش های دولت عراق معرفی کردند و بهبود خدماتی عمومی و انحصار سلاح در دست حکومت و سازمان‌های امنیتی را لازم دانستند و ابراز امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه‌ها موفق باشد.ایشان بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر مبنای توازن و اعتدال تأکید کردند و گفتند که ملت‌ها باید از خسارت و آلام بیش از این به دور بمانند.

 

خانه «امام جمعه» به حراج رفت

زمان را به عقب برگردانده‌اند، درست مانند زمانی‌که نام «عمارت مسعودیه» سر زبان‌ها افتاده بود و هیچ کدام از مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی در دولت گذشته نه این‌که ندانند یک اثر نفیس چه مشخصاتی دارد، بلکه به واسطه‌ی معضل دانستنِ تعریفِ «نفاست آثار تاریخی» راه‌ها را برای تشخیص یک اثر نفیس از غیر نفیس به مرور بستند تا حفره‌ی اقتصادی‌شان خالی نماند! هر چند برخی مسئولان میراث فرهنگی استان تهران نسبت به این اتفاق اعلام نارضایتی کرده‌اند اما تا کنون این اعلام نارضایتی نه تنها هیچ تأثیری نداشته، بلکه فقط داستان را تا آن‌جا جلو برده که معاون میراث‌فرهنگی کشور درخواست طرح تهیه شده برای این بنای تاریخی را داشته باشد.محمد حسن طالبیان در پاسخ به این که بر اساس صحبت‌های چند سال گذشته تا امروز و آن‌چه که ضابطه برای میراث فرهنگی در نظر گرفته می‌شود، نفایس نباید برای مزایده در نظر گرفته شوند، می‌گوید: املاک نفیس را برای مالکیت نمی‌دهیم. این موارد یک بحث‌های حاکمیتی دارند. در بخش‌هایی ممکن است یک خانه را موزه کنیم و آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

 

نُجَباء با آیت‌الله عیسی قاسم دیدار کرد

معاون دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء و هیأت همراه، ضمن حضور در اقامتگاه موقت مرجع شیعیان بحرین، با این روحانی مجاهد ملاقات کردند.دکتر «یوسف الناصری» در این دیدار سلام گرم شیخ «اکرم الکعبی» را به آیت‌الله «عیسی قاسم» ابلاغ و از درگاه الهی برای ایشان صحت و عافیت مسألت نمود.وی همچنین ضمن ارائه گزارشی مفید و مختصر از فعالیت‌های جهادی این جنبش در سطح عراق و منطقه، بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه مقاومت اسلامی نُجَباء از مطالبات برحق آزادی‌خواهان بحرینی تأکید کرد.آیت‌الله عیسی قاسم نیز متقابلا از اظهار محبت ملت عراق و گروه‌های مقاومت، به‌ویژه نُجَباء، قدردانی نمود.گفتنی است، مرجع شیعیان بحرین بعد از تحمل نزدیک به دو سال حصر در منطقه "الدراز" و سلب تابعیت از سوی رژیم آل‌خلیفه، جهت درمان به لندن اعزام و سپس برای زیارت اماکن مقدسه عازم عراق و ایران شد.

 

روحانی ناجی اعتیاد برترین فعال جهادی استان شد

حجت الاسلام رحمان رحیمی، روحانی جوان، فعال، جهادی و یکی از پنج روحانی برتر استان کرمان از نگاه سازمان تبلیغات اسلامی است. وی بیان کرده اند که در خانواده ای بزرگ شدم که در اوج فقر بوده و امکانات اولیه را هم نداشتیم؛ سال 1386 قصد ورود به حوزه را داشتم، اما در امتحان ورودی قبول نشدم و پس از پایان پیش دانشگاهی در سال 1387 وارد مدرسه علمیه سفیران هدایت بم شده و پنج سال در این مدرسه تحصیل کردم؛ از همان سال اول به صورت غیررسمی تبلیغ خود را در قالب گروه های 10 یا 15 نفره شروع کرده و در روستاهای محروم فعالیت داشتیم، اما از محرم سال 1392 تبلیغ را به صورت رسمی آغاز کردم و به عنوان امام جماعت مسجد جامع فهرج به مدت 9 ماه فعالیت داشتم؛ از جمله کارهای اساسی که شروع کردیم، ترک اعتیاد بود که شکر خدا در حدود دو و نیم سال تا سه سال توانستیم 107 نفر از معتادان به مواد مخدر را ترک داده و از این تعداد، 70 درصد همچنان پاک مانده اند و دیگر سراغ مواد نرفته اند و بیشترین هزینه ترک اعتیاد از مردم روستا و خیرین و البته مرکز ترک اعتیاد خانواده سبز بم تهیه شده است. البته ما زیر نظر جایی نیستیم و فعالیت ما به نام مسجد حضرت اباالفضل (ع) روستای ضیاءآباد در حال انجام است. همچنین ایشان در عرصه ترک اعتیاد، دوره ای ندیده اند، وی گفت: هیچ دوره ای نرفتم؛ از همان داشته های خود برای انجام این کار استفاده کردم و هر آنچه که در سفیران هدایت یاد گرفته ام، پیاده کردم. «عدم آشنایی با خدا» که همان مسئله توحید است و همچنین «عدم ارتباط و محبت با خانواده» دو مشکل اساسی معتادان ماست که سبب می شود به سمت مواد مخدر بروند. ذکر خدا و توسل به اهل بیت(ع) اطمینان قلبی به انسان می دهد و بسیاری از معتادان از این مقوله ها دور هستند. بیکاری و مشکلات اقتصادی یکی دیگر از مهم ترین مشکلات امروز منطقه ماست که سبب می شود افراد به این مباحث کشیده شوند. از دیگر فعالیت های صورت گرفته اشاره می شود که در اربعین امسال، میزبان قریب به 20 هزار نفر زائر پاکستانی بوده ایم که روزانه بین 1500 تا 2000 زائر را پوشش داده و با کمک برخی مسئولین و البته جناب آقای هدایت زاده و گروه آنان از زائران پذیرایی داشته ایم و همین امسال از یکی از مبلغین خواهر در 10 برنامه استفاده کردیم و شکر خدا بسیار موفق بوده و خوب هم جواب داده است. در پایان از مسئولان دولتی می خواهیم واقعا به فکر مردم باشند؛ امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی سبب شده که برخی افراد سمت اعتیاد بروند.

 

خواهران مبلّغه دست شرعی بانوان ناشنوا را گرفتند

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان لرستان از آموزش و مهارت آموزی خواهران مبلغه لرستانی برای آموزش به بانوان ناشنوا و کم شنوا این استان خبر داد. سمیه عزیزی، با اشاره به اینکه طرح هادیات الاصمات (آموزش زبان اشاره) ویژه بانوان ناشنوا و کم شنوا هم اکنون در برخی مدارس علمیه خواهران استان در حال برگزاری است، افزود: دوره آموزش مهارتی زبان اشاره به دو صورت نظری و عملی در مدارس پلدختر، دورود، الشتر و کوهدشت در حال برگزاری است. وی با بیان اینکه این طرح در تعامل با موسسه آوای علم و ایمان برای خواهران مبلغه فراهم شده است، اظهار داشت:آشنایی مبلغان با مهارت زبان اشاره و توانمند سازی سطح مهارتی مبلغان به تدریس زبان اشاره از مهمترین اهداف اجرای این طرح است . معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان لرستان آموزش و مهارت آموزی برای پاسخگویی احکام شرعی به بانوان ناشنوا و کم شنوا،تربیت مدرسان توانمند برای فعالیت در حوزه پاسخگویی به بانوان ناشنوا و کم شنوا،تاثیرگذاری ظرفیت مبلغان در عرصه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در جامعه با رویکرد دینی و فعال سازی سازمان های مردم نهاد و مراکز فرهنگی حوزوی در این عرصه را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد. عزیزی خاطر نشان کرد: نحوه ارتباط با بانوان ناشنوا و کم شنوا، برنامه ریزی برای فراگیران جهت پاسخگویی به مسائل شرعی، خانوادگی، مشاوره های فرهنگی و اجتماعی و ... را از سرفصل های مهم این طرح برشمرد. وی در پایان بیان نمودند که دانش آموختگان حوزوی با دارا بودن حداقل دانشنامه سطح 2 و توانمندی برقراری ارتباط می توانند در این دوره آموزشی شرکت کنند.

 

بانوان طلبه به یاری زائران شتافتند

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به عدم معرفی شایسته حوزه علمیه به زائران گفت: تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های حرم مطهر بتوانیم معرفی حوزه علمیه به زائران را به شیوه مطلوب رقم بزنیم. معصومه ظهیری در دیدار جمعی از مسئولان معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه عمیه خواهران با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر انجام شد، با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با ۴۸۶ مدرسه در ۲۸ استان مختلف کشور کار خود را دنبال می‌کند، اظهار کرد: هر کدام از این استان‌ها و مدارس یک مدیر دارند که اجرای سیاست‌های کلی این مجموعه‌ها را دنبال می‌کنند. او با اشاره به تاکید رهبر انقلاب اسلامی نسبت به حفظ ظاهر متناسب با شأن و جایگاه شهر قم عنوان کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران آمادگی دارد تا مطالبات فرهنگی رهبر انقلاب را در شهر قم به صورت جدی‌تر دنبال کند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های حرم مطهر محصور به دیوارهای صحن‌ها و حرم مطهر نمی‌شود، برنامه‌ریزی‌هایی را در سطح استان درنظر گرفته‌ایم تا طلاب خواهر در قالب خادم‌یاران کریمه با محوریت استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی و کانون‌های مردمی فعالیت‌های مورد نیاز در راستای تحقق منویات رهبری را دنبال کنند. او با تاکید بر اینکه تاکنون در معرفی حوزه علمیه قم نما و منظر زیبایی را به نمایش نگذاشته‌ایم، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های حرم مطهر بتوانیم معرفی حوزه علمیه به زائران را به شیوه مطلوب رقم بزنیم.

 

آستان قدس و آستان مقدس نشست اقتصادی برگزار کردند

یوسف الشیخ راضی تولیت آستان مقدس علوی از هیئتی اقتصادی وابسته به آستان قدس رضوی به ریاست مهندس جلالی استقبال کرد و مهندس فلاح محیی الدین مدیر شرکت فیض القسم نیز حضور داشت.تولیت آستان علوی به هیئت آستان قدس رضوی خوش آمد گفت و پیرامون راه های همکاری مشترک و تبادل تجربه ها میان متخصصین دو آستان بحث و گفتگو کرد.مهندس فلاح محیی الدین گفت: سفر هیئت اقتصادی آستان قدس رضوی در چارچوب تکمیل گفتگو ها برای برپایی پروژه های مشترک بین دو آستان مقدس و تبادل تجربه های فنی و اقتصادی و ارائه خدمات بهتر به زائران انجام گرفت.وی اشاره کرد: هیئت آستان رضوی از تعدادی از پروژه های آستان علوی بازدید کرد و شرحی از اقدامات صورت گرفته در این جهت ارائه شد.

 

فیلیپین چهل‌ و پنجمین دوره مسابقات قرائت قرآن را ورق زد

چهل‌ و پنجمین دوره مسابقات ملی قرائت قرآن فیلیپین با حضور ۳۶ نفر از قاریان از 18 منطقه و استان‌های مختلف فیلیپین برگزار شد.این مسابقات روز دوشنبه 20 اسفندماه برگزار شد و طی آن ۱۸ نفر از آقایان و ۱۸ نفر از بانوان قاری از مناطق مختلف مسلمان‌نشین فیلیپین، با نظارت 19 داور به رقابت پرداختند.در پایان سه نفر از آقایان و سه نفر از خواهران به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.این مراسم با حضور «سایدامن پانگارونگان»، وزیر امور مسلمین و نیز «محمد جعفری‌ ملك»، رایزن فرهنگی كشورمان در فیلیپین و جمعی از شخصیت‌های مسلمانان در محل سالن فرهنگی دانشگاه دولتی فیلیپین برگزار شد و تا عصر ادامه داشت.در این مسابقات شركت‌ كنندگان از دارالقرآن حضرت محمد(ص) رایزنی فرهنگی ایران، به مقام‌های چهارم و ششم این مسابقات رسیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha